fbpx

4 februarie, 2025

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) a depus la Comisia Europeană o sesizare ce vizează nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România.

În plângerea depusă, OPSFPR solicită Comisiei Europene să:

  • Investigheze nerespectarea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă.

  • Blocheze transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, având în vedere lipsa unei proceduri transparente şi impactul asupra pieţei.

  • Analizeze impactul alocării de 300 de milioane de euro din fonduri publice, care contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor şi legislaţiei europene privind ajutoarele de stat.

  • Solicite măsuri imediate pentru restabilirea condiţiilor de concurenţă loială pe piaţa transportului feroviar din România.

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România reprezintă interesele operatorilor privaţi din sectorul feroviar, iar aceasta este a doua sesizare cu acest obiect transmisă Comisiei.

”Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) anunţă că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană. Aceasta vizează nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum şi încercarea evidentă de eludare a dispoziţiilor europene prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România. Mai exact, OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie C.E. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă”, arată patronatul, într-un comunicat.

Ajutorul de stat acordat CFR Marfă trebuia recuperat până în august 2020

Conform Deciziei Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligaţia de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020.


Până în prezent, această obligaţie nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieţei şi încălcând legislaţia europeană privind ajutoarele de stat.

OPSFPR atrage atenţia și asupra ”intenţiei vădite a autorităţilor române de a eluda dispoziţiile Comisiei Europene”, prin înfiinţarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar România, căreia îi vor fi transferate activele viabile ale CFR Marfă printr-o procedură netransparentă şi neconcurenţială. Această operaţiune, evaluată la peste 300 de milioane de euro şi finanţată din fonduri publice, va avea loc într-un context naţional economic şi financiar extrem de delicat”, precizează patronatul.

Patronatul acuză distorsionarea pieței în favoarea companiei de stat

OPSFPR semnalează faptul că transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, fără o licitaţie publică sau o consultare reală a operatorilor privaţi, distorsionează grav concurenţa pe piaţa transportului feroviar de marfă.

Această măsură exclude operatorii privaţi de la accesul la resurse strategice şi consolidează o poziţie favorizată pentru Carpatica Feroviar, perpetuând practicile neconcurenţiale sancţionate deja de Comisia Europeană.

Utilizarea fondurilor publice pentru finanţarea acestei operaţiuni reprezintă o povară semnificativă pentru bugetul de stat, într-un moment în care România se confruntă cu presiuni economice şi financiare acute. OPSFPR consideră că alocarea acestor resurse este nu doar ilegală, ci şi profund ineficientă, având un impact negativ asupra economiei naţionale.


”Practicile actuale ale autorităţilor române reprezintă o ameninţare gravă pentru integritatea pieţei interne a Uniunii Europene şi perpetuează afectarea principiilor fundamentale ale concurenţei loiale pentru toţi operatorii din transportul feroviar de marfă. Deşi OPSFPR a semnalat în repetate rânduri aceste aspecte autorităţilor naţionale, lipsa de reacţie din partea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din România a forţat organizaţia patronală feroviară să apeleze din nou la Comisia Europeană. OPSFPR solicită intervenţia promptă a Comisiei pentru a preveni perpetuarea acestor distorsiuni şi pentru a restabili echilibrul pe piaţa transportului feroviar”, spun reprezentanţii OPSFPR.

În acelaşi timp, OPSFPR face un apel ferm către autorităţile din România să respecte legislaţia europeană privind ajutoarele de stat şi să implementeze măsuri care să asigure un climat de concurenţă reală pe piaţa transportului feroviar de marfă din România.

„Respectarea regulilor europene este esenţială pentru atragerea de investiţii, dezvoltarea sustenabilă a sectorului feroviar şi protejarea intereselor economice naţionale”, adaugă ei.

Guvernul, despre înființarea Carpatica Feroviar: De importanță strategică

Guvernul a aprobat în octombrie 2024 înființarea companiei Carpatica Feroviar SA, care va prelua locul lăsat liber pe piață de falimentara CFR Marfă și care va fi obligată să desfășoare și transporturi ce vizează interesele strategice ale statului. Noua companie va avea un capital de 125.000 de lei, deja prevăzut în bugetul Ministerului Transporturilor.


Capitalul social iniţial este împărţit în 12.500 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 10 lei, deţinute în totalitate de statul român prin reprezentantul legal MT.

Noua societate de stat a fost gândită pentru că CFR Marfă, care rămâne cu datoriile, ar fi putut periclita transporturile de mărfuri pe calea ferată, din cauza ajutorului de 2,6 miliarde de lei, plus dobânzi, pe care statul trebuie să le recupereze urgent, ca urmare a unei decizii din 2020 a Comisiei Europene.

„Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată”, în condițiile legii”, menționează Nota de fundamentare a HG aprobată miercuri de către Executiv.

Hotărârea invocă în preambul Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activităţii de privatizare pentru dezvoltarea în condiţii de profitabilitate a activităţii operatorilor economici cu capital de stat.

Întârzierea acestui transfer poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român, mai menționează Nota de fundamentare a HG.

Președintele Consiliul Concurenței; Bogdan Cirițoiu, declara în urmă cu doi ani șe legislația UE: nu poți să ții în viață o companie care nu este profitabilă pentru că atunci afecteze concurența, le faci rău celorlalte companii care trebuie să își desfășoare activitatea. 

Pe de altă parte, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, astfel încât încetarea activității sale creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă, mai spun autorii HG.

Invocarea obligațiilor de război

Pentru realizarea transferului de la CFR, documentul invocă și obligaţiile şi responsabilităţile României, în calitate de membru la NATO și UE, în situaţii de de război ce afectează statele partenere în cele două blocuri.

De aceea, HG conține un articol distinct privind obligațiile Carpatica SA în astfel de crize.

Articolul 2 stabilește că, „în vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii”:

  • să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare
  • să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
  • să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare

(Citește și: CFR Marfă debranșată de la oxigen – organele, donate către Carpatica Feroviar: noua societate va face transporturi strategice și comerciale)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: