Într-o nouă notă publicată săptămâna aceasta, Deutsche Bank a prezentat modul în care producătorii auto se pregătesc să-și adapteze afacerile pentru a rezista pe piața americană după intrarea în vigoare a noilor tarife.
Deutsche Bank consideră că producătorii de automobile vor adopta o gamă largă de strategii pentru a traversa perioada de incertitudini, printre care, ajustarea prețurilor, a stimulentelor și a planurilor de producție.
O perioadă de mari incertitudini
Situația rămâne extrem de fluidă, administrația Trump prezentând recent posibilitatea de a suspenda temporar tarifele pentru a acorda mai mult timp industriei auto pentru a se conforma. Cu toate acestea, Deutsche Bank subliniază că piața ar trebui să acționeze în baza ipotezei că „toate vehiculele importate sunt în prezent supuse unui tarif de 25%”, piesele importate fiind taxate în mod similar, începând cu 3 mai.
În actualizarea sa din 15 aprilie, Deutsche Bank observă că: „În rândul producătorilor auto, continuăm să vedem o varietate largă a reacțiilor”.
De exemplu, Tesla a întrerupt în SUA vânzările de vehicule Model X și S construite în China, în timp ce GM a oprit operațiunile la uzina de asamblare din Canada. Mazda, Mitsubishi și Subaru au luat, de asemenea, o varietate de măsuri, de la absorbția creșterilor de preț până la oprirea totală a livrărilor de mașini noi în SUA.
Printre schimbările strategice notabile, Ford le oferă angajaților reduceri ample de preț pentru achiziția de mașini noi și redirecționează producția către unitatea sa din Fort Wayne (SUA), iar Honda a declarat public că nu va crește prețurile pentru consumatori în timp ce își evaluează răspunsul.
În același timp, Infiniti (brandul de lux al Nissan) a întrerupt producția a două modele crossover la fabrica sa din Mexic iar Rivian, împreună cu alți producători de vehicule electrice și-au menținut până acum operațiunile, dar evaluează impactul pe termen mai lung.
În timp ce unii producători auto absorb temporar costurile suplimentare ale tarifelor – Mazda, de exemplu, va face acest lucru până în aprilie – alții se pregătesc să transfere costurile în aval. Deutsche Bank observă că, în ciuda lipsei unor anunțuri publice exhaustive, „impactul costurilor nu va fi nesemnificativ”, așa cum a avertizat un CEO al uneia dintre companiile afectate.
Deutsche Bank continuă să urmărească evoluțiile săptămânale, avertizând investitorii că evoluțiile politicilor tarifare se pot schimba „peste noapte”.
Banca a fost precaută în ultimul timp cu anunțarea stocurilor de aurovehicule. În nota transmisă luni se spune că pe măsură ce termenul pentru raportarea rezultatelor financiare aferente T1/2025 se apropie, companiile se confruntă cu incertitudini majore provocate de noile tarife. Ei se așteaptă la o cerere puternică la începutul anului, deoarece consumatorii se grăbesc să cumpere înainte de creșterea prețurilor, urmată de o încetinire a vânzărilor în a doua jumătate, pe măsură ce tarifele își fac efectul, anticipând o scădere vânzările de mașini în SUA în 2025 la 15,4 milioane, de la 16 milioane în 2024.
Ford și GM ar putea să își vadă costrurile urcând cu peste 10 miliarde de dolari, în timp ce Tesla și Rivian sunt mai puțin afectate din cauza lanțurilor lor de aprovizionare, se arată în nota. Aceste estimări sunt făcute în baza unui tarif de 25% la vehiculele și piesele importate începând cu 3 mai, și a scutitilor acordate în baza acordului comercial în vigoare cu Mexic și Canada.
Deutsche a spus că consideră că producătorii de automobile vor împărți povara costurilor cu dealerii și consumatorii și vor folosi diverse strategii de compensare a costurilor. Cu toate acestea, Ford și GM ar putea vedea un EBIT de 4-7 miliarde de dolari lovit anual.
„Într-un astfel de context, credem că Rivian ar putea avea cea mai curată configurație, având în vedere expunerea sa relativ mică la tarife și perspectivele pentru un ciclu puternic de produs R2 (supus în mod natural riscului de execuție totuși)”, au scris analiștii.
„Continuăm să vedem Tesla în mod favorabil pe termen lung ca un câștigător secular al inteligenței artificiale întruchipat, dar recunoaștem că se confruntă cu multe curente încrucișate în următorul trimestru sau doi.
Cititi si: Tarife de 25% pentru toate importurile auto – anunțul președintelui Trump. Reacții din toată lumea
***