Ministerul Mediului va trimite la Monitorul Oficial, în perioada imediat următoare, propunerile de ecotichete pentru programul „Rabla 2025”, a anunțat miercuri ministrul de resort, Mircea Fechet, la deschiderea expoziției Green Energy Expo & Romenvirotec, potrivit Agerpres.
„Despre programul Rabla (…), pentru că cred că acesta e un bun moment bun, vă anunț oficial că voi trimite la Monitorul Oficial foarte curând propunerile de ecotichete pentru programul Rabla 2025. Voi propune și voi transmite pentru autoturismele electrice 7.500 de euro. Voi propune pentru motoarele cu combustie fără diesel, așa cum am promis, 10.000 de lei, adică aproximativ 2.000 de euro. Mai avem 12.000 lei pentru hibride și, dacă îmi amintesc bine, 17.500 de lei pentru plug-in hybrid. Dar cred că marea veste pentru români este 7.500 euro, noua valoare a ecotichetului la Rabla Electric, în contextul în care, spre deosebire de ceea ce se întâmpla anul trecut, avem în Romania trei modele produse în țara noastră, la Craiova”, a menționat Mircea Fechet.
Astfel, Rabla 2025 vine cu eliminarea din program a mașinilor diesel și creșterea tichetului de finanțare de la stat pentru mașinile electrice, de la valoarea de 5.000 de euro, după înjumătățirea de anul trecut.
Importanța programului pe electrice a crescut în condițiile în care de anul acesta avem primele autoturisme electrice produse local, la Craiova, de către Ford Otosan, precum și un model hibrid al Dacia la Mioveni, în timp ce piața românească a început să fie penetrată de modelele chinezești.
(Citește și: ”China ante portas: Intrare agresivă a Chinei pe motoarele de creștere românești – sectorul auto și comerțul”)
Chinezii au început deja să se bată tot pe zona de electrice, în România
Totodată, ministrul Mediului a subliniat că bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) va fi aprobat săptămâna viitoare. El și-a exprimat speranța ca o parte însemnată a bugetului Rabla Plus să rămână în România, în condițiile în care trei modele electrice de autoturisme sunt produse la Craiova.
„Am vizitat fabrica, am condus acele modele – și sper ca o parte însemnată a bugetului Rabla Plus să nu mai meargă în China, să nu mai meargă în afara Uniunii Europene și în afara României, să rămână la noi în țară. (…) Săptămâna viitoare aprobăm bugetul AFM-ului în București. Asta înseamnă că, din acel moment, putem demara”, a adăugat ministrul Mediului.
Ecotichetul pentru Rabla Plus este totuli sub ce a propus Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), care a venit cu o propunere prin care valoarea eco-tichetului la mașinile 100% electrice să crească la 8.500 de euro în 2025, iar ulterior să scadă treptat, din nou, până în 2030.
Totodată. mașinile hibrid au beneficiat în 2024 de o subvenție la achiziție de 2.500 de euro, jumătate față de 2023. Reducerile de subvenții la achiziție au dus la o scădere substanțială a înmatriculărilor de electrice noi.
(Citește și: ”Creștere a pieței auto în martie: Dacia rămâne pe locul întâi, dar pe zona de electrice China bate tot”)
***