Reducerea la jumătate timpii de eliberare a autorizațiilor de construcție de către instituțiile publice, achiziția a 12 noi trenuri electrice de metrou, precum și declanșarea unor proceduri de expropriere pentru lucrări de infrastructură ferată și rutieră se numără printre proiectele adoptate miercuri de Guvern.
”Adoptăm azi o soluție prin care scădem la jumătate timpii de eliberare a autorizațiilor de construcție de către instituțiile publice. Reducem astfel birocrația, așteptare legitimă a tuturor cetățenilor și firmelor. Accelerăm și proiectele finanțate prin PNRR, ce trebuie finalizate la jumătatea lui 2026”, a declarat premierul Marcel Ciolacu la începutul ședinței de Guvern.
Măsurile menite să reducă birocrația autorizărilor
Astfel, ordonanța de urgență aprobată miercuri prevede că avizul de oportunitate pentru PUZ-uri se va emite în maximum 30 zile, iar în cazul investițiilor finanțate din bani publici nu se plătesc taxe pentru avizare.
Se instituie obligația în sarcina instituțiilor avizatoare de a elibera avizele sau a transmite o solicitare de completări/modificări, o singură dată, motivate temeinic din punct de vedere tehnic și juridic, în maximum 30 de zile pentru amenajarea teritoriului sau urbanism, respectiv 15 zile pentru faza de autorizare a construirii, de la data depunerii solicitării de eliberare a acestora de către beneficiarul lucrărilor.
Depășirea termenelor se consideră aviz tacit în cazul avizelor/acordurilor atât la faza de planificare (realizarea a documentațiilor de amenajarea teritoriului și urbanism) cât și la faza de emitere de avize și acorduri necesare pentru autorizarea executări lucrărilor de construcții. În cazul în care nu se transmit observații sau nu se respinge motivat temeinic documentația de urbanism, aceasta se consideră corectă și completă după epuizarea termenului de 30 zile, iar procesul de avizare poate continua. Autoritățile publice pot solicita o singura dată completări ale documentației, iar avizul se emite la 15 zile după depunerea documentațiilor completate sau se respinge documentația cu o justificare motivată.
În cazul neemiterii avizului în termen de 15 zile, sau al neemiterii respingerii documentației justificat temeinic în termen, documentația se consideră corectă și completă.
Actul normativ prevede și sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale, respingerea nefondată a documentațiilor este contravenție și se sancționează de către Inspectoratul de Stat în Construcții.
Avizele și acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentație de autorizare a lucrărilor de intervenții, își păstrează valabilitatea până la recepția la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condițiile care au stat la baza emiterii acestora.
Autoritățile publice locale și ai entităților abilitate de lege să emită avize și acorduri au obligația să analizeze și să avizeze cu prioritate și în regim de urgență documentațiile pentru investițiile finanțate din PNRR, să prioritizeze lucrările depuse spre avizare în funcție de complexitate și să realizeze semestrial/anual o analiză a numărului și tipului de investiții pentru care avizele și acordurile au fost considerate acordate conform procedurii stabilite de prezenta ordonanță de urgență și să dispună măsurile organizatorice ce se impun pentru reducerea numărului acestor situații.
Pentru eliminarea avizării în cascadă, care crește foarte mult perioada de avizare, se clarifică că toate avizele se pot cere simultan. Totodată, termenele diferite de valabilitate ale avizelor fac ca uneori să fie reluată procedura de avizare la unele entități sau să fie necesară reconfirmarea avizelor și acordurilor.
Avizele și acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentație de autorizare a lucrărilor de intervenții, își păstrează valabilitatea până la recepția la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condițiile care au stat la baza emiterii acestora.
Actul normativ se aplică pentru investițiile finanțate atât din fonduri publice naționale sau din fonduri europene, cât și din fonduri private, iar noile termene încep să curgă de la data intrării în vigoare a actului normativ.
12 trenuri electric noi pentru M4
Totodată, executivul a aprobat achiziționarea a 12 noi trenuri electrice de metrou, proiect de peste un miliard de lei, finanțat cu bani europeni. Trenurile vor fi introduse pe Magistrala 4 de metrou Gara de Nord-Străulești, iar apoi pe viitoarea magistrală 6, 1 Mai-Otopeni.
”Modernizarea infrastructurii de metrou va îmbunătăți condițiile de călătorie, va crește capacitatea de transport – având în vedere că un astfel de tren va avea capacitatea să transporte 1.200 de persoane – și va reduce emisiile de gaze cu efect de seră”, transmit Guvernul.
Premierul a anunțat totodată lansarea Platforma națională de raportare unică în învățământul superior, finanțată mai ales din fonduri europene. ”Este un sistem modern care va crește digitalizarea în domeniul educației și va asigura accesul tuturor instituțiilor la date actualizate din zona educației universitare”, a precizat el.
Exproprieri
Tot miercuri au fost aprobate procedurile de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată pentru realizarea unor lucrări de infrastructură. Mai exact:
- ,Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, tronsonul Braşov – Sighişoara, subsecţiunile: 1. Braşov-Apaţa si 3. Caţa – Sighişoara”;
Pentru implementarea proiectului, este necesară ocuparea a 305.340 mp de terenuri private (358 imobile), 16.552 mp de terenuri din proprietatea publică a statului (29 imobile) și 7.924 mp de terenuri ale unităților administrativ-teritoriale (51 imobile).
Suma destinată despăgubirilor pentru proprietarii privați este de 1.775.000 lei, alocată de la bugetul de stat. Compania C.F.R. — S.A. și Ministerul Transporturilor sunt responsabili de corectitudinea datelor și de plata despăgubirilor.
- “Secţiunea 2A Ogra-Câmpia Turzii pe teritoriul localităţilor Bogata, Cheţani, Cucerdea, Cuci, Iernut, Luduş şi Ogra din judeţul Mureş şi pe teritoriul localităţii Luna din judeţul Cluj din cadrul obiectivului de investiţii de interes naţional «Autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea»”.
Șeful executivului a salutat totodată o nouă investiție germană anunțată în România.
”Remarc consolidarea unui trend economic în acest an, valul de investiții germane în România. Ultimul exemplu – un concern care construiește o fabrică de ventilatoare inteligente în Oradea, de 30 milioane euro, uzină care va ajunge la un total de circa 1000 de angajați”, a declarat el.
(Citește și: ”Pacienții cronici cer Guvernului să aprobe lista medicamentelor compensate – 47.000 de bolnavi așteaptă documentul”)
***