29 aprilie, 2025

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a primit o singură ofertă la licitația pentru achiziția a 12 trenuri electrice pe bază de hidrogen.
Proiectul urma să fie finanțat prin fonduri PNRR, însă premierul Marcel Ciolacu a anunțase anul trecut că cele 360 milioane de euro alocate ar urma să fie transferate pentru a cofinanța autostrăzi, după ce statul nu a primit nicio ofertă în cadrul celor trei licitații derulate anterior.

Societatea care a depus documentația este Asocierea Siemens Mobility formată din: Siemens Mobility SRL, Siemens Mobility GmbH și Siemens Mobility Austria GmbH.

Valoarea achiziției este cuprinsă între 1.596.354.562,00 lei fără TVA și 2.468.146.243 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 225 luni.


Cele 12 automotoare ar urma să fie utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate București – Pitești, cu extindere până la Piatra Olt – Craiova, București – Aeroportul Henri Coandă, București – Târgoviște, București – Pitești – Curtea de Argeș, contracte atribuite unor operatori de transport feroviar, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și potrivit legislației din România.

ARF transmite că finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat.

Premierul Marcel Ciolacu a declarat însă în vara anului trecut, cele „360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen” vor fi transferate pentru a cofinanța autostrăzi, pentru că nu există trenuri cu hidrogen care să fie cumpărate.

„Vom avea o renegociere. Ministrul își asumă. E ăla cu trenurile cu hidrogen. Ați văzut vreunul în Europa, în lume, vreun tren cu hidrogen? A ținut Grindeanu licitația de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că nu există niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut în PNRR. Normal că acum domnul ministru Câciu a cerut ca acei bani, 360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen să îi prindă pentru cofinanțări la autostrăzi. Lucrăm cu materialul clientului”, spunea premierul, în august 2024, după o întâlnire cu președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen.

Tehnologia trenurilor cu hidrogen este una relativ nouă, doar câteva țări precum Germania și Franța având câteva rute pe care circulă aceste rame. Alte state europene testează implementarea acestora.

(Citește și: ”Guvernul va scoate trenurile cu hidrogen din PNRR – cele 360 de mil. de euro ar putea fi redistribuite pentru autostrăzi”)


***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: