13 decembrie, 2024

Guvernul a aprobat un memorandum pentru accesarea unei asistențe financiare rambursabile în valoare de cinci miliarde de euro, de la Banca Europeană pentru Investiții (BEI), destinată acoperirii parțiale a finanțării naționale aferente unor proiecte de infrastructură cuprinse în Programul Transport 2021-2027 și Mecanismul pentru Interconectarea Europei.

”Luând în considerare politica de finanțare a BEI, propunem contractarea de asistență financiară rambursabilă de până la 4,975 mld. euro pentru acoperirea parțială a finanțării naționale necesare implementării unor investiții din cadrul Programului Transport 2021-2027 și Mecanismului pentru Interconectarea Europei”, se arată în memorandum.

Valoarea totală a investițiilor vizate se ridică la aproximativ 74,7 miliarde de lei (15 miliarde de euro), din care 43,4 miliarde de lei (8,7 miliarde de euro) reprezintă contribuția bugetului de stat. Guvernul speră astfel să obțină 5 mld. de euro din această contribuție de la BEI.


Proiectele sunt parte a rețelelor TEN-T, sunt cuprinse în Programul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2021-2030 și au un grad ridicat de maturitate.

Proiectele din sectorul rutier se regăsesc pe principalul coridor de conectivitate între portul Constanța și vestul Europei.

Proiectele din sectorul feroviar fac parte din coridorul sudic ce leagă Portul Constanța de Europa Centrală și de Vest, iar proiectul de metrou vizează axa cea mai aglomerată nord – sud a capitalei București.

Proiectele de investiții propuse de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii să facă obiectul unor împrumuturi de la BEI sunt:

  • Autostrada A1 Sibiu – Pitești
  • Autostrada de centură București – Sector Centură Nord (km 0+000 – km 52+770)
  • Autostrada A3 Transilvania (subsecțiunile Nușfalău – Suplacu de Barcău, Suplacu de Barcău – Chiribiș, Chiribiș – Biharia, inclusiv Legătură Centură Oradea – Autostrada A3)
  • Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș
  • Reabilitarea liniei CF Brașov – Simeria, secțiunea Brașov – Sighișoara1
  • Modernizarea complexului feroviar Port Constanța – Palas – Etapele I+II
  • Modernizarea liniei CF Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș
  • Magistrala M4 Gara de Nord – Gara Progresu

”Obiectivele de investiții sunt în curs de implementare, beneficiază de finanțare prin Programul Transport 2021-2027 și prin Mecanismul Interconectarea Europei și se estimează că vor fi finalizate până în anul 2030. Investițiile reflectă prioritățile strategice la nivel național în domeniul transporturilor și se aliniază obiectivelor Strategiei fiscal bugetare pentru perioada 2024-2026, concurând la creșterea accesibilității României prin integrarea rețelelor naționale de transport feroviar, rutier, naval, aerian (și logistică) la rețelele europene, respectiv la cele internaționale, concomitent cu dezvoltarea echilibrată a sistemului național de transport, a economiei locale și regionale, îmbunătățirea confortului călătorilor și creșterea siguranței acestora, eficientizarea transportului de marfă, mărirea mobilității populației și îmbunătățirea calității mediului”, se mai arată în memorandum.

(Citește și: ”Document oficial / Deficitul bugetar ar României va fi de 8,6% din PIB în 2024: au dispărut de la venituri cele 10,5 mld. care ar fi trebuit să vină din digitalizarea ANAF”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: