19 iunie, 2025

Electroputere VFU Pașcani, membră a grupului feroviar Grampet, a lansat joi trenul automotor Leon, primul tren automotor diesel (DMU) fabricat integral în România după 80 de ani. Conform lui Gruia Stoica, președintele Grampet, Electroputere Pașcani ar putea fabrica 24 de astfel de trenuri pe an.

”În momentul de față putem să facem două trenuri pe lună. Asta înseamnă vreo 24 de trenuri pe an. Chiar sunt surprins că românii noștri doresc să cumpere trenuri. Vorbim de privați”, a spus Gruia Stoica.
Acesta a menționat că 62% din rețeaua națională de căi ferate este fără electrificare, iar Comisia Europeană insistă să cumpărăm trenuri electrice deși și avem nevoie și de cele diesel, moderne, care au un nivel redus al emisiilor.

Trenul Leon poate intra în circulație de săptămâna viitoare sau cel mai târziu din iulie


Întrebat de jurnaliști dacă grupul intenționează să intre și pe segmentul de transport de călători, președintele Grampet a precizat că deocamdată nu are ”în calcul acest lucru”, pentru că ar intra într-o contradicție cu partenerii care operează pe acest segment.

Cu toate acestea, Stoica a declarat jurnaliștilor că trenul făcut la Pașcani ar urma să intre în circulație săptămâna viitoare sau sau cel mai târziu începând cu luna iulie, dar nu a dorit să ofere amănunte privind ruta sau operatorul de transport.

Trenul Leon, proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, companie membră a Grampet Group, este primul automotor DMU (Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de opt decenii, se precizează într-un comunicat.

”Trăim un moment istoric – nu doar pentru Grampet Group și Electroputere VFU Pașcani, ci pentru întreaga industrie feroviară din România. Leon este dovada vie că tradiția și tehnologia pot merge mână în mână. (…) Împreună, am reușit să demonstrăm că spiritul ingineriei românești nu s-a stins”, a afirmat Gruia Stoica, președinte Grampet Group, în comunicatul citat.

30.000 de km de teste și certificare europeană

”Compus din trei vagoane, dispune de 145 de locuri – 11 VIP și 134 pentru clasa a II-a. (…) Leon respectă toate standardele europene în materie de siguranță și calitate. Vagoanele sunt izolate fonic și dotate cu sistem de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane care permit comunicarea directă cu mecanicul în caz de urgență și sisteme audio-vizuale de informare”, informează compania.


Totodată, călătorii vor avea la dispoziție spații speciale pentru așezarea bagajelor voluminoase și a bicicletelor, ferestre panoramice, măsuțe rabatabile și lumini de citit, prize de 230V și USB pentru alimentarea dispozitivelor.

Leon mai este echipat cu facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă – rampe speciale de acces și alte spații dedicate cu precădere lor.

Ceremonia de lansare a trenului a avut loc la Gara de Nord

Grampet este activă de peste două decenii de ani pe piața locală și europeană, având afaceri în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, operând 450 de locomotive, 20.000 de vagoane și transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. De asemenea, Grampet are în portofoliu și 4 fabrici în România și Ungaria, unde construiește, repară și modernizează vehicule feroviare, dar și 5 terminale logistice, situate la granițele cu Ucraina și Republica Moldova și în Nordul Bucureștiului.

Ceremonia de lansare a trenului automotor Leon a avut loc la Salonul Regal din Gara de Nord.

(Citește și: ”Marile investiții în infrastructură, făcute tot cu bitum importat – Producția de la rafinăria Vega a Rompetrol a scăzut cu 28% în 2024. Grampet se pregătește să intre în joc”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: