Germania rămâne angajată față de o piață unică a energiei electrice în regiunea sa și nu agreează recomandarea dintr-un nou raport al operatorilor europeni de rețea de a diviza piața unică în cinci zone separate.
Entso-e, asociația operatorilor sistemelor de transport energie elctrică din UE, a publicat luni un raport care evaluează delimitarea regiunilor în care să se desfășoare tranzacțiile energetice cu scopul de a stabili „configurații optime ale zonelor în care să se desfășoare licitațiile în Europa pentru a maximiza eficiența economică și oportunitățile de tranzacționare interzonale, menținând în același timp securitatea asigurării furnizării de energie”.
Pentru regiunea Europei Centrale, care include piața energiei electrice din Germania, rezultatele simulării au arătat că divizarea regiunii Germania-Luxemburg în cinci zone de formare a prețului pentru energia electrică ar genera cele mai mari economii și ar crește eficiență economică.
Germania se opune fragmentării pieței de energie
Germania a criticat imediat propunerea, care nu este însă obligatorie, dar dacă nu se ajunge la un acord, problema piețelor de enregie ar putea fi discutată de Comisia Europeană în termen de șase luni.
„Reafirmăm angajamnetul față de o piață unică pentru energia electrică Germania-Luxembrug”, adeclarat purtătorul de cuvând al guvernului german pentru Bloomberg, referitor la recomandarea din raportul Entso-e. Raportul „supraestimează sistematic efectele pozitive ale divizării pieței de electricitate”, a adăugat purtătorul de cuvânt, referindu-se la propunerile și concluziile din raport.
Germania va decide cum să procedeze în această privință, deoarece propunerile nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, a menționat acesta.
Piața unică duce la volatilitatea prețurilor la vecinii Germaniei
Germania are o piață unică a energiei electrice, unde majoritatea întreprinderilor industriale din sud pot licita și cumpăra energie electrică mai ieftină produsă în nordul țătii, care găzduiește majoritatea centralelor eoliene din Germania. Guvernul și industria germană sunt îngrijorate de faptul că divizarea pieței în regiuni de tranzacționare mai mici ar fi un dezavantaj pentru industrie care deja se confruntă cu preuri mult mai mari ale energiei în comparație cu SUA și China.
Pe de altă parte, piața unică extinsă care include Germania duce la volatilitatea prețurilor la energie în țările din vecinătate.
La debutul acestui an, vitezele mai mici ale vântului decât cele normale din Germania au redus energia eoliană, ceea ce a dus la prețuri mai mari și dependența de combustibilii fosili. Mai puțină energie eoliană a influențat prețurile din regiune, deoarece companiile de utilități din Germania au importat mai multă energie electrică produsă în țările vecine.
În analiza sa a zonei de licitare, grupul companiilor europene de rețea susține că împărțirea imensei zone de piață a Germaniei într-o serie de regiuni mai mici ar aduce o mai mare eficiență și ar reduce costurile de gestionare în Germania și în afara ei. Un scenariu modelat pe condițiile din 2019 a arătat că o divizare zonală în cinci zone ar putea duce la economii de până la 339 de milioane de euro pe an din costurile de exploatarea a rețelei, ar reduce blocajele și ar ajuta la transportul unei cantități mai mari de energie regenerabilă.
Costurile de exploatare a rețelei germane de transport s-au ridicat la 2,8 miliarde de euro în 2024, împiedicând direcționarea comportamentului producătorilor și consumatorilor.
Energia eoliană în nord, industria în sudul Germaniei
Producția ridicată de energie regenerabilă în nordul Germaniei, în timp ce cererea industrială este concentrată în sud, distorsionează prețurile într-o singură zonă pe o suprafață geografică extinsă, spun unele organizații, economiști, state federale nordice și parteneri ai Germaniei din UE, cum ar fi Suedia, care operează un cablu de interconectare.
Zonele nordice nu pot beneficia de energie locală ieftină, deoarece toată lumea plătește prea mult atunci când întreaga factură a rețelei naționale este distribuită între toți, spun aceștia. Local, cu prețuri realiste s-ar încuraja constuirea de baterii de stocare, achiziția de vehicule electrice și pompe de căldură.
Germania recunoaște că extinderea rețelei sale de transport este lentă, dar are obiective clare pentru construirea de linii nord-sud pentru a depăși problemele structurale. Însă nu poate renunța deocamdată la piața unică, deoarece ar fi afectate landurile din sudul țării unde sunt localizate industriile auto, chimică și energetică. O creștere a costurilor ar însemna recesiune și desființarea a zeci de locuri de muncă din industriile orintate spre export.
Dacă statele membre nu se pun de acord cu privire la modul de rezolvare a problemei în termen de șase luni, Comisia are la dispoziție încă șase luni pentru a decide asupra unui curs de acțiune.
Cititi si: Germania: nu bate vântul – producția de energie pe bază de cărbune a atins maximul ultimului an
***