Gazele de la Marea Neagră fac parte din strategia UE de a pune capăt dependenței de energia rusă, potrivit foii de parcurs REPowerEU, prezentată marți de Comisia Europeană.
”Asigurarea unor surse alternative de aprovizionare din partea unor parteneri de încredere este esențială pentru a limita orice impact asupra pieței sau asupra securității aprovizionării. De exemplu, Norvegia, cel mai mare furnizor de gaze al UE, precum și România și Grecia, pot contribui la diversificarea în Europa Centrală și de Est, o regiune tradițional dominată de gazele rusești, prin intermediul conductei Baltic Pipe și al conductei Trans-Balkan, respectiv. Comisia va continua discuțiile cu furnizorii de încredere și își va intensifica semnificativ cooperarea energetică cu țările partenere din Orientul Mijlociu, Africa de Nord, în jurul Mării Negre, precum și prin inițiativa Global Gateway”, se arată în foaia de parcurs.
Importurile de gaze (atât GNL, cât și gazoducte) din Rusia au scăzut semnificativ de la 45% în 2021 la 19% în 2024.
Totuși, în 2024, UE a importat 52 de miliarde de metri cubi de gaz rusesc (32 de miliarde de metri cubi prin conducte și 20 de miliarde de metri cubi prin GNL), precum și 13 milioane de tone de țiței și peste 2 800 de tone de uraniu echivalent sub formă îmbogățită sau de combustibil.
Anul trecut, zece state membre au importat gaz natural rusesc, trei state membre au importat petrol rusesc, iar șase state membre au importat uraniu îmbogățit sau servicii pe bază de uraniu din Rusia.

Sursele care vor facilita decuplarea de Rusia
Cu condiția ca renunțarea să fie graduală și să fie asigurate surse alternative de aprovizionare, interzicerea importurilor de gaze rusești este de așteptat să aibă un impact limitat asupra prețurilor și asupra securității aprovizionării în statele membre, din următoarele motive:
- Implementarea obiectivelor energetice ale UE și a cadrelor de reglementare favorabile va accelera utilizarea energiei regenerabile și a eficienței energetice în întreaga Uniune. Se estimează că UE poate economisi peste 15 miliarde de metri cubi de gaze pe an, reducând cererea totală de gaze cu 40-50 de miliarde de metri cubi până în 2027.
- Conform Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), se așteaptă ca, în anii următori, să fie disponibile volume suplimentare de GNL (gaze naturale lichefiate) la nivel global, îmbunătățind echilibrul pieței mondiale. Deși piața globală a GNL va rămâne tensionată în 2025, până la sfârșitul lui 2026 sunt preconizate noi capacități de producție de 85-90 miliarde metri cubi, în special din SUA, Canada, Qatar și țări africane. Acest lucru este de așteptat să compenseze creșterea cererii globale prognozate. Până în 2030, capacitatea globală de export GNL ar urma să crească cu aproximativ 250 miliarde metri cubi, o majorare de aproape 50% față de nivelul actual.
- Statele membre sunt bine pregătite să primească livrări de GNL de la parteneri globali datorită eforturilor coordonate și investițiilor realizate la începutul crizei energetice. Între 2022 și 2024, au fost date în folosință un număr record de douăsprezece terminale GNL noi și șase proiecte de extindere, adăugând 70 miliarde metri cubi la capacitatea de import GNL a UE. Acestea includ terminale GNL în Alexandroupolis (Grecia), Ravenna (Italia), Krk (Croația), Świnoujście (Polonia) și Wilhelmshaven 2, Mukran, Stade și Lubmin (Germania). Drept urmare, capacitatea totală de import GNL a UE se ridică la aproximativ 250 miliarde metri cubi pe an, de peste două ori mai mare decât importurile actuale.
- Vor deveni disponibile și alte volume de gaze în anii următori în Europa Centrală și de Sud-Est, o regiune tradițional dependentă de livrările prin conducte din Rusia. Începând cu anul 2027, zăcământul de gaze offshore Neptun Deep din România este estimat să producă 8 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an în primii 10 ani de funcționare. Începând cu 2026, capacitatea conductei Trans Adriatic va fi extinsă cu 1,2 miliarde de metri cubi, permițând importuri sporite de gaze din Azerbaidjan.
- Infrastructura de gaze din UE este suficient de flexibilă, având rute alternative și puncte de interconectare transfrontaliere care permit tuturor statelor membre să acceseze GNL și importuri prin conducte din surse non-rusești. Începând cu 2022, statele membre au dezvoltat infrastructuri esențiale, iar altele suplimentare vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2028.
Ce conține foaia de parcurs: Măsurile pe care le va lua UE
Foaia de parcurs stabilește nouă acțiuni concrete pentru o abordare coordonată și etapizată a eliminării treptate a aprovizionării cu energie din Rusia. Acesta va fi urmat luna viitoare de propuneri legislative privind petrolul, gazele și energia nucleară.
În ceea ce privește gazul, viitoarea legislație va spori transparența pe piețele energiei prin asigurarea trasabilității gazului rusesc. Ulterior, UE va aborda treptat restul importurilor de gaze din Rusia în UE. În primul rând, va introduce o interdicție asupra tuturor importurilor de gaze rusești (atât prin conducte, cât și prin GNL) în temeiul unor contracte noi și al unor contracte spot existente, care ar urma să intre în vigoare până la sfârșitul anului 2025. Această măsură va asigura faptul că, până la sfârșitul acestui an, UE va reduce cu o treime livrările rămase de gaz rusesc. În al doilea rând, va urmări să abordeze toate importurile rămase de gaze din Rusia (atât prin conducte, cât și prin GNL), în vederea eliminării lor treptate până la sfârșitul anului 2027. Comisia va implica statele membre în cauză și se va asigura că propunerile se vor baza pe o evaluare adecvată a impactului juridic și economic, pentru a oferi întreprinderilor certitudinea necesară.
În ceea ce privește energia nucleară, propunerile vor include măsuri privind importurile de uraniu îmbogățit din Rusia, precum și restricții privind noile contracte de aprovizionare semnate în comun de Agenția de Aprovizionare a Euratom (ESA) pentru uraniu, uraniu îmbogățit și alte materiale nucleare provenite din Rusia. Se are în vedere, de asemenea, o nouă inițiativă de asigurare a aprovizionării cu radioizotopi medicali și de stimulare a producției interne.
În cele din urmă, în ceea ce privește petrolul, foaia de parcurs stabilește noi acțiuni de combatere a flotei din umbră prin care Rusia eludează sancțiunile și plafonul internațional al prețului petrolului. Comisia își va intensifica eforturile diplomatice, precum și cooperarea cu Organizația Maritimă Internațională și va începe să lucreze la misiuni maritime în cadrul politicii de securitate și apărare comune a UE.
Statele membre vor trebui să pregătească planuri naționale pentru eliminarea treptată la nivelul UE a gazelor, a energiei nucleare și a petrolului din Rusia, în termene specifice. Aceste planuri vor permite luarea în considerare a particularităților naționale și a nevoilor de diversificare ale fiecărui stat membru, astfel încât eliminarea treptată să aibă loc într-un mod coordonat și bine gestionat.
(Citește și: ”Comisia Europeană pregătește măsuri de rupere treptată a relațiilor cu Rusia privind gazele – companiile europene pot invoca forța majoră pentru rezilierea contractelor”)
***