Programul de guvernare al noului guvern va conține la capitolul digitalizare o serie de măsuri cu termene foarte clare. Printre acestea se numără Catalogul național al serviciilor publice: trei luni pentru legislație, 12 luni pentru aplicare, a declarat marți deputatul Eduard Mititelu, membru în Comisia de Tehnologie și vicepreședinte al Comisiei pentru Industrie și servicii din Camera Deputaților, precizând că a participat la negocieri.
Declarațiile au fost făcute în cadrul Conferinței CDG ”Economia românească a tehnologiilor de top: adecvarea companiilor la trendurile globale – atu-uri și oportunități”, organizată în 17 iunie de CursdeGuvernare.ro, la Parlamentul României – Comisia de industrii și servicii din Camera Deputaților – înregistrarea integrală poate fi văzută AICI-LINK.
Cele mai importante declarații făcute în cadrul conferinței:
- Am și niște amintiri frumoase din perioada când eram în Executiv. Acum în Comisii se văd mult mai politic decât de vedeau în Executiv. Vorbim de viziuni ideologice despre digitalizare, am ajuns în punctul acesta și… din perspectiva mea politică, s-ar putea să greșesc. Eu văd lucrurile în digitalizare astfel încât statul să nu încurce privatul. Privatul face deja performanță în digitalizare.
- A, trebuie să luăm exemplu de la privat și de la viteza lor în zona digitalizării a serviciilor publice. Trebuie să aducem și noi agenții ăia AI în administrație și vă spun că o să avem în curând, la Ministerul Dezvoltării, un agent AI pentru tot ce înseamnă normative și răspunsuri la tot felul de întrebări ce țin de zona asta de dezvoltare.
- Spuneați de strategii. Eu m-am săturat de strategii, sincer. Subsolul Palatului Victoria este plin de strategii. Avem strategii pentru absolut orice. E-guvernare, pentru combaterea consumului de droguri, strategii pentru orice.
- Trebuie să vorbim un pic mai mult pe măsuri. Am lucrat la strategia națională pentru inteligența artificială. Pentru tot ce înseamnă procedură birocratică am stat efectiv un an. Un an de nervi, proceduri, avize de la tot felul ministere care se răzgândeau, mai merge la avizul CSAT, după aia stai că nu-i conform ce spune CSAT cu ce spune ministerul… Am avut observații până în ziua ședinței de guvern și le-am reglat chiar în ședința de guvern.
- După ce am adoptat-o, așa a fost situația, am plecat din Ministerul Digitalizării și acuma trebuie implementată strategia. Și acuma mă uit către Executiv că trebuie implementată.
- Bun, acuma avem o strategie pentru DIF-uri (Digital Investment Facility- n.r.). DIF-urile sunt ambasadorii digitalizării la nivel local. Sunt ceea ce statul nu poate fi la nivel local. Trebuie să le încurajăm și să alocăm resurse financiare naționale nu doar europene.
- Și bineînțeles avem centrul cyborg, la București la Politehnică. Mă bucur că am reușit să îl operaționalizăm, dar trebuie să construim în jurul lui. Dacă el e acolo, trebuie să alocăm. Să avem în Universitatea Politehnică cât mai multe programe, Poli face chestia asta , dar să avem finanțări.
- Statul român nu știe ce servicii publice are. Statul român este cel mai …. să zic așa… orice operator economic, când începe o afacere, știe ce oferă clientului său. Statul român nu știe ce oferă clientului său. Sau știe, dar insular. Avem o propunere legislativă pe circuitul parlamentar prin care obligăm toate instituțiile publice din România să contribuie în Catalogul Serviciilor Publice din România cu serviciile pe care le are.
- Trebuie să populăm Catalogul național al datelor de contact ale instituțiilor publice. Dacă vrei să suni acuma la Direcția de muncă de la Botoșani stai și cauți numărul ăla până nu mai poți.
- Da, avem și exemple de bune practici. HUB-ul MAI, unde deja avem cartea de identitate electronică. Un lucru extraordinar. O să putem semna electronic cu cartea electronică de identitate orice document în relația cu statul și el va fi recunoscut de către stat în echivalent cu semnătura electronică olografă.
- Se lansează acuma hub-ul de la Ministerul Muncii. S-a lansat noul REVISAL, dar toate sunt insulare. Trebuie să le avem într-un singur punct . Cetățeanul nu trebuie să la mai caute pe google pe toate.
- Am avut marea onoare și responsabilitate să fiu președintele comisiei mixte pentru poduri digitale cu Republica Moldova. Am adus codul lor sursă. L-am adus în România. Trebuie să-l implementăm. „Trebuie”.
- Resursa umană în digitalizare. E o altă discuție foarte interesantă. Este Administrația pregătită să aibă IT-iști în administrație? Avem serviciile de resurse umane care să gestioneze nevoile uni IT-ist?+
- IT-iștii au pretenția să aibă cursuri, să aibă salarii competitive negociate în timp rapid. Îl pierzi. Nu stă la discuții dacă nu îi oferi negociere rapidă. Să aibă criterii de performanță . Am gestionat o echipă de IT-iști în Ministerul Digitalizării. Este foarte greu să-i gestionezi cu legislația … aplicând pentru ei legislația funcționarilor publici și a personalului contractual din administrația publică.
- Vorbim despre oameni care înțeleg foarte bine legislația și o joacă în favoarea lor. Și așa fi făcut-o și eu. Cu tot dragul. Are administrația publică criteriile de performanță pentru IT-iștii din administrație? Ca să-i evalueze? Cine poate evalua din administrație un IT-ist? Dacă este sau nu este performant. Un alt coleg de echipă? Are statul criteriile de recrutare? De acolo trebuie să plecăm, cu legislația pentru tot ce înseamnă personal tehnic în instituțiile statului. Pentru că vorbim și de industrie. De ce este un IT-ist mai important decât un inginer în energetică?
- Vine și întrebarea: este nevoie de IT-iști în administrație sau te bazezi pe mediul privat și trebuie să externalizezi? Ideologic, aș merge pe zona privată. Dar, ca să las așa o idee, strategii avem, avem și legislație, trebuie să le punem în practică.
- Pentru că am participat la negocieri, programul de guvernare al noului guvern va conține la capitolul digitalizare o serie de măsuri cu termene foarte clare. În primul rând cu termene pentru Catalogul național al serviciilor publice: trei luni pentru legislație, 12 luni pentru aplicare.
- Avem strategii, avem fundamentare pentru finanțare. Orice ministru se poate duce și spune conform strategiei și atunci el decide unde se duc banii respectivi. Avem ce respecta, trebuie să implementă strategiile, legislația actuală… OK, mai sunt domenii de reglementat, căci tehnologia avansează, dar cred că lucrurile să ducă și spre încurajarea inovației inclusiv prin deduceri fiscale.
Conferința s-a desfășurat la Parlament, la Comisia de Industrii a Camerei deputaților:
Partener instituțional:
Comisia pentru Industrii și servicii – Camera Deputaților, Parlamentul României
Parteneri:
Asociația Cronica Europeană