Președintele Donald Trump intenționează să impună noi tarife de 25% pe toate importurile de oțel și aluminiu din SUA, potrivit Bloomberg. Acestea se vor adăuga la tarifele de 25% deja în implementare la importurile de oțel și aluminiu.
Comisia Europeană spune, însă, că, în ciuda declarațiilor președintelui american, nu a primit nicio notificare cu privire la intenția acestuia de-a crește tarifele. „Nu vom răspunde la anunțuri generale fără detalii sau clarificări scrise”, a precizat Comisia Europeană într-un comunicat.
Donald Trump, într-o discuție cu reporterii de duminică la bordul Air Force One, a declarat că tarifele se vor aplica importurilor de metale din toate țările. Întrebat dacă principalii furnizori, Mexic și Canada, vor fi incluși, el a repetat că taxele vor acoperi pe „toată lumea”.
„Tot oțelul care sosește în Statele Unite va avea (noi) taxe vamale de 25%”, a declarat președintele Trump reporterilor prezenți la bordul avionului prezidențial.
Într-un comunicat transmis luni, Comisia Europeană a anunțat că „nu a primit nicio notificare oficială” cu privire la tarife, dar că este gata să răspundă cu contramăsuri.
Sursele importurilor de oțel și aluminiu din SUA
Președintele SUA a mai spus că va anunța săptămână aceasta și noi „tarife reciproce” pentru țările care taxează importurile americane mai mult decât taxează SUA importurile din respectivele țări. Acestea vor fi aplicate „aproape imediat” după ce vor fi anunțate oficial, a spus Trump, fără a oferi alte detalii.
Ultimele mișcări ale președintelui Trump în războiul comercial global pornit de SUA au afectat vineri piețele financiare, indicele bursier S&P 500 închizând ședința cu un minus de aproape 1%. Ultimele săptămâni pe piețe au fost marcate de volatilitate în condițiile în care este neclar cât este negociere și cât din tarifele anunțate vor fi efectiv taxe noi pe importuri ce vor intra în vigoare.
SUA se bazează la importurile de aluminiu în special pe țări precum Canada, Emiratele Arabe Unite și Mexic pentru a satisface cea mai mare parte a cererii.
Importurile de oțel reprezintă o porțiune mai mică din consumul total, dar sunt vitale pentru sectoare care necesită oțel special, cum ar fi industria aerospațială, producția auto și energia, de la dezvoltatorii de turbine eoliene la forajele petroliere.
SUA sunt importator net de oțel și aluminiu, producția domestică acoperind circa 75-80% din consumul intern
De notat că SUA produce domestic circa 85 de tone metrice de oțel și aluminiu, cu un import actual de 25 de tone metrice, importuri de metale ce în multe cazuri sunt scutite de taxele vamale mai mari, de 25%, deja în implementare. Canada și Mexic acoperă circa 10 tone metrice din total importuri, restul provenind din Brazilia, UE, Marea Britanie sau Japonia.

Totodată, prețurile americane la oțel și aluminiu sunt mai mari comparativ cu prețurile globale unde se manifestă un fenomen de dumping. În același timp, importurile și producția din SUA sunt constante de mai mulți ani, ceea ce arată că producătorii SUA nu au răspuns prin producție mai mare la prețul superior comparativ cu cel de pe piețele internaționale.
Bruxelles-ul spune că nu a primit nicio notificare cu privire la tarife, dar anunță că e gata să răspundă cu contramăsuri
În răspuns la noua „salvă” a președintelui Trump, Comisia Europeană a anunțat luni că „nu a primit nicio notificare oficială” privind impunerea unor taxe suplimentare pe exporturile de oțel și aluminiu, după ce președintele SUA, Donald Trump, a avertizat că va aplica un tarif de 25% pentru importurile de oțel și aluminiu.
„Nu vom răspunde la anunțuri generale fără detalii sau clarificări scrise”, a precizat Comisia Europeană într-un comunicat.
„UE nu vede nicio justificare pentru impunerea de tarife asupra exporturilor sale. Vom reacționa pentru a proteja interesele companiilor, lucrătorilor și consumatorilor europeni împotriva măsurilor nejustificate”, se mai arată în comunicatul Comisiei.
Măsura tarifară este așteptată să fie anunțată oficial mai târziu în ziua de luni. În primul mandat al lui Donald Trump, tarifele pe oțel (25%) și aluminiu (10%) au vizat exporturi UE în valoare de 6,4 miliarde de euro (6,6 miliarde de dolari).
Financial Times mai notează că Uniunea Europeană ar putea să ofere un gest de bunăvoință SUA prin reducerea tarifelor pe autovehiculele produse în SUA la 2,5%.
Trump schimbă abordarea – de la mișcări șoc la tarife egale
Liderul de la Casa Albă a mai indicat că va anunța „marți sau miercuri” „taxe vamale reciproce”, cu scopul de a alinia impozitarea produselor care intră în Statele Unite cu modul în care produsele americane sunt taxate în străinătate.
„Dacă ei ne taxează cu 130% și noi nu îi taxăm, nu va rămâne așa”, a afirmat Trump.
Trump a semnalat o schimbare de abordare spre gradualism și „corectitudine” în materie de politici comerciale, după ce săptămâna trecută a semnat aplicarea unor taxe de 25 % la importurile venite de la vecinii Canada și Mexic doar pentru a le amâna apoi cu 30 de zile după o reacție negativă în piețe și din partea mediului de afaceri. În surdină, însă, Trump a adăugat o taxă vamală de 10% pe totalitatea importurilor chineze, ceea ce a declanșat un răspuns tarifar mai moderat din partea Beijingului.
(Citește și: ”UE față în față cu SUA: comerțul dintre cei doi giganți economici și punctele sensibile ale Europei”)
***
Un răspuns
Buna ziua, În anii ’80, Bethlehem Steel și Nucor au avut perspective diferite asupra provocărilor competitive din industria oțelului. Bethlehem Steel a acuzat importurile de oțel ieftin ca fiind principalul lor obstacol economic, iar CEO-ul companiei a declarat în 1983 că „importurile sunt problema noastră întâia, a doua și a treia. În schimb, Nucor, sub conducerea lui Ken Iverson, a văzut aceleași provocări din importuri ca o oportunitate, considerându-le un avantaj datorită faptului că oțelul este greu și trebuie transportat pe distanțe mari. Iverson a criticat protecționismul guvernamental și a subliniat că problema principală a industriei oțelului din SUA era lipsa inovației și a managementului eficient. Nucor a adoptat o abordare inovativă, folosind mini-uzine pentru a produce oțel din resturi metalice, în timp ce Bethlehem Steel a continuat să producă oțel tradițional și a suferit pierderi financiare semnificative. Această diferență de abordare a dus la o competiție intensă între cele două companii, cu Nucor care a prosperat și a devenit una dintre cele mai profitabile companii din industria oțelului, în timp ce Bethlehem Steel a declanșat falimentul în 2001. Multumesc!