Aproape două treimi dintre români (65%) nu se simt împliniți profesional, iar 60% iau măsuri antistres la birou, conform unui sondaj realizat de Reveal Marketing Research.
Ponderea angajaților care iau măsuri antistres la birou a crescut la 60%, de la 51%, în 2024.
Soluțiile pentru eliminarea stresului de la locul de muncă:
- doi din zece respondenți (21%) consideră schimbarea locului de muncă ca fiind o soluție potrivită, procentul fiind mai ridicat în rândul celor cu venituri peste 6.000 de lei (27%).
- în cazul a 16% din totalul celor intervievați s-a observat o creștere a consumului de produse cum ar fi tutunul sau alcoolul, pentru a gestiona stresul.
Tinerii și femeile, cei mai afectați
Principalele surse de stres la locul de muncă sunt:
- volumul mare de muncă (64%)
- preluarea excesivă de responsabilități (50%)
- stagnarea salariului (45%)
- interacțiunea cu clienți dificili (34%).
Cauzele predominante, diferite în funcție de sex:
- În cazul femeilor, volumul de muncă ridicat generează un nivel de stres mai ridicat (68%, comparativ cu 61% în cazul bărbaților).
- Stagnarea salariului este o cauză mai des întâlnită în cazul bărbaților (49% față de 40% în cazul femeilor).
Aproximativ 66% dintre români declară că au remarcat colegi afectați de sindromul burnout, în special femeile (71% față de 62% în cazul bărbaților) și tinerii cu vârste cuprinse între 25-34 ani (74%).
„Angajații devin tot mai proactivi în prevenirea burnout-ului, iar procentul celor care iau măsuri anti-stres la locul de muncă crește de la 51% în 2024 la 60% în 2025. Această tendință este mai pronunțată în rândul tinerilor de 18-24 de ani (68%) și al celor cu vârste între 35-44 de ani (65%)”, au constatat autorii studiului.
Cum fac față stresului și epuizării cauzate de volumul mare de muncă, angajații:
- 67% dintre români își iau concediu de odihnă
- 54% se relaxează în timpul liber prin activități, precum ieșiri în oraș sau shopping
- 39% petrec mai mult timp cu cei apropiați
- 36% ascultă muzică
- 32% aleg să ia pauze mai lungi și mai dese pentru a crea un mediu de lucru mai plăcut.
Studiul Reveal Marketing Research a fost realizat online, în perioada 17-21 februarie 2025, pe un eșantion de o mie de respondenți (dintre care 890 de persoane care lucrează), iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
(Citește și: Economia mondială pierde un trilion de dolari anual din cauza problemelor de sănătate mintală)
****