8 iulie, 2025

În lipsa adoptării unor măsuri de corecție a deficitului bugetar, dinamica principalelor categorii de venituri și cheltuieli în prima parte a anului 2025 indică un deficit bugetar cash de peste 8,5% din PIB, potrivit opiniei Consiliului Fiscal (CF) pe tema pachetului fiscal pe care Guvernul și-a asumat răspunderea luni.

Potrivit specialiștilor CF (în imagine, președintele instituției, Daniel Dăianu), ”pachetul de corecție bugetară 2025-2026 poate evita retrogradarea riscului suveran al
României.”

”CF apreciază că adoptarea unui pachet consistent de măsuri pentru corecția dezechilibrului bugetar reprezintă o urgență absolută. În lipsa unui pachet de măsuri credibil, ferm, riscul blocării accesului la finanțare și refinanțare devine iminent”, se mai arată în opinia instituției.


(DOCUMENT/ Opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de Lege privind unele măsuri fiscal-bugetare)

Impactul măsurilor și observațiile Consiliului Fiscal:

  • Proiectul de lege indică un impact bugetar de 0,6% din PIB în 2025 și de 3,35% din PIB în 2026, creând premise pentru reducerea deficitului bugetar sub 8% din PIB în 2025, respectiv, pentru respectarea țintei de deficit bugetar în 2026.

  • Pentru 2025, reducerea/prioritizarea unor cheltuieli cu investiții publice (ce ar fi prevăzute în următoarele pachete de măsuri) ar duce deficitul bugetar în jur de 7,5% din PIB.

  • În 2026, impactul pozitiv al măsurilor propuse de proiectul de lege pe partea de venituri bugetare, proiectat într-un scenariu de tip no-policy change, este de circa 1,75% din PIB. Această valoare este în linie cu recomandarea Consiliului UE, din 23 iunie 2025, de creștere a veniturilor bugetare cu 1,7% din PIB.

  • În lipsa unui pachet de corecție credibil, cu măsuri upfront, riscul unui downgrade este foarte înalt.

  • Suntem obligați de circumstanțe să fim prociclici (când economia încetinește), fiindcă s-a greșit mult în politica bugetară în ultimii ani (prin prociclicitate când economia se redresa după pandemie și criza energiei).

  • Dezbaterea publică este plină de confuzii, ideologizare, fundamentalisme. Un exemplu este afirmația că ajustarea bugetară s-ar putea face doar pe partea de cheltuieli

  • Există o povară suplimentară a creșterii cheltuielilor militare. Reducerea evaziunii fiscale ne poate ajuta în aceasta privință, având în vedere deficitul de încasare al TVA de aproximativ 30%.

  • Chiar dacă am considera că rata reală de creștere a PIB ar putea fi mai joasă – în condițiile implementării pachetului de ajustare fiscală –, evoluția deflatorului PIB (și a ratei inflației) în proiecția CNSP poate compensa o astfel de evoluție – dat fiind faptul că relevante pentru sectorul fiscal sunt nu evoluțiile reale ale variabilelor, ci evoluțiile nominale (ale bazelor de impozitare).

  • La finele lunii mai 2025, potrivit datelor MF, rata de absorbție efectivă a Fondurilor Structurale și de Coeziune din CFM 2021-2027 (exclusiv avansuri) era de numai 5,2%, nivel extrem de scăzut pentru jumătatea exercițiului financiar, făcând dificilă recuperarea întârzierilor, chiar în condițiile în care România va beneficia în continuare de Regula n+3.

  • Implementarea măsurilor de reforme și investiții prevăzute în PNRR se confruntă cu dificultăți majore și întârzieri semnificative, în contextul în care toate jaloanele și țintele, inclusiv cererile de plată aferente, trebuie finalizate până în august 2026. În prezent, autoritățile din România negociază cu CE revizuirea PNRR, urmărindu-se absorbția integrală a fondurilor nerambursabile, simplificarea țintelor și jaloanelor, menținerea proiectelor mature cu grad scăzut de risc privind implementarea până în august 2026, reprogramarea cererilor de plată, cea cu nr. 4 intenționându-se a fi transmisă în această toamnă și rambursată cel târziu la finele anului.

(Citește și: ”DOCUMENT / Guvernul și-a asumat răspunderea pe primul pachet de măsuri fiscale menit să redreseze finanțele publice – Ce aduce nou forma finală”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Președintele ăsta al Consiliului Fiscal(Dăianu) ce a făcut în fruntea acestui post bănos! a luat numai banii și n-a fost în stare să oprească destrăbălarea celor care dispuneau de banul public. Se găsește acum(în ceasul al 12-lea) să dea indicații „filozofice” cu privire la cheltuirea banului public.
    Acum: „în urma războiului, mulți viteji se arată”, așa că să-și reconsidere poziția și să-și îndrume „studenții” să înceapă cu tăierile din veniturile lor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Președintele ăsta al Consiliului Fiscal(Dăianu) ce a făcut în fruntea acestui post bănos! a luat numai banii și n-a fost în stare să oprească destrăbălarea celor care dispuneau de banul public. Se găsește acum(în ceasul al 12-lea) să dea indicații „filozofice” cu privire la cheltuirea banului public.
    Acum: „în urma războiului, mulți viteji se arată”, așa că să-și reconsidere poziția și să-și îndrume „studenții” să înceapă cu tăierile din veniturile lor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: