Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul și-a încetinit creșterea în primele cinci luni din acest an, gospodăriile limitându-și cheltuielile de consum, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistica.
Luna mai a marcat chiar o scădere lunară volumului comerțului cu amănuntul, comparativ cu aprilie, de 0,5%, pe seria de date ajustate sezonier, iar pe seria brută, s-a înregistrat o creștere marginală de doar 0,1%.

Cumulat, conform datelor INS, afacerile din comerțul cu amănuntul din primele cinci luni ale anului au crescut cu 3,5%, față de 6,4%, cât se înregistra în mai 2024.
Vânzările de produse nealimentare au rămas principalul motor de creștere pe termen lung. Acestea au avansat cu 6,3% în mai 2025 față de mai 2024 și cu 5,9% în perioada ianuarie-mai 2025 comparativ cu anul anterior. Această tendință poate indica dorința de a achiziționa bunuri de folosință îndelungată înaintea unor scumpiri provocate de cursul de schimb, majorări de taxe și altele.

Per total comerț cu amănuntul creșterile lunare, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut, s-au înjumătățit practic.
Consumul a fost susținut de vânzările de produse non-alimentare, în timp ce cele de produse alimentare a scăzut marginal după primele cinci luni, iar vânzările de carburanți s-au menținut aproape la același nivel ca în 2024.
Scădere neașteptată a vânzărilor în mai
Vânzările cu amănuntul în luna mai au scăzut cu -0,5% față de luna precedentă și au crescut cu +2,7% față de anul precedent.
Economiștii de la BCR Bank estimează o încetinire a ritmului vânzărilor cu amănuntul, la +2,3% în 2025, față de +8,6% în 2024. Consumul privat se află sub presiunea măsurilor de consolidare fiscală și de creșterea mai lentă a salariilor reale.
Creșterea cotei standard de TVA la 21% (+2 puncte procentuale) și a cotei reduse de TVA la 11% (+2 puncte procentuale pentru alimente, medicamente, apă și +6 puncte procentuale pentru cărți, servicii culturale, energie termică) începând cu luna august ar putea duce la efectuarea de stocuri înainte de scumpirea anticipată a anumitor articole și la o creștere temporară a vânzărilor cu amănuntul în iulie.
Scădere a încrederii consumatorilor
Vânzările de alimente au crescut în mai cu +0,5% față de aprilie și au scăzut cu -1,0% față de anul precedent, cifra de afaceri pentru articolele nealimentare a scăzut cu -0,2% lunar și a crescut cu +7,7% față de anul precedent, în timp ce vânzările de combustibil auto au scăzut cu -1,1% lunar și au crescut cu +1,2% față de anul precedent în luna mai.
Indicatorul de Sentiment Economic (ESI) arată că, în iunie, consumatorii au fost semnificativ mai pesimiști. Situația financiară a gospodăriilor s-a deteriorat în ultimele 12 luni, conform sondajului, iar așteptările pentru următoarele 12 luni au fost semnificativ mai mici. Drept urmare, gospodăriile sunt mai puțin înclinate să facă achiziții majore în următoarele 12 luni.
Încrederea în comerțul cu amănuntul a scăzut la -1,3 în iunie, de la -0,4 în mai, pe fondul unei situații economice anterioare negative și al unei perspective viitoare, practic neschimbate.
Piața muncii slăbește treptat. Rata medie a șomajului a crescut la 5,9% în perioada ianuarie-mai, comparativ cu 5,5% pentru întregul an 2024. Economia locală a creat 27.400 de locuri de muncă în perioada ianuarie-aprilie 2025 (creștere netă) față de 41.300 în perioada ianuarie-aprilie 2024. Creșterea salariilor reale s-a înjumătățit în ultimul an, ajungând la +3,2% față de anul precedent în aprilie, pe fondul presiunilor inflaționiste persistente.

Creșterea numărului de credite de consum noi a încetinit în ultimele luni, ceea ce sugerează o creștere mai slabă a vânzărilor cu amănuntul de articole nealimentare în viitor.
Creștere cu 1,8% în zona euro și cu 1,9% în UE față de mai 2024
În Uniunea Europeană, afacerile din comerțul cu amănuntul au scăzut în mai cu -0,8%, comparativ cu aprilie, iar în zona euro, scăderea a fost de -0,7%.
În mai 2025, comparativ cu mai 2024, indicele vânzărilor cu amănuntul ajustat calendaristic a crescut cu +1,8% în zona euro și cu +1,9% în UE.
În zona euro, vânzările au scăzut în mai, față de aprilie, pe toate categoriile: -0,7% la alimente, -0,6% la produse nealimentare și cu -1,3% la carburanți.
În UE27, volumul vânzărilor a scăzut cu -0,8% la alimente, -0,7% la produse nealimentare și -1,2% la carburanți auto.
Printre statele membre pentru care sunt disponibile date, cele mai mari scăderi lunare ale volumului total al comerțului cu amănuntul au fost înregistrate în Suedia (-4,6%), Belgia (-2,5%) și Estonia (-2,2%). Cele mai mari creșteri au fost observate în Portugalia (+2,1%), Bulgaria (+2,0%) și Cipru (+1,0%).
Mai 2025 comparativ cu mai 2024
În zona euro volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu +0,5% la alimente, cu +2,4% la produse nealimentare, și cu +2,8% la carburanți.
În UE27, vânzările au crescut cu +0.2% la alimente, cu +2,8% la produse nealimentare și cu 3,3% la carburanți auto.
Printre statele membre pentru care sunt disponibile date, cele mai mari creșteri anuale ale volumului comerțului cu amănuntul au fost înregistrate în Cipru (+7,9%), Bulgaria (+7,2%) și Luxemburg (+6,3%). Cele mai mari scăderi au fost observate în Finlanda (-2,2%), Letonia (-1,9%) și Suedia (-1,8%).

Cititi si: Raport ING: Pachetul fiscal, avansul inflației și deteriorarea încrederii consumatorilor ar putea împinge economia aproape de stagnare/ Riscul unei recesiuni nu poate fi exclus
***