Un ordin al ministrului Educației, Daniel David, reglementează cadrul general privind recunoașterea rezultatelor învățării (și a creditelor asociate) dobândite în afara sistemului formal de educație, în scopul valorificării competențelor persoanelor cu experiență practică și cunoștințe dobândite prin alte forme de învățare.
„Lumea se schimbă și tot mai multe competențe se dobândesc și în afara ‘școlii formale’, prin educație nonformală și/sau informală.
Prin colaborare cu Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), am detaliat și extins procedura de recunoaștere a acestor competențe prin rezultatele învățării, deocamdată până la nivelul 3 de calificare, pentru a ne adapta vremurilor, dar – la modul riguros – și pentru a dinamiza piața muncii.
De asemenea, introducerea unui sistem transparent de credite asigură transferabilitatea rezultatelor învățării între diverse ocupații, ceea ce simplifică procesul de formare și recunoaștere profesională”, a declarat ministrul Daniel David, citat într-un comunicat MEdN.
Procesul de evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale se organizează la nivelul centrelor de evaluare și certificate autorizate de către Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), pentru ocupații existente în nomenclatorul Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), respectiv pentru calificări existente în nomenclatorul Registrul Național al Calificărilor, pentru care este elaborat și în vigoare un standard ocupațional/standard de pregătire profesională și care au asociat nivel de calificare maxim 3 CNC conform Cadrului Național al Calificărilor (CNC).
Scopurile vizate prin această reglementare:
- crearea de oportunități pentru validarea experiențelor de viață și muncă ale persoanelor fără calificări formale, dar cu competențe relevante;
- sprijinirea integrării pe piața muncii a persoanelor cu experiență practică, prin facilitarea accesului la calificări recunoscute oficial;
- consolidarea legăturii dintre sistemul de educație și formare profesională și cerințele actuale ale pieței muncii, prin valorizarea tuturor formelor de învățare;
- promovarea participării active la învățarea pe tot parcursul vieții, în conformitate cu politicile europene în domeniu;
- crearea unui cadru normativ clar și coerent pentru implementarea procesului de identificare, evaluare și recunoaștere a competențelor dobândite în afara sistemului educațional formal;
- încurajarea participării continue la educație și formare prin recunoașterea învățării nonformale și informale.
(Citește și: Paradox / Deficit masiv de forță de muncă într-o țară cu un segment uriaș de populație inactivă – studiu AmCham)
****
Un răspuns
Buna ziua,
Va rugam sa ne explicati si noua cu ce se ocupa si care sunt diferentele dintre urmatoarele institutii ale Statului Roman actual:
1) Autoritatea Nationala pentru Calificari (ANC);
2) Registrul National al Calificarilor (RNC); si:
3) Cadrul National al Calificarilor (CNC).
Va intreban aceasta pentru ca noi consideram ca in Romania de azi exista FOARTE MULTE SINECURI, foarte multe LOCURI ”CALDUTE” IN CARE CEI ANGAJATI ACOLO NU FAC MAI NIMIC PENTRU SALARIILE IMENSE SI MAI APOI PENTRU PENSIILE ”NESINTITE” PE CARE LE PRIMESC SI NU LE MERITA, POSTURI CARE SUNT PLATITE DIN SUDOAREA GREA A POPORULUI ROMAN MUNCITOR CARE SUSTINE CU GREU PE SPINAREA LUI NISTE TRANDAVI, ADICA TOCMAI PE ACEI ”200000” DE EXPLOATATORI despre care vorbea intr-un interesant articol al sau, dl. Redactor Sef Cristian Grosu, acum cateva zile in urma!!!
Sunt pre multe ”comitii, comitete si….comisioane pentru asigurarea de SINECURI GRAS PLATITE – in timp ce Romania este intr-o foarte grava criza financiara si de deficit de cont curent – cea mai mare dintre statele UE!!!
Multumim.