10 iunie, 2025

Neutralitatea Canalului Panama este pusă în pericol de tranzacția globală — încă în desfășurare — care vizează inclusiv două facilități ale sale, a avertizat șeful operatorului.

Vânzarea planificată a 43 de porturi de către CK Hutchison din Hong Kong către un consorțiu condus de subsidiare ale Mediterranean Shipping Company (MSC) și BlackRock (în valoare de 23 mld. dolari) a stârnit temeri printre rivalii MSC că grupul elvețiano-italian ar putea obține un avantaj incorect prin controlul asupra unei părți importante din infrastructura portuară globală.

Ricaurte Vásquez, administratorul Autorității Canalului Panama, a declarat că această concentrare a proprietății ar putea dezavantaja unele companii de transport maritim și ar putea afecta principiul neutralității canalului față de națiuni.


„Există un risc potențial de concentrare a capacității dacă tranzacția se desfășoară așa cum este structurată în prezent, conform înțelegerii noastre,” a spus el, potrivit Financial Times. „Dacă există un nivel semnificativ de concentrare în rândul operatorilor terminalelor aparținând unei singure companii integrate de transport maritim, acest lucru va afecta competitivitatea Panama pe piață și va fi în contradicție cu neutralitatea.”

Influența chineză asupra canalului, un risc pentru securitatea națională a SUA

Comentariile vin în contextul amenințărilor repetate ale fostului președinte american Donald Trump de a „recupera” canalul, care a fost finalizat de inginerii americani în urmă cu peste un secol, dar a fost returnat treptat Panamei între 1977 și 1999, în baza unui tratat care garanta neutralitatea sa permanentă.

Trump a avertizat că influența chineză asupra canalului — inclusiv controlul exercitat de Hutchison asupra a două dintre cele cinci porturi adiacente — reprezintă un risc pentru securitatea națională a SUA.

Această situație a plasat mica Panama în centrul războiului comercial dintre SUA și China, un consorțiu global de investitori lansând o ofertă de cumpărare a porturilor, tranzacție respinsă de autoritățile de reglementare din China. Consorțiul din spatele tranzacției a purtat discuții cu autoritatea antitrust chineză pentru a găsi soluții în vederea aprobării.

Situația a accelerat competiția pentru rutele logistice între marile grupuri din sector

De asemenea, această situație a accelerat competiția pentru rutele logistice între marile grupuri din sector. AP Møller-Maersk a dezvăluit în aprilie că a achiziționat calea ferată care trece pe lângă canal.


„Aceasta a devenit o zonă de luptă semnificativă pentru capacitatea de transbordare,” a spus Vásquez.

El a mai adăugat că autoritățile canalului sunt îngrijorate că tranzacția privind porturile ar putea duce la pierderea unui volum de trafic de containere dacă clienții Hutchison se vor muta în alte locații.

În loc să aștepte finalizarea tranzacției, el a sugerat că autoritatea canalului ar trebui să vadă această situație ca pe o oportunitate de a deveni ea însăși operator de terminal, prin reactivarea unui proiect pentru construirea unui terminal în Portul Corozal, la capătul Pacific al canalului.

„În loc să ne plângem de situație… aceasta este o oportunitate excelentă de a pune pe masă o propunere.”

Seceta record care a perturbat operațiunile în 2023 a dat un nou impuls planului autorității canalului de a-și diversifica sursele de apă și liniile de afaceri, plan susținut și de o decizie a Curții Supreme din Panama de anul trecut, care a returnat autorității anumite terenuri din apropierea canalului.

Panama ia în calcul construirea unei conducte pe toată lungimea canalului, pentru transportul de GPL


Vásquez a spus că instituția ia în calcul construirea unei conducte pe toată lungimea canalului, care să transporte până la 1 milion de barili pe zi de gaz petrolier lichefiat (GPL) — un tip de marfă exportat în volume tot mai mari din SUA, pe fondul cererii ridicate din China și alte țări asiatice.

Conform unei propuneri aflate în analiză de către consiliul de administrație al canalului, tancurile petroliere ar putea descărca produse GPL și etan la intrarea din Marea Caraibilor și acestea ar putea fi transportate prin conductă către Pacific, unde ar fi preluate de alte tancuri petroliere.

Aceasta ar elibera capacitate pe canal pentru transportul altor produse, inclusiv gaz natural lichefiat (GNL), un tip de comerț care se estimează că va crește semnificativ în următorii ani, ca urmare a unui boom în construcția de terminale de-a lungul Golfului Mexic. Canalul a pierdut mulți clienți din domeniul GNL din cauza restricțiilor impuse de secetă și a majorării ulterioare a taxelor de tranzit.

Canalul trebuie, de asemenea, să facă față presiunilor persistente din partea administrației Trump. Vásquez a declarat că o solicitare a SUA de a permite navelor guvernamentale americane să treacă gratuit prin canal nu este posibilă conform regulilor actuale, subliniind că până și navele marinei panameze trebuie să plătească.

„Gratuit nu este o opțiune, așa cum a fost prezentată,” a spus el. „Să discutăm despre asta. Dar tratatul este lege în Panama și reprezintă statul de drept în Statele Unite, deci nimeni nu poate obliga pe altcineva să încalce legea.”

(Citește și: ”Danemarca intervine în disputa pentru Canalul Panama și cumpără calea ferată care leagă porturile de pe cele două maluri”)


***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: