Tarifele pe care președintele american, Donald Trump, se pregătește să le anunțe mâine vor frâna creșterea exporturilor, care nu numai că reduc deficitele, dar asigură și locuri de muncă mai bine plătite, potrivit Bloomberg.
Statele Unite exportă bunuri și servicii în valoare de aproximativ 3 trilioane de dolari pe an, susținând aproximativ 10 milioane de locuri de muncă pe teritoriul american. Ca exportator major de mărfuri, țara comercializează în fiecare an aproape 700 de miliarde de dolari în petrol, gaze și cărbune, precum și cereale, soia, carne și altele.
De asemenea, vinde anual peste un trilion de dolari în servicii de înaltă calitate în străinătate, inclusiv software, publicitate, filme și zboruri aeriene care transportă zeci de milioane de călători din întreaga lume.
Vânzările internaționale oferă mari oportunități de creștere pentru companiile și lucrătorii din SUA. Deși la creșterea economică, SUA au depășit recent alte țări cu venituri ridicate și chiar multe economii emergente, baza de clienți din Statele Unite reprezintă doar 4% din populația globului. Iar următorul miliard din noua clasă de mijloc va trăi în altă parte – în principal în Asia. Companiile care se adresează doar pieței interne au o rază limitată de creștere viitoare.
În plus, locurile de muncă orientate spre export, în special cele din industria prelucrătoare, tind să fie mai bine plătite. Potrivit Comisiei pentru comerț internațional de la Washington, lucrătorii din industriile de export câștigă cu 16% mai mult decât omologii lor orientați spre piața internă. Iar operațiunile orientate spre export tind să creeze mai multe oportunități de angajare decât industriile axate pe piața internă.
În ciuda beneficiilor economice extraordinare ale exporturilor, SUA au pierdut din cota de piață globală. Cota din vânzările internaționale în 2023 era mai mică de 9%, în scădere de la 12% în 2000. Costurile și barierele interne sunt parțial de vină. În ciuda abundenței de energie, de exemplu, prețurile sunt încă ridicate în comparație cu rivalii industriali China, Vietnam și Mexic.

Salariile, chiar și atunci când se ia în considerare productivitatea mai ridicată a lucrătorilor americani, le depășesc pe cele ale multor concurenți, la fel ca și ratele impozitului pe profit din SUA. Iar pentru multe industrii, inclusiv minerit, rafinare și producție chimică, obstacolele de reglementare și de altă natură îngreunează înființarea de întreprinderi.
De asemenea, exportatorii primesc puțin ajutor din partea guvernului SUA, cel puțin în comparație cu multe alte națiuni. Împrumuturile și finanțările guvernamentale sunt adesea greu de obținut. Alte forme de sprijin public sunt răspândite fragmentar în mai mult de o duzină de agenții, un peisaj care este mai greu de navigat pentru companii, în special pentru cele mici.
Cum sunt dezavantajați exportatorii
Retragerea SUA din acordurile comerciale îi dezavantajează tot mai mult și pe exportatorii săi. Multe țări, inclusiv China, au semnat o multitudine de noi acorduri de liber schimb.
Negocierile continuă în ritm rapid între UE și India, America de Sud și Mexic. Pe măsură ce aceste acorduri intră în vigoare, exporturile între țările partenere vor deveni relativ mai ieftine decât cele cu acele țări, precum SUA, care rămân în afara clubului.
Între timp, concurența, corectă sau nu, a subcotat vânzările americane pe piețele altădată profitabile. Mexicul rămâne una dintre cele mai mari destinații pentru exporturile americane, cumpărând bunuri și servicii în valoare de aproximativ 370 de miliarde de dolari în fiecare an. Cu toate acestea, în ultimii douăzeci de ani, producătorii americani au pierdut cotă de piață la încălțăminte, îmbrăcăminte, echipamente sportive, telefoane mobile, electronice, cabluri, motoare, automobile și multe altele.
Materii prime mai scumpe
Pentru a fi competitivi, exportatorii americani de componente electronice, utilaje, automobile, produse farmaceutice și alte bunuri au nevoie de materii prime accesibile din străinătate. În prezent, nicio țară nu produce fiecare piesă, componentă sau ingredient care intră în compoziția produselor sale. Oțelul și aluminiul deja mai scumpe înseamnă că motoarele, aeronavele și aparatele de uz casnic fabricate în SUA vor costa probabil mai mult decât în Japonia, China sau Germania.
Tarifele mai ample prevăzute în „Ziua eliberării ” a președintelui Donald Trump vor face ca mai multe sectoare cu sediul în SUA să piardă și mai mult teren.
Dacă acest lucru nu a fost suficient de rău, tarifele tind să genereze tarife de retorsiune, micșorând și mai mult piețele pentru exportatorii americani aspiranți.
China a impus taxe pe energia, automobilele, tractoarele și multe produse agricole americane. Europa a amenințat, la mijlocul lunii aprilie, cu taxe de retorsiune asupra oțelului, aluminiului, whisky-ului, motocicletelor și multe altele.
Canada și Mexicul s-au abținut în mare măsură până în prezent, dar și ele vor impozita produsele americane dacă tarifele întârziate intră în vigoare.
SUA păstrează avantaje comerciale puternice. Sistemul său judiciar, protecția proprietății intelectuale, talentul uman, bogăția finanțării și piața de consum înfloritoare atrag companii și investitori din întreaga lume. Într-adevăr, SUA a fost mult timp cel mai mare beneficiar al investițiilor străine directe.
Însă tarifele amenință și aceste fluxuri. Unele companii vor investi în SUA pentru a obține astăzi acces pe piață, dar acestea nu vor mai putea utiliza operațiunile din SUA ca o bază profitabilă pentru consumatorii globali sau pentru a ajunge pe piețele comerciale cu cea mai rapidă creștere.
Companiile americane vor deveni furnizori mai puțin probabili de materii prime, bunuri de capital și bunuri intermediare pentru producătorii din alte țări, iar producătorii americani vor fi excluși din lanțurile globale de aprovizionare, se mai spune în analiza Bloomberg.
(Citește și: Tranzacțiile „Make Europe Great Again” câștigă teren: Investitorii văd oportunități într-o regiune care băltește de două decenii”)
***