Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat, în această săptămână, procedura verificării potențialelor exporturi de profituri, la 2.768 societăți comerciale înregistrate în România, a anunțat autoritatea fiscală într-un comunicat. ANAF spune că colectează, în perioada 17 iulie – 29 august, informații defalcate privind tipul și cuantumul cheltuielilor companiilor în perioada 2020-2024, în scopul actualizării analizei de risc fiscal.
Instituția precizează că demersul său are ca obiectiv asigurarea unui tratament fiscal transparent și echitabil pentru toți contribuabilii. Astfel, ANAF vizează centralizarea și consolidarea datelor globale disponibile cu informațiile defalcate declarate direct de către contribuabilii mari și mijlocii, pentru o mai bună înțelegere a mecanismelor de transfer în cadrul grupurilor multinaționale.
Comunicatul a venit după ce contabilii au acuzat ANAF că cere firmelor, printr-o solicitare în SPV, să trimită în doar 10 zile date din ultimii 5 ani pe care Fiscul deja le are.
Firmele aveau termen de doar 10 zile să trimită datele. ANAF a revocat tot ieri solicitarea din SPV
Conform ANAF, solicitările transmise prin intermediul SPV se bazează pe dispozițiile generale prevăzute de art. 58 alin. (1) și art. 64 din Codul de procedură fiscală, care permit autorității fiscale să solicite informații în scopul determinării stării de fapt fiscale. Aceste activități sunt complementare procesului de adaptare la cerințele de raportare (precum SAF-T) și vizează completarea și detalierea acestor date, afirmă ANAF.
”ANAF a inițiat un proces amplu de transformare care, alături de digitalizare, include o direcție strategică de asigurare a unui tratament fiscal echitabil pentru toți contribuabilii. În acest context, modul în care companiile declară profiturile obținute în România și își achită obligațiile fiscale este o prioritate majoră de analiză. Obiectivul nostru este să analizăm în mod riguros și structurat datele disponibile, înainte de a demara acțiuni de control în cazurile în care există suspiciuni privind transferul nejustificat de profituri în afara țării. Apreciem efortul contribuabililor de conformare SAF-T, însă pentru aceasta analiză, datele colectate până acum prin SAF-T nu sunt suficient de detaliate. Alternativa ar fi fost un exercițiu mai complicat – verificări care ar fi presupus inițierea de controale documentare sau solicitări de dosare de prețuri de transfer”, a declarat Adrian Nica, noul președinte al ANAF, citat în comunicat.
Potrivit acestuia, o astfel de manieră voluntară și deschisă este mai puțin intruzivă, fără perturbarea activităților curente.
”Companiile dețin deja informațiile în dosarele prețurilor de transfer și, ca atare, efortul nu ar trebui să fie unul considerabil pentru acei contribuabili care deja s-au conformat prin elaborarea acestor dosare. Ne dorim, în continuare, aplicarea consecventă a acelorași reguli fiscale pentru toți actorii economici care operează și obțin venituri în România”, a mai afirmat președintele ANAF.
Față de solicitările transmise contribuabililor prin intermediul SPV, ANAF face precizarea că informațiile disponibile la acest moment, în urma altor tipuri de raportări realizate de contribuabili la ANAF, sunt incomplete față de obiectul acestei analize – prima de acest tip realizată în România. De aceea, pentru un tratament fiscal transparent, corect și echitabil, ANAF consideră necesară consolidarea datelor transmise defalcat de către contribuabili, în formatele de date solicitate.
Informațiile colectate vor fi utilizate exclusiv în scopuri analitice, spune ANAF
Autoritatea fiscală precizează că procedura nu reprezintă un control fiscal și nu generează obligații fiscale suplimentare pentru contribuabili. Acestora li se solicită, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, completarea online a unor declarații în format standardizat și urmărește validarea și alinierea informațiilor globale existente în bazele de date ANAF (ex: bilanțuri contabile, declarații fiscale, fișiere SAF-T) cu structuri standardizate și analizabile automat.
Concret, spune ANAF, contribuabililor li se solicită declararea cheltuielilor realizate în perioada 2020 – 2024 sub o formă defalcată, care nu rezultă din alte declarații anterioare depuse la ANAF (ex: cheltuieli cu serviciile de marketing, cu serviciile de management, de vânzări, consultanță, know-how etc.). ANAF mai precizează că, în măsura în care contractele intragrup nu includ detalii specifice cu privire la fiecare tip de serviciu prestat sau tipologia drepturilor de proprietate intelectuală pentru care se plătesc redevențe, contribuabilii au posibilitatea de a menționa valoarea totală a cheltuielilor înregistrate în baza contractelor în cauză.
”ANAF încurajează mediul de afaceri să colaboreze în mod deschis cu instituția, în spiritul unei administrări fiscale moderne, eficiente și orientate către prevenție și echitate. Acțiunile de acest tip vizează îmbunătățirea dialogului între instituție și mediul de afaceri și eficientizarea modului de colectare a datelor, pentru formularea acțiunilor și politicilor fiscale viitoare”, se arată în finalul comunicatului.
(Citește și: ”Ilie Bolojan anunță schimbarea legilor care îngreunează activitatea ANAF/ Vizate, legea insolvenței și legea executărilor silite”)
(Citește și: ”Ministrul Finanțelor, promisiuni pentru mediul de afaceri: Reformarea ANAF, sprijinirea investițiilor private și consolidarea parteneriatului public-privat”)
(Citește și: ”Video / Pachetul 2 de măsuri, anunțat de premierul Bolojan: Eficientizarea companiilor de stat, Reforma pensiilor magistraților, reducerea risipei în sănătate, reorganizarea ANAF. Lista de măsuri și direcții de acțiune”)
***