12 decembrie, 2024

Noile reguli ale Uniunii Europene privind rețelele sociale sunt puse la încercare de acuzațiile privind o campanie orchestrată pe TikTok pentru a manipula alegerile prezidențiale din România, scrie Politico.

Victoria surprinzătoare a ultranaționalistului Călin Georgescu în primul tur al alegerilor prezidențiale din România a pus presiune pe Comisia Europeană să demonstreze că își poate folosi noile puteri (din Digital Services Act, DSA) pentru a controla conținutul online, analizând modul în care contul de social media al lui Georgescu a beneficiat de un impuls vital în ultimul moment.

Reglementatorii pot acum să amendeze companiile cu până la 6% din cifra lor de afaceri anuală globală sau chiar să le blocheze temporar serviciile în UE.


“Răspunsul Bruxelles-ului pentru moment? Investigăm situația”, scrie publicația, adăugând că dacă nu poate demonstra utilitatea DSA ”credibilitatea legii emblematice ar putea să se prăbușească”, exact în momentul în care toată lumea “se așteaptă ca regulile să înceapă să aibă efecte tangibile”.

„Comisia pare că pășește pe vârfuri,” a declarat Eliška Pírková, care acoperă subiectul DSA pentru grupul de campanie AccessNow.

Punct sensibil – situația din România

La doar două zile după alegerile prezidențiale din România, autoritatea română de reglementare audiovizuală a cerut Comisiei să investigheze aplicația, argumentând că algoritmul TikTok a amplificat conținutul care „a favorizat disproporționat un candidat,” conform unui document văzut de Politico.

Acest lucru nu a declanșat imediat o investigație. În schimb, Comisia a extins un set mai vechi de întrebări adresate TikTok-ului, adăugând interogări despre sistemul platformei de a recomanda conținut utilizatorilor și riscurile ca actori rău-intenționați să exploateze aplicația. De asemenea, a convocat la discuții TikTok, compania-mamă a Facebook (Meta), Google, Microsoft și X.


Abordarea prudentă a Comisiei a contrastat puternic cu furia manifestată de parlamentarii europeni față de modul în care TikTok a gestionat alegerile, în special în timpul unei audieri cu directorii companiei la aproximativ o săptămână după victoria lui Georgescu.

„Nu există capacitatea de a interveni rapid în astfel de situații, iar platformele evident nu par să le pese,” a declarat Kim Van Sparrentak, europarlamentar din grupul Verzilor.

Problema: viteza de aplicare a DSA

Problema principală rămâne viteza de aplicare a regulamentului DSA, care nu se apropie de ritmul rapid al răspândirii conținutului pe rețelele sociale.

Până acum, doar o platformă, X a lui Elon Musk, a fost avertizată că ar putea încălca legea UE privind rețelele sociale.

Acest lucru este „destul de dezamăgitor,” a spus Pírková, care a adăugat că, totuși, înțelege motivele ritmului mai lent.

„Comisia este foarte precaută, deoarece, în primul rând, investigația trebuie să aibă suficiente dovezi, suficiente date colectate prin metodologii solide,” a explicat ea.

Executivul UE se teme în mod special să nu fie acuzat de amestec în alegerile naționale, notează Politico. Fostul comisar Thierry Breton a fost acuzat de interferență în alegerile din SUA în august, când i-a reamintit lui Musk cerințele UE de a respecta legea înaintea unui interviu cu Donald Trump, acum președintele ales al SUA.

Soluție rapidă

Legea UE privind rețelele sociale nu a fost niciodată concepută pentru a oferi o soluție rapidă în situații precum alegerile din România.

Cererea pentru o anchetă asupra TikTok s-a concentrat pe un articol al legii — articolul 34 — care obligă platformele precum TikTok să evalueze așa-numitele riscuri sistemice.

Un risc sistemic este reprezentat de daunele pe care sistemele de recomandare, cum ar fi algoritmul TikTok, le-ar putea provoca discursului public și alegerilor. Însă orice anchetă și orice constatare conform căreia TikTok a încălcat legea nu ar schimba realitatea politică după alegerile din România.

Cu toate acestea, scandalul actual generat de alegerile din România ar putea deschide calea pentru o monitorizare mai atentă a viitoarelor scrutine.

TikTok a fost acum obligat să stocheze toate datele legate de alegerile naționale din UE până în martie anul viitor.

(Citește și: ”SRI: deşi TikTok a devenit disponibilă în UE abia în 2018, conturile folosite în campania lui Călin Georgescu au fost create în 2016 ”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: