Prețurile carburanților au scăzut de vineri, în medie cu 6 bani litru, conform datelor din aplicația Monitorul Prețurilor. Aceasta a fost șasea ieftinire din ultimele 10 zile, care au dus prețul carburanților mai jos cu 27-28 de bani, în medie, la litrul de benzină și cu 17 bani, în medie, la litrul de motorină.
Ieftinirile din ultimele două săptămâni vin pe fondul corecției de 15-16% a cotației internaționale a petrolului sortiment Brent, relevant pentru piața europeană și prețurile carburanților din România.
Scăderea prețului țițeiului a început în 15 ianuarie și s-a accentuat în ultima săptămână, cu prețul la pompă mai lent pe partea de scădere – abia ultima săptămână a produs ieftiniri semnificative, de circa 19 bani pe litru.

Scăderea din martie, dacă se va menține, va sprijini procesul dezinflaționist. LukOil încă nu scade prețurile la motorină
În stațiile Petrom din București, zona centrală, benzina standard se vindea, vineri, 7 martie, în medie cu 7,32 lei/litru, față de 7,59 lei/litru în 13 februarie și 7,46 lei/litru în 28 ianuarie. Motorina la Petrom, liderul de piață, costa vineri, 7 martie, în medie 7,58 lei/litru, față de 7,75 lei/litru în 13 februarie și 7,62 lei/litru în 28 ianuarie.
Prețurile carburanților sunt încă peste cele de la 31 decembrie 2024, când benzina standard costa la Petrom 7,13 lei/litru, iar motorina standard 7,29 lei/litru. Circa jumătate din scumpirea din ianuarie a venit pe fondul creșterii accizei după actualizarea cu inflația.
România consumă anual circa opt milioane de tone de carburanți, preponderent motorină, unde prețul scade mai greu. OMV Petrom are 555 de benzinării în România, majoritatea fiind sub brandul Petrom
Comparativ, în stațiile LukOil din Capitală nu se resimte aceeași scădere: litrul de benzină standard se vindea vineri, 7 martie, în medie cu 7,37 lei/litru, față de 7,54 lei/litru în 12 februarie, în timp ce motorina standard costa în medie 7,63-7,64 lei/litru, cu doar 2-3 bani mai ieftin față de prețul motorinei la LukOil din data de 12 februarie.
Creșterea din prima parte a lui 2025 s-a datorat în principal creșterii accizei în final de 2024 și apoi creșterii prețului petrolului, care însă s-a corectat în ultimele șase săptămâni cu 15-16% și se află în prezent la un prag critic.
Inițial benzinarii nu au redus prețurile, dar corecția petrolului s-a accentuat în ultima săptămână, pe fondul temerilor că SUA vor intra în recesiune din cauza politicilor anti-creștere ale administrației Trump și a faptului că țările din OPEC+ au aprobat o majorare a producției din aprilie încolo.

În general, companiile acționează mai rapid la includerea în prețul de la pompă a tendinței internaționale a petrolului și mai lent la scădere.
Notă: Creșterea sau scăderea carburanților se transferă în general pe lanț de către firme în prețul transporturilor și apoi de transportatori în prețul bunurilor transportate.
Prețul carburanților din România în tabloul european
Comparativ cu prețul din data de 6 februarie, prețul mediu al unui litru de benzină este la data de 6 martie cu 0,9% mai scăzut, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 3,5 lei mai puțin decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 0,3%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 1 leu mai mult decat în urmă cu o lună de zile.
În această perioadă, România se află pe locul al 9-lea în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Suedia. În cazul motorinei, țara noastră este situată tot pe locul 9 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Luxemburg, Malta, Polonia, Slovacia, Spania.
Noile niveluri ale accizelor la carburanți, actualizate la final de 2024 de Ministerul Finanțelor cu inflația din ultimul an și cu creșterea de TVA aferentă plusului la acciză, au dus la o creștere medie de 17 bani pe litru la benzină și cu 16 bani pe litru, în medie, la motorină.
(Citește și: ”Prețul petrolului scade după ce OPEC+ confirmă majorarea producției: Cotația țițeiului se află la un prag critic”)
***