9 iunie, 2025

Universitățile românești și-au ales misiunea academică, așa cum le-a solicitat ministrul Daniel David, 32 dintre aceste instituții (din București, Cluj și Iași), optând pentru Educație și cercetare avansată. Cu acest demers se încheie implementarea modelului Bologna şi ”intrăm într-o logică a normalităţii”, a declarat joi ministrul Educației.

”Universităţile româneşti şi-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar din ţară”, a transmis, joi, Ministerul Educaţiei, publicând lista cu deciziile universităţilor din ţară.

Conform Legii 199/2023 şi OM 3027/2025, universităţile româneşti şi-au asumat prin Carta proprie una din trei misiuni:

  • Educaţie – Presupune organizarea exclusiv a activităţilor de predare, învăţare şi evaluare şi a celor de cercetare conexe proceselor de predare-învăţare, evaluarea misiunii instituţiei făcându-se după criterii şi indicatori naţionali/internaţionali, cu relevanţă academică locală/regională.

  • Educaţie şi Cercetare – Presupune organizarea activităţilor de predare, învăţare şi evaluare, precum şi de cercetare, evaluarea misiunii instituţiei făcându-se după criterii şi indicatori naţionali/internaţionali, cu relevanţă academică regională/naţională.

  • Educaţie şi Cercetare Avansată – Presupune organizarea activităţilor de predare, învăţare şi evaluare, precum şi de cercetare, cu impact în dezvoltarea cunoaşterii şi dezvoltarea economică şi tehnologică la nivel naţional şi internaţional, evaluarea misiunii instituţiei făcându-se după criterii şi indicatori internaţionali, cu relevanţă academică naţională/internaţională.

Ce înseamnă misiune academică

”Tipul de misiune academică nu este un criteriu de clasificare pe bază de performanţă sau de ierarhie, clasificarea/ierarhia pe bază de performanţă putându-se stabili eventual ulterior prin evaluări riguroase în cadrul fiecărei misiuni. În procesele de evaluare academică şi de asigurare a calităţii se va ţine cont de misiunea autoasumată de fiecare instituţie de învăţământ superior. Misiunea autoasumată acum nu reprezintă o confirmare a realizării acesteia, confirmarea realizându-se ulterior prin procese de evaluare academică şi de asigurare a calităţii”, explică Ministerul Educaţiei.

Cum s-a optat:

  • șapte universităţi au ales doar misiunea ”Educaţie”

  • 45 ”Educaţie şi Cercetare”

  • 32 ”Educaţie şi Cercetare Avansată”. În această categorie sunt majoritatea universităţilor  din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi.

„Implementarea modelului Bologna s-a încheiat”, anunță ministrul. Rolul asumat de universități prin misiunea academică aleasă

”Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiţionărilor administrative între acestea (licenţă-master-doctorat-postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învăţământ superior din România. Intrăm într-o logică a normalităţii, în care chiar dacă toate universităţile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie (sunt) la fel. Ţara are nevoie de universităţi cu profiluri diferite”, a declarat ministrul Daniel David.

Așteptările ministrului Daniel David

  • ”Mă aştept de la universităţile de EDUCAŢIE să servească dinamic mai ales nevoile locale/regionale prin formarea de resursă umană bine pregătită, inclusiv prin servicii de calitate pentru societate şi prin demersuri de educaţie duală şi antreprenorială în relaţie strânsă cu mediul socioeconomic local/regional şi cu autorităţile locale/regionale
  • De la universităţile de EDUCAŢIE ŞI CERCETARE mă aştept să aducă în plus şi o componentă de cercetare aplicativă relevantă local/regional/naţional.

  • De la universităţile de EDUCAŢIE ŞI CERCETARE AVANSATĂ mă aştept să-şi formeze resursa umană în logica educaţiei prin cercetare, demersurile de cercetare-dezvoltare-inovare să vizeze şi probleme teoretice şi practice de interes mai larg, naţional şi internaţional, inclusiv să angajeze demersuri inovative (adesea disruptive) de educaţie duală şi antreprenorială.

  • Demersurile cu caracter mai vocaţional (inclusiv de creaţie artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaţionale, evaluate prin caracteristicile proprii”.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: