23 aprilie, 2025

Comisia Europeană a anunțat miercuri amendarea că giganților americani Apple și Meta, din cauza încălcării unor obligații impuse prin Actul privind Piețele Digitale (DMA), cu 500 și , respectiv, 200 de milioane de euro.

Cele două decizii au fost luate în urma unui dialog amplu cu cele două companii, care și-au putut prezenta și explica în detaliu punctele de vedere și argumentele.

Comisia poate amenda întreprinderile neconforme cu până la 10% din cifra lor de afaceri anuală globală.

Decizia de neconformitate care vizează Apple


În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care își distribuie aplicațiile prin intermediul App Store de la Apple ar trebui să fie în măsură să informeze clienții, în mod gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să îi orienteze către aceste oferte și să le permită să facă achiziții.

Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligație:

  • Din cauza unei serii de restricții impuse de Apple, dezvoltatorii de aplicații nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuție în afara App Store.

  • În mod similar, consumatorii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicații să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte.

  • Societatea nu a reușit să demonstreze că aceste restricții sunt necesare în mod obiectiv și proporționale.

Sancțiunile

  • Amenda aplicată Apple, de 500 de milioane de euro, ia în considerare gravitatea și durata nerespectării.

  • Ca parte a deciziei de astăzi, Comisia a ordonat Apple să elimine restricțiile tehnice și comerciale privind conducerea și să se abțină de la perpetuarea comportamentului neconform în viitor, ceea ce include adoptarea unui comportament cu un obiect sau efect echivalent.

Comisia a închis, de asemenea, ancheta privind obligațiile Apple în materie de alegere a utilizatorilor, datorită implicării timpurii și proactive a Apple cu privire la o soluție de conformitate cu obligația prevăzută de Regulamentul privind piețele digitale, care le oferă utilizatorilor din UE posibilitatea de a dezinstala cu ușurință orice aplicație software și de a modifica setările implicite pe iOS, precum și de a-și alege browserul web implicit dintr-un ecran de selectare.

În urma dialogului, Apple a luat următoarele măsuri ce au dus la închiderea anchetei:

  • și-a schimbat ecranul de alegere a browserului, simplificând experiența utilizatorului de a selecta și seta un nou browser implicit pe iPhone.

  • a simplificat modificarea setărilor implicite pentru apelare, mesagerie, filtrarea apelurilor, tastaturi, manageri de parole și servicii de traducere pe iPhone-uri. Un nou meniu permite acum utilizatorilor să își ajusteze setările implicite într-o singură locație centralizată, simplificând procesul de personalizare.

  • utilizatorii pot dezinstala acum mai multe aplicații preinstalate de Apple, cum ar fi Safari – o funcționalitate indisponibilă anterior.

Decizia de neconformitate privind modelul Meta de „consimțământ sau plată”

În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, gatekeeperii trebuie să solicite consimțământul utilizatorilor pentru combinarea datelor lor cu caracter personal între servicii, într-o singură bază de date. Utilizatorii care nu își dau consimțământul trebuie să aibă acces la o alternativă mai puțin personalizată, dar echivalentă.

În noiembrie 2023, Meta a introdus un model binar de publicitate „Consimțământ sau plată”. În cadrul acestui model, utilizatorii de Facebook și Instagram din UE au avut posibilitatea de a alege între a-și da consimțământul pentru combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunțuri publicitare.

Comisia a constatat că acest model nu este conform cu Regulamentul privind piețele digitale, deoarece nu le-a oferit utilizatorilor opțiunea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, dar care este echivalent în alt mod cu serviciul „anunțuri personalizate”. De asemenea, modelul Meta nu a permis utilizatorilor să își exercite dreptul de a consimți în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal.


În noiembrie 2024, după numeroase schimburi cu Comisia, Meta a introdus o altă versiune a modelului de anunțuri personalizate gratuite, oferind o nouă opțiune care se presupune că utilizează mai puține date cu caracter personal pentru a afișa anunțuri publicitare. În prezent, Comisia evaluează această nouă opțiune și își continuă dialogul cu Meta, solicitând societății să furnizeze dovezi ale impactului pe care acest nou model de anunțuri îl are în practică.

Fără a aduce atingere acestei evaluări în curs, decizia de astăzi de constatare a neconformității se referă la perioada de timp în care utilizatorilor finali din UE li s-a oferit opțiunea binară „Consimțământ sau plată” numai între martie 2024, când obligațiile prevăzute de Actul legislativ privind piețele digitale au devenit obligatorii din punct de vedere juridic, și noiembrie 2024, când a fost introdus noul model de anunțuri al Meta.

Amenda de 200 de milioane de euro aplicată Meta ia în considerare, de asemenea, gravitatea și durata neconformității, remarcând în același timp că deciziile de astăzi luate împotriva Apple și Meta sunt primele decizii de neconformitate adoptate în temeiul Regulamentului privind piețele digitale.

Comisia a mai constatat, miercuri, că serviciul de intermediere online Facebook Marketplace al Meta nu ar mai trebui desemnat în temeiul Regulamentului privind piețele digitale. Decizia survine în urma unei cereri depuse de Meta la 5 martie 2024 de reexaminare a desemnării Marketplace. În urma unei evaluări atente a argumentelor Meta și ca urmare a măsurilor suplimentare ale Meta de asigurare a respectării legislației și de monitorizare continuă pentru a contracara utilizarea Marketplace de către întreprinderi către consumatori, Comisia a constatat că Marketplace avea mai puțin de 10 000 de utilizatori comerciali în 2024. Prin urmare, Meta nu mai îndeplinește pragul relevant care dă naștere unei prezumții potrivit căreia Marketplace este un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali.

Etapele următoare ale procedurii

  • Apple și Meta trebuie să se conformeze deciziilor Comisiei în termen de 60 de zile, în caz contrar riscând penalități cu titlu cominatoriu.

  • Comisia își continuă colaborarea cu Apple și Meta pentru a asigura conformitatea cu deciziile Comisiei și cu Regulamentul privind piețele digitale în general.

Anchetele, deschise anul trecut

  • La 25 martie 2024, Comisia a deschis investigații de neconformitate cu privire la normele Apple privind orientarea în App Store și la „modelul de plată sau de consimțământ” al Meta. La 24 iunie 2024 și la 1 iulie 2024, Comisia a informat Apple și, respectiv, Meta cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia societățile au încălcat Regulamentul privind piețele digitale.

  • Apple și Meta au avut posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare examinând în detaliu toate documentele din dosarele de investigație ale Comisiei și răspunzând în mod cuprinzător în scris la constatările preliminare ale Comisiei.

(Citește și: Comisia pregătește amenzi (modeste) pentru încălcarea DMA de către Apple și Meta – surse Reuters)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: