Operațiunile europene ale marketplace-ului chinezesc Temu și-au mai mult decât dublat profiturile înainte de impozitare anul trecut, ajungând la puțin sub 120 milioane de dolari, deși compania avea doar opt angajați, arată datele financiare citate de The Guardian.
Profiturile au crescut cu 171% în cele 12 luni până în decembrie 2024, comparativ cu 44,1 milioane de dolari în anul precedent, pe măsură produsele sale ieftine, promovate pe scară largă pe rețelele sociale, au ajuns în mâinile consumatorilor.
Totuși, compania a plătit doar 18 milioane de dolari ca impozit pe profit, aproape 3 milioane dintre acestea reprezentând un impozit suplimentar obligatoriu introdus la sfârșitul lui 2023, după ce UE a adoptat o rată minimă globală de impozitare pentru companiile mari.
Bilanțurile depuse pentru grupul-mamă european, Whaleco Technology, cu sediul în Irlanda, arată că veniturile au crescut la 1,7 miliarde de dolari, comparativ cu 758 milioane de dolari în anul precedent.
Temu are peste 115 milioane de clienți în UE – echivalentul a mai mult de un sfert din populație.
Creșterea vânzărilor vine înainte ca UE să închidă o portiță care permite pachetelor cu valoare sub 150 de euro să evite taxele vamale și unele controale la frontieră.
Anul trecut, 4,6 miliarde de colete cu valoare mică au intrat în UE, echivalentul a 12 milioane pe zi, de trei ori mai mult decât în 2022. Peste 91% dintre coletele evaluate la mai puțin de 150 de euro proveneau din China, unde Temu și Shein produc și expediază majoritatea bunurilor lor.
Totuși, controalele au început să fie înăsprite în iulie anul acesta, iar taxa vamală este așteptată să fie aplicată din 2028.
Un purtător de cuvânt al Temu a spus că operațiunile companiei în Irlanda sunt „companii reale care angajează oameni reali” și că numărul angajaților s-a schimbat de atunci, deși a refuzat să spună cum. De asemenea, a spus că numărul de angajați din orice parte a afacerii nu reflectă întreaga dimensiune a prezenței operaționale.
„Temu respinge categoric orice sugestie că structura sau operațiunile noastre sunt concepute pentru a evita impozitele sau pentru a minimiza amprenta noastră economică în Europa. În ciuda faptului că suntem o companie tânără și cu o creștere rapidă, încă în faza de investiții, am plătit deja miliarde de euro în taxe în jurisdicțiile europene, iar această cifră va continua să crească pe măsură ce operațiunile noastre se maturizează.
(Citește și: ”Analiză ARMO: Impactul platformelor non-UE, Temu și Shein – Peste 10 mld. lei pierderi fiscale pentru România”)
***