Guvernul a aprobat joi prima etapă a noului sistem de taxare rutieră, respectiv dezvoltarea și implementarea sistemului informatic centralizat prin care vor fi monitorizați și taxați transportatorii de mărfuri care tranzitează teritoriul României.
Noul sistem de taxare, care va include și o diferențiere în funcție de clasa de emisii, reprezintă o aliniere a legislației naționale la cerințele europene și este jalon PNRR. Pentru mașinile mici se va păstra actualul sistem de taxare – vinieta.
Proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat” are ca obiectiv implementarea unui sistem informatic integrat pentru tarifarea rutieră, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 8/2022 și ale Legii nr. 226/2023, care transpun în legislația națională directivele europene privind interoperabilitatea sistemelor de taxare rutieră electronică și principiul „poluatorul plătește”.
Noul sistem va include două tipuri de tarifare: pe bază de timp (pentru autoturisme, autobuze, autocare și vehicule de marfă < 3,5 tone) și pe bază de distanță (pentru vehicule > 3,5 tone), cu diferențiere în funcție de clasa de emisii Euro. În prezent, pe rețeaua de drumuri naționale din România sunt aplicate tarife pentru toate categoriile de vehicule rutiere în funcție de durata de utilizare a rețelei de drumuri (rovinieta) și în funcție de numărul de treceri efectuate la poduri peste Dunăre, fără a ține cont de clasa de emisii (Euro) a acestora.
Etapa I a proiectului „Sistem electronic de tarifare rutieră” constă în dezvoltarea și implementarea sistemului informatic centralizat, care presupune livrarea de echipamente hardware și componente software în două centre de date (București și Brașov), instalarea și configurarea acestora, dezvoltarea de module software, migrarea datelor din vechiul sistem și asigurarea suportului tehnic pe o durată de 5 ani.
Acesta va permite identificarea traseelor parcurse, calcularea automată a tarifelor, transferul acestora către CNAIR SA și interoperabilitatea cu sistemele din alte state membre UE.
Reforma este asociată Jalonului 59 din PNRR
Această etapă este inclusă în Componenta C4 – Transport sustenabil a Planului Național de Redresare și Reziliență, în cadrul Reformei 1 – Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră. Este asociată Jalonului 59 din PNRR, care prevede adoptarea cadrului legal pentru un nou sistem de taxare bazat pe distanță și taxe mai mari pentru vehiculele poluante.
Valoarea totală a Etapei I este de 281.418.697 lei (inclusiv TVA), din care 235.920.300 lei reprezintă finanțare PNRR, 566.000 lei contribuție publică națională și 44.932.397 lei TVA. Durata de implementare este de 24 de luni, cu eșalonare bugetară: Anul I – 140.000.000 lei, Anul II – 141.418.697 lei.
Finanțarea este asigurată din fonduri externe rambursabile prin PNRR și din bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate prin programele de investiții publice.
(Citește și: ”Măsurile fiscale pregătite de guvern și impactul acestora: draftul documentului pe care-l așteaptă toată România”)
***