Summitul Uniunea Europeană – Asia Centrală, care va avea loc în perioada 3 – 4 aprilie în Samarkand (Uzbekistan), este considerat de unii observatori ca reprezentând un moment de referință care poate impune strategia Global Gateway a Bruxelles-ului ca un rcompetitor adevărat inițiativei Belt & Road a Chinei de influență regională. Reacțiile inițiale ale principalilor actori din regiunea Asiei Centrale sunt precaute față de încercarea UE de a-și extinde influența regională.
Șefa politicii externe a UE, Kaja Kallas, a efectuat o în perioada 27 – 28 martie o vizită fulger în Asia Centrală, având întâlniri cu ministrii de Externe din cele 5 state din regiune: Turkmenistan, Uzbekistan, Kazahstan, Kîrgîzstan și Tadjikistan
Obiectiv major al turneului lui Kallas a fost de a punele bazele unui summit de succes. Dar având în vedere tonul plat, pur diplomatic, al comunicatelor oficiale, care transpare din multitudinea declarațiilor referitoare la discuțiile purtate, șansele ca reuniunea la nivel înalt de la Samarkand să reprezinte un început de succes al unei cooperări fructuoase sunt destul de reduse.
Reținere față de „avansurile” făcute de UE
Comunicatul comun în 23 de puncte publicat după discuțiile purtate la Ashgabat, conține o mulțime de exprimări formale, lipsite de conținut, care se concentrază în principal pe promovarea comerțului și abordarea problemelor legate de politicile climatice, prevenirea eludării sancțiunilor dar și o parte ideologică în care se face vorbire despre „importanța promovării statului de drept, a democrației, a bunei guvernări, egalitatea de gen și respectarea drepturilor omului”.
Declarația Comisie Europene este scrisă în limbajul de lemn al diplomației, menționând sec că Kallas a explorat posibilitățile de extindere a cooperării comerciale și economice sub auspiciile programului Global Gateway, adăugând că următorul summit „va confirma hotărârea politică pentru o cooperare strategică mai strânsă între cele două regiuni, la cel mai înalt nivel politic”. Și celelalte declarații comune sunt similar de formale în evaluarea posibilităților de colaborare.
De exemplu comunicatul din partea Uzbekistanului consemnează că „au fost luate în considerare problemele aprofundării în continuare a relațiilor Uzbekistanului cu instituțiile UE”. De asemenea, UE și-a manifestat disponibilitatea de sprijini aderara Uzbekistanului la Organizația Mondială a Comerțului, adăugând că cooperarea ar trebui să se concentreze pe „deblocarea potențialului coridorului de transport transcaspic”.
Relațiile bilaterale au de suferit din cauza situației geopolitce
Președintele Kazahstanului Qasym-Jomart Toqaev a declarat că acordul de parteneriat și cooperare cu UE a deschis „oportunități largi de consolidare a contactelor interpersonale și a legăturilor de afaceri” cu Europa. Dar el a mai indicat că Astana va aborda cu precauție problema, având în vedere incertitudinea geopolitică globală existentă, inclusiv războiul din Ucraina și politicile tarifare ale administrației Trump.
„Președintele Kazahstanului a subliniat importanța de a demonstra prudență și responsabilitate în evaluarea situațiilor provocatoare din lume”, se arată în comunicatul prezidențial.
Asia Centrală a fost multă vreme ignorată de diplomația UE, însă după invazia Rusiei în Ucraina în 2022 intersesul Bruxelles-ului pentru dezvoltarea relațiilor comerciale cu țările din regiune a crescut brusc. Interesul sporit al UE este determinat în mare parte de nevoia de a-și diversifica aprovizionarea cu resursele energetice.
Rusia și China au prezențe istorice în regiune
De la începutul războiului din Ucraina, UE și statele din Asia Centrală au adoptat în 2023 o foaie de parcurs pentru extinderea relațiilor, urmată de un forum al investitorilor petrecut la începutul lui 2024, în timpul căruia UE a promis o investiție de 10 miliarde de euro pentru dezvoltarea rețelei comerciale transcaspice. Bruxelles-ul a oferit, de asemenea, statelor din Asia Centrală perspectiva semnării unor acorduri de parteneriat consolidate. Următorul summit de la Samarkand își propune să dea un nou impuls relațiilor comerciale.
Analiștii de politică externă spun însă de abia acum începe partea grea a eforturilor diplomatice ale Bruxellesului pentru extinderea influenței economice în Asia Centrală.
„UE va trebui să concureze pentru a-și impune influența, nu în într-un vid diplomatic ci în contextul prezenței puternice în această regiune a Rusiei și Chinei, jucători de talie mondială care în mod clar nu sunt dispuși să-și cedeze pozițiile deținute de mult timp în această regiune-cheie ce a fost din păcate mult timp absentă de pe agenda diplomației europene”, a scris analistul regional Merkhat Sharipzhanov într-un comentariu publicat de RFE/RL.
Cititi si: Xi Jinping îndeamnă Asia Centrală să reziste „interferenţelor externe”. ”Noua ordine mondială” a lui Vladimir Putin
***