16 septembrie, 2025

Administrația președintelui american Donald Trump își propune să reducă rețeaua globală de porturi a Chinei și să readucă mai multe terminale strategice sub control occidental, potrivit unor surse citate de Reuters.

Această inițiativă face parte din cel mai ambițios efort de extindere a influenței maritime americane din anii 1970 încoace și este concepută pentru a răspunde temerilor tot mai mari de la Washington că Statele Unite ar fi dezavantajate în fața Chinei în cazul unui conflict.

Oficialii administrației Trump cred că flota comercială americană este nepregătită să ofere sprijin logistic armatei în timp de război și că dependența Washingtonului de nave și porturi străine este excesivă, au spus sursele.


Opțiunile pe care Casa Albă le ia în considerare includ sprijinirea firmelor private americane sau occidentale să cumpere participații chineze la porturi, au precizat cele trei persoane.

Pe lângă Panama, oficialii și legislatorii americani sunt îngrijorați de infrastructura maritimă deținută de China în locuri precum Grecia și Spania, Caraibe și porturile de pe coasta de vest a SUA, potrivit surselor.

China desfășoară o cooperare normală cu alte țări în cadrul legislației internaționale, a spus un purtător de cuvânt al misiunii diplomatice chineze la Washington. „China s-a opus întotdeauna ferm sancțiunilor unilaterale ilegale și nejustificate, așa-numitei jurisdicții cu rază lungă de acțiune și acțiunilor care încalcă și subminează drepturile și interesele legitime ale altor țări prin coerciție economică, hegemonism și intimidare,” a declarat purtătorul de cuvânt.

Oficialii de la Beijing nu au răspuns solicitării de comentarii.

„Guvernul american vede investițiile chineze în porturi globale ca pe o amenințare uriașă la adresa securității naționale,” a declarat Stuart Poole-Robb, fondatorul companiei de consultanță KCS Group. „Temerea este că China ar putea valorifica controlul asupra acestor active pentru spionaj, avantaje militare sau pentru a perturba lanțurile de aprovizionare în timpul crizelor geopolitice,” a spus el.

Portul grec Pireu, în atenția americanilor


Statele Unite intenționează să analizeze interesele Chinei în portul grec Pireu, au spus sursele Reuters. Situat la Atena, în estul Mediteranei, Pireu este un nod esențial pe ruta comercială care leagă Europa, Africa și Asia.

COSCO, unul dintre cele mai mari grupuri chineze de porturi și transport maritim, deține 67% din compania Autoritatea Portuară Pireu.

Unii investitori chinezi sunt îngrijorați că Washingtonul ar putea viza operațiunile COSCO în Grecia, a spus o sursă apropiată investitorilor chinezi implicați în transportul maritim grec.

COSCO și guvernul grec nu au răspuns solicitărilor de comentarii. Oficialii greci au declarat anterior că nu au fost informați despre vreun plan de schimbare a controlului asupra Pireului.

Washington are deja COSCO în vizor. Departamentul Apărării a adăugat compania de stat COSCO pe lista neagră a companiilor cu legături cu armata chineză în ianuarie.


„Statele Unite intenționează să atace influența internațională a Chinei prin exagerarea ‘teoriei amenințării chineze’ și să folosească aceasta ca scuză pentru a forța aliații să aleagă tabere în aranjamentele lanțurilor de aprovizionare,” a spus Centrul de Cercetare pentru Dezvoltare al Consiliului de Stat al Chinei într-un raport publicat luna trecută.

Administrația americană a anunțat măsuri pentru a crește prezența maritimă comercială a SUA la nivel global, inclusiv prin încurajarea construcției de nave pe plan intern, prin extinderea accesului la registre de navigație controlate de SUA și prin revizuirea punctelor critice maritime pentru riscuri.

China deține sau închiriază o rețea extinsă de porturi prin companii precum COSCO și alte întreprinderi de stat, inclusiv China Merchants și SIPG din Shanghai.

Industria chineză de construcții navale este estimată a fi de 230 de ori mai mare decât capacitatea șantierelor navale americane, ceea ce înseamnă că ar putea dura decenii până ca SUA să ajungă din urmă, potrivit estimărilor Marinei SUA.

Efortul american de expansiune maritimă a contribuit la tensiunile cu Beijingul, care vede porturile și activele de transport maritim ca părți integrale ale inițiativei sale Belt and Road.

Revizuirea accesului la Mediterană


În martie, Comisia Federală Maritimă a SUA a lansat o revizuire a șapte puncte critice maritime, inclusiv Strâmtoarea Gibraltar.

Premierul spaniol Pedro Sanchez a încercat să aprofundeze legăturile comerciale cu China, ceea ce a ridicat îngrijorări la Washington.

COSCO are concesiuni pentru operarea terminalelor de containere din Valencia și Bilbao, a spus un purtător de cuvânt al Autorității Portuare spaniole.

Trump a făcut numeroși pași pentru a crește influența SUA pe mări. El a semnat un ordin executiv în aprilie pentru a reînvia capacitatea de construcție navală și a extinde flota de nave controlate de SUA.

Administrația sa analizează o propunere de a înființa un registru naval în Insulele Virgine Americane pentru a atrage nave sub pavilion american fără a îndeplini standardele mai stricte ale registrului național.

SUA se pregătesc să impună taxe navelor construite în China sau care navighează sub pavilion chinez pentru escalele în porturile americane.

Trump a menționat și posibilitatea de a prelua Groenlanda, teritoriu autonom danez, datorită proximității sale de Arctica și rutele maritime cheie.

Toate acestea reprezintă cel mai ambițios efort american de consolidare a poziției în transportul maritim global de la președinția lui Richard Nixon.

Îngrijorări în Caraibe

Statele Unite sunt îngrijorate și de investițiile chineze în terminalul din Kingston, Jamaica, un nod maritim esențial în Caraibe.

China Merchants deține o participație în compania care operează terminalul, împreună cu compania franceză CMA CGM.

În Statele Unite, COSCO are investiții în terminalele porturilor Los Angeles și Long Beach.

În Australia, fondul american Cerberus și-a exprimat interesul de a cumpăra concesiunea pentru Portul Darwin. Premierul australian Anthony Albanese a promis să readucă portul strategic în proprietate locală.

Atât legislatorii republicani, cât și cei democrati, analizează deținerea de porturi de către China, un oficial portuar american a declarat că subiectul este monitorizat atent.

„America nu poate și nu va sta cu mâinile încrucișate în timp ce China comunistă continuă să submineze interesele noastre în porturile maritime,” a declarat Carlos Gimenez, președintele Subcomitetului pentru Transport și Securitate Maritimă din Camera Reprezentanților, în februarie.

(Citește și: ”Riscuri de securitate economică: Companiile chineze dețin participații la 30 de porturi europene – SUA negociază rezolvarea problemei”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: