Administrația Trump a cerut mai multor companii să stopeze livrările de produse către China fără licență și a revocat licențe aflate în vigoare pentru alți producători, au declarat trei surse pentru Reuters.
Noile restricții, care vor agrava tensiunile dintre Washington și Beijing vizează blocarea unor sectoare cheie pentru a împiedica China să avanseze în dezvoltarea de tehnologii sensibile, a explicat una din surse.
Printre produsele vizate se numără software pentru proiectarea cipurilor, substanțe chimice pentru producția de semiconductori, butan și etan, mașini-unelte și echipamente de aviație, au spus persoanele respective.
Mai multe companii au fost înștiințate de Departamentul Comerțului din SUA, informându-le despre noile restricții.
Firmele care furnizează software de automatizare a proiectării electronice (EDA) pentru cipuri au primit vineri vinerea trecută scrisori care le informau că de acum încolo vor avea nevoie de licențiere pentru livări către clienți chinezi, au declarat două dintre surse.
Printre producătorii de software destinat producției de semiconductori se numără Cadence, Synopsys și Siemens EDA, a declarat una dintre surse.
Cele două surse au declarat că Departamentul Comerțului va analiza cererile de licențiere pentru expedierea către China de la caz la caz, sugerând că acțiunea nu reprezintă o interdicție totală.
Nu este clar dacă noile restricții fac parte dintr-o strategie mai amplă de a crea un avantaj pentru negocierile privind negocierile.
Departamentul Comerțului a spus că analizează exporturile cu importanță strategică către China, menționând în același timp că „în unele cazuri, Departamentul Comerțului a suspendat licențele de export existente sau a impus cerințe suplimentare pentru licențe în timp ce analiza este în curs de desfășurare”.
S-au suspendat exporturile de motoare de avion către China
De asemenea, SUA au suspendat vânzarea de motoare de avion către producătorul chinez COMAC, a informat miercuri cotidianul New York Times, transmite Reuters.
COMAC, o companie controlată de statul chinez, dezvoltă în prezent propriile sale sale avioane comerciale care vor concura cu cele produse de Airbus și Boeing. Deocamdată China nu dispune de motoare adecvate care să fie produse pe plan local și este dependentă de importuri.
Proveniența diferitelor componente și subansamble ale avionului C919

Citând surse din apropierea acestui dosar, New York Times a informat că decizia de suspendare a vânzării motoarelor de avion este un răspuns la restricțiile anunțate recent de China la exporturile de minerale rare către SUA.
Potrivit New York Times, Departamentul american al Comerțului a suspendat unele licențe ale firmelor americane care le permiteau să vândă produse și tehnologii către COMAC, care construiește modelul C-919, concurent pentru B-737 MAX și A-320 neo.
În replică, Departamentul american al Comerțului a precizat pentru Reuters că a început să revizuiască exporturile de importanță strategică spre China. „În unele cazuri, Departamentul a suspendat autorizațiile existente de export sau a impus cerințe suplimentare în timp ce se derulează procedura de revizuire”, a precizat instituția.
Avionul COMAC C919 este produs în China, dar multe dintre componentele sale sunt importate, inclusiv motoarele LEAP-1C care sunt produse de un joint venture dintre grupul american GE Aerospace și grupul francez Safran.
GE a primit autorizația inițială de a vinde motoare LEAP către COMAC în 2019. La începutul lui 2020, autoritățile americane au analizat dacă să refuze o nouă solicitare a GE pentru acest motor, însă prima administrație a lui Donald Trump i-a acordat autorizația.
Cititi si: Donald Trump amână tarifele de 50% pe UE – Strategia SUA vizează China, scrie WSJ
***