3 iulie, 2025

Achizițiile record de motorină ale Spaniei din Maroc au stârnit suspiciunile unei părți a industriei energetice că ar fi de fapt de proveniență rusească. În doar două luni, din martie până în aprilie 2025, Spania a importat 123.000 de tone de motorină din Maroc, mai mult decât toată cantitatea importată până atunci.

Livrările pun sub semnul întrebării onestitatea politicii energetice a UE, care susține că depune eforturi pentru decuplarea de importurile de combustibili rusești, dar, în realitate, se fac importuri, dar prin terțe țări, modificându-se țara de origine.

Potrivit ziarului spaniol El Pais, există o serie de indicatori care arată că Spania cumpără în realitate motorină rusescă rembranduită ca fiind marocană.


Pe lângă creșterea bruscă a importurilor de motorină din Maroc, o țară din care Spania nu cumpăra cantități semnificative de combustibili, surse din industrie amintesc că Maroc nu a impus sancțiuni asupra resurselor energetice rusești după invadarea Ucrainei.

El Pais menționează că de începutul anului 2025, Maroc a importat peste 1 milion de tone de motorină rusească, reprezentând 25% din importurile sale totale. De asemenea, ar putea fi vorba despre faptul că Marocul importă motorină din terțe țări care la rândul lor procură și motorină rusească pe care o reambalează pentru a-i ascunde adevărata proveniență.

Specialiștii cred că motorina este trimisă în Maroc unde este amestecată cu alte tipuri de motorine, făcând imposibilă efectuarea traseibilității până la sursă.

Suspiciunea este că acest combustibil este importat de Rabat, capitala Marocului, la un cost mai mic și apoi reexportat în Spania cu certificarea unei țări nord-africane pentru a-i masca originea.

Această practică este investigată de guvernul spaniol, care încearcă să dovedească originea rusească a combustibililor importați după 2023. Cu toate acestea, guvernul nu a putut până acum să ofere dovezi clare privind această practică.


El Pais a subliniat, de asemenea, că, de la începutul invaziei rusești în Ucraina, importurile de motorină ale Spaniei au crescut și din alte țări care nu figurau până atunci printr furnizori, inclusiv Singapore și Turcia.

Importurile suspecte din prezent urmează unei anchete din 2024 privind o „mafie a motorinei”, ale cărei tranzacții frauduloase au fost estimate la 1,9 miliarde de euro, implicând petrol importat din țări aflate sub sancțiuni internaționale precum Iran, Rusia și Siria, cu certificate de origine modificate în Turcia și Maroc.

Majoritatea țărilor UE au criticat Ungaria și Slovacia care afirmă că UE nu se poate dispensa de importurile energetice din Rusia. În același timp însă, aceste țări dau dovadă de ipocrizie, continuând să importe direct combustibili din Rusia, sau, ca în cazul Spaniei printr-o țară intermediară.

Ca și cum aceasta nu era suficient, El Pais amintește că economia Rusiei s-a menținut pe creștere. În ciuda prognozelor care spuneau că economia Rusiei se va prăbuși sub sancțiunile internaționale, datele FMI arată o expansiune a economiei ruse cu 4,1% în 2024, ceea ce este peste SUA, UE și Spania. Media la nivel global a fost de 3,3%.

Economia de război a Rusiei este totodată motorul său economic. Însă după cum constată și BBC, în ciuda sancțiunilor, petrolierele continuă să transporte neîncetat petrol către India și China , ceea ce aduce venitrui semnificative Rusiei.

Cititi si: Pețul petrolului scade în așteptarea unei noi creșteri producției OPEC+


***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: