Propunerea președintelui Donald Trump de a impune tarife de 25% la importurile din Uniunea Europeană ar reduce perspectivele de creștere în Europa Centrală și de Est, agravând dificultățile fiscale existente, consideră S&P Global Ratings, conform Reuters.
Donald Trump a declarat săptămâna trecută că va anunța curând tarifele pentru importurile din UE, despre care liderul republican spune că dezavantajează economia Statelor Unite.
La rândul ei, Comisia Europeană a declarat că va acționa „ferm și imdiat” împotriva barierelor tarifare impuse comerțului liber, în timp ce tarifele pentru importurile provenite din Canada și Mexic sunt programate să intre în vigoare marți, 4 martie.
Dependența ECE de sectorul automotive din Germania
Referitor la impactul tarifelor vamale majorate, S&P Global consideră că acesta va fi limitat în cazul ECE deoarece expunerea directă a regiuni față de SUA este redusă, însă perspectivele de creștere ale țărilor ECE ar putea fi afectate de declinul sectorului automotive din Germania.
„Acesta este în special cazul Cehiei, Ungariei, Slovaciei, Sloveniei și României”, consideră S&P Global, adăugând că exporturile de mașini și echipamente de transport în Germania au reprezentat mai mult de o zecime din exporturile totale ale acestor țări.
Țările din Europa Centrală și de Est sunt printre cele mai dependente din UE de comerțul exterior, cu exporturile ca pondere în producția industrială variind de la 92% în Slovacia la 69% în Republica Cehă, pe baza datelor Eurostat din 2023, doar România fiind cu 39% sub media UE.
Polonia, avantajată de piața internă
Polonia, cea mai mare economie a Europei Centrale, este văzută ca fiind mai puțin expusă slăbiciunii economice în Europa de Vest din cauza dependenței mai scăzute față de exporturile de mașini, a unei piețe interne mari și a sumelor de miliarde de euro primite din fondurile de redresare ale UE.
Analistul capital Economics pentru Europa emergentă, Nicholas Farr, a declarat că un tarif al SUA de 25% la importurile din UE ar reduce avansul produsului intern brut cu aproximativ 0,5% în medie în Europa Centrală – un impact mai mare decât se presupunea anterior într-un scenariu tarifar mai favorabil.
Acest lucru ar putea atenua redresarea într-o regiune în care creșterea a încetinit brusc, pe măsură ce inflația a crescut în urma invaziei Rusiei din 2022 a Ucrainei, slăbiciunea principalului partener comercial, Germania, contribuind la această încetinire.
Piața chineză mai importantă decât SUA
Cu toate acestea, S&P Global arată că scăderea cererii de pe piața chineză pentru mașinile germane are un efect mai mare asupra economiei din Europa Centrală decât tarifele din SUA, indicând că pentru Volkswagen, Merceds și BMW, piața chineză reprezintă o treime din totalul vânzărilor, comparativ cu doar 10-15% în cazul SUA.
„Încetinirea creșterii economice în statele ECE ar putea agrava dificultățile fiscale existente, pe care le-am nominalizat de mai multă vreme ca fiind unele dintre cele mai mari riscuri din regiune”, se arată în comunicat.
Comisia Europeană a lansat anul trecut o procedură disciplinară împotriva a șapte state membre UE din cauza deficitelor lor fiscale mari, inclusiv Ungaria, Polonia și Slovacia, în timp ce guvernul României se confruntă cu cel mai mare deficit din blocul comunitar.
Cititi si: Analiză: Competitivitatea exporturilor României în raport cu statele din Europa Centrală și de Est
***