cele mai mari porturi din românia

23 martie, 2025

Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat, în 2024, 59,5 milioane de tone, în scădere față de anul precedet, potrivit datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

Valorile principalilor indicatori de transport portuar maritim au marcat scădere la total cu 14,1% faţă de perioada similară a anului precedent, pe fondul reducerii cu 26,3% a volumului de mărfuri încărcate. Volumul mărfurilor descărcate a marcat o creştere cu 3,8%.

În ceea ce priveşte volumul transportului pe căi navigabile interioare – acesta s-a ridicat la 28,3 milioane de tone în 2024, în scădere cu 11,9% față de anul precedent, evoluție determinată de evoluţia negativă înregistrată de transportul internaţional, scădere cu 23,2% cât şi de transportul naţional, scădere cu 4,9% faţă de anul 2023.

Turcia și Egiptul, principalii parteneri comerciali pe cale marină ai României


În anul 2024, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Turcia (10,23 milioane tone) şi Egipt (4,682 milioane tone).

Dintre statele membre ale Uniunii Europene cele mai mari cantităţi de mărfuri transportate au fost înregistrate în parteneriat cu Spania (3,105 milioane tone) şi Grecia (2,693 milioane tone).

La nivelul anului 2024 cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate, conform clasificării NST 2007, au fost: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 65,4%. În ceea ce priveşte descărcările, ponderea cea mai mare a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 33%.

Portul Constanța, peste 96% din totalul activității portuare din țară

Portul Constanţa a continuat să joace un rol central, cu o pondere impresionantă de 96,7% din totalul activităţii portuare din ţară, urmată de portul Galaţi, cu doar 2,2%.

În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în anul 2024, au fost produsele agricole, din vânătoare şi silvicultură; pește şi alte produse din pescuit – în proporţie de 66,4%. Dintre mărfurile descărcate, ponderea cea mai însemnată a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, în proporţie de 33,8%.


Mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare, care au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, au înregistrat o pondere de 24%, în creştere faţă de anul precedent.

Ucraina, țara cu cea mai mare pondere ca origine și destinație a mărfurilor transportate în 2024

Per total, Ucraina a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate în anul 2024, cu un nivel de 5,676 milioane tone.

Tipul de mărfuri pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare în anul 2024 a fost: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 41,6%.

În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 54,3%.

(Citește și: ”Noul an începe cu tarife mai mari pentru transportul maritim. Incertitudini care scumpesc transportul”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: