Grupul TeraPlast, cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Sud-Est, a înregistrat anul trecut o creștere de 34% a cifrei de afaceri, la 897,9 milioane de lei, de la 672,3 milioane de lei în 2023, însă o pierdere netă de 19,6 milioane de lei, potrivit raportului companiei remis Bursei de Valori București (BVB).
Pierderea netă a survenit ca urmare a creșterii cheltuielilor cu dobânzile și a costurilor cu amortizarea că urmare a operaționalizării investițiilor în fabricile noi. Compania a aplicat în ultimii 5-6 ani o strategie de extindere în regiune, cu achiziții multiple în Ungaria și cel mai recent Croația. Compania țintește de asemenea, în urma achiziției grupului maghiar Wolfgang Freiler, să fie liderul pieței țevilor de canalizare, aducțiune apă și aducțiune gaz din Ungaria.
La nivel de grup, TeraPlast îşi desfăşoară în prezent activitatea în patru ţări din regiune, portofoliul său de produse fiind structurat pe mai multe linii de business: instalaţii, granule din PVC, reciclare PVC rigid, ambalaje flexibile, ferestre şi uşi, iar produsele grupului ajung în 22 de ţări europene, exporturile reprezentând 17% din cifra de afaceri.
Marjele companiei au fost erodate de creșterea cheltuielilor cu salariile, energia și transportul
„Rezultatul negativ a fost determinat în special de pierderea înregistrată de pornirea business-ului de folie stretch Opal (din Sărățel, județul Bistrița-Năsăud), care se află într-un proces de ramp-up accelerat și de câștigare de cotă de piață. O contribuție suplimentară au avut-o și pierderea înregistrată de TeraBio Pack, alături de cheltuielile nerecurente de pe parcursul anului 2024, aferente extinderii geografice”, se arată în raport.
„Marja brută a crescut cu 29%, ajungând de la 247,4 milioane de lei în 2023, la 319 milioane de lei în 2024. Această evoluție reflectă impactul achizițiilor realizate în 2024, însă a fost erodată de avansul cheltuielilor cu salariile, energia și transportul”, mai explică societatea.
Totodată, conducerea TeraPlast transmite că majorarea afacerilor a fost susținută de lansarea activității fabricii de folie stretch Opal din Sărățel și de consolidarea rezultatelor companiilor achiziționate în 2024.
“EBITDA s-a menținut la un nivel similar cu cel din 2023 , atingând 52 de milioane de lei. Această reflectă atât strategia de creștere a cotelor de piață, cât și impactul presiunii asupra prețurilor și a contracției anumitor piețe europene. Astfel, în contextul evoluției disproporționate a cifrei de afaceri și a profitabilității, marja EBITDA pentru tot anul 2024 se situează la 5,8%, față de 7,6% în 2023”, se arată în raportul companiei.
Dublare a exportului în 2024
Vânzările în afara României au crescut cu 122%, atingând 233,6 milioane de lei în 2024, față de 105,4 milioane de lei în 2023. Ponderea acestora în cifra de afaceri consolidată a ajuns la 26% în 2024, comparativ cu 15,7% în anul anterior.
Cantitativ, grupul TeraPlast a înregistrat o creștere de 46% față de 2023. Astfel, în 2024, la nivel de grup, TeraPlast a vândut 109.985 de tone comparativ cu 75.346 tone în 2023. Această creștere se datorează în principal creșterilor cantitative ale segmentelor Instalații, Granule și Ambalaje Flexibile, în timp ce 6% din volumele totale din 2024 au fost generate de M&A, potrivit companiei.
Linia de business instalații a asigurat 71% din veniturile la de grup – cifra de afaceri a segmentului a crescut cu 28%, ajungând la 641,5 milioane de lei în 2024, față de 501 milioane de lei în 2023, datorită creșterii volumelor și consolidării noilor subsidiare. Totodată, grupul Wolfgang Freiler, achiziționat în 2024 în Ungaria, și Palplast Moldova au contribuit cu 15% la cifra de afaceri a segmentului.
„Evoluția Grupului TeraPlast din 2024 reflectă mixul dintre creșterea organică și cea prin achiziții, suprapus cu oscilațiile piețelor europene. Strategia noastră de expansiune geografică a pus presiune pe echipe, a testat răbdarea acționarilor și a avut impact asupra profitabilității, însă a fost un pas necesar. Creșterea cotelor de piață în timp ce ne extindem este esențială pentru a construi o baza solidă pentru creșterea viitoare”, a declarat Bogdan Crăciunaș, director financiar al grupului TeraPlast.
Compania este listată pe Bursa de Valori București și are o capitalizare de piață de 1,03 miliarde de lei.
(Citește și: ”(VIDEO) Alexandru Stânean, CEO, TeraPlast: Suntem forțați să importăm marea majoritate a materiilor prime – nu avem petrochimie și nici nu reciclăm”
***