Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică ghidul programului Rabla, cu o propunere de subvenție la achiziția de vehicule electrice de 5.100 de euro, aceeași sumă ca în 2024. Menținerea valorii tichetului de finanțare a produs deja o reacție negativă din partea asociației industriei auto APIA, care solicitase o subvenție de 8.500 de euro după ce reducerea eco-tichetului în anul 2024 a produs o scădere de 32% a vânzărilor de autovehicule electrice.
Mai mult, subvenția pentru achiziția de hibride este aceeași cu cea pentru achiziția de motoare cu combustie internă. Totodată, programul ar urma să nu mai finanțeze achiziția de autoturisme cu motorizări diesel, conform ministrului Mediului, Mircea Fechet.
Potrivit ministrului, programul Rabla ar urma să înceapă în luna aprilie, cu o singură sesiune continuă, până la epuizarea fondurilor. Până acum, programul împărțea banii în două, o parte în primăvară şi o parte în toamnă.
„Pornim de la 7.000 de lei, asta e propunerea pe care am avansat-o, de la 7.000 de lei pentru o motocicletă, 10.000 de lei la mașini cu motoare termice și hibride, 13.000 de lei la mașini PHEV sau motociclete electrice, 25.500 de lei pentru un autoturism electric. Este aceeaşi bonificaţie pe care am avut-o şi în anul trecut”, a declarat ministrul, joi, în emisiunea România Politică de la Prima News.
Ghidul ar putea suferi modificări în următoarele 30 de zile
Conform ministrului, România era singura țară din Uniunea Europeană care încă mai încuraja consumatorii să achiziţioneze maşini Diesel.
„Am decis să fim în rând cu lumea şi să scoatem dieselul. Nici nu s-au supărat producătorii, pentru că sunt puţine modele care astăzi se mai vând și cu motor diesel, mai ales pentru maşinile de oraş. Sunt fie hibrid, fie plug-in hybrid, fie electrice”, a spus Fechet.
Ministrul a mai spus a că odată ce se va ajunge la varianta finală a ghidului şi de îndată ce se aprobă bugetul administraţiei Fondului pentru Mediu, lucru care se va întâmpla în această lună, programul Rabla poate porni.
În același timp, ghidul păstrează plafonul de 70.000 de euro la mașinile eligibile a fi finanțate.
Importanța programului crește în condițiile în care de anul acesta avem primele autoturisme electrice produse local, la Craiova, de către Ford Otosan, precum și modelul Bigster hibrid al Dacia la Mioveni.
Asociația pieței auto critică ghidul Rabla: Fără măsuri eficiente, România riscă stagnarea în tranziția către mobilitate electrică
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și-a exprimat dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanțare al programului Rabla, intitulat Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi.
„Considerăm că prevederile acestui ghid nu răspund în mod adecvat nevoilor pieței și riscă să încetinească și mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România. Am atras atenția în ianuarie 2025 asupra necesității unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimțite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbușirea pieței de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației”, a transmis APIA printr-un comunicat.
Evoluția negativă din 2024 a înmatriculărilor de mașini electrice a continuat în primele două luni ale anului 2025, cu o scădere de -31% față de aceeași perioadă din 2024.
Tendința negativă iese în evidență în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% în prima lună a anului 2025.
Asociațiile din piața auto au solicitat anterior Guvernului și Ministerului Mediului majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, cu o scădere treptată până în 2030.
Bugetul de stat pentru anul 2025 este însă unul tensionat, cu o țintă de deficit de 7% ce prezintă riscuri de neîndeplinire care pot duce la o eventuală retrogradare a ratinguli de țară. Presiune suplimentară pe buget vor veni în anul acesta și în următorii din nevoia de a crește cheltuielile de apărare pentru a răspunde amenințării ruse la adresa securității României și a Europei.
(Citește și: ”Piața auto din România începe anul 2025 cu scăderi: Diesel și electricele scad, hibridele câștigă teren – Dacia se menține pe primul loc după mărci”)
***