Producătorul suedez de baterii pentru vehicule electrice, Northvolt, a anunţat joi că a depus în SUA cererea de protecţie prin faliment, în temeiul Capitolului 11, și că și-a asigurat un nou împrumut, de 100 de milioane de dolari, pentru a susţine acest proces. Restructurarea va fi încheiată în primul trimestru din 2025, a declarat compania.
Northvolt, care fusese una dintre cele mai mari speranţe ale Europei pentru a crea o industrie locală de baterii EV, se confruntă acum cu dificultăţi financiare severe cauzate de probleme de producţie, pierderea unui client important şi lipsa fondurilor necesare, relatează Reuters.
Compania a declarat că îşi va continua operaţiunile normale pe durata restructurării, estimând finalizarea procesului până în primul trimestru al anului 2025.
„Situația lichidităților Northvolt a devenit dezastruoasă”, a declarat compania în petiția depusă, în temeiul capitolului 11, la Tribunalul american pentru falimente din Houston.
Compania, care are operațiuni în California, dispune de aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar, sumă ce îi poate susține activitatea doar pentru aproximativ o săptămână.
Northvolt are datorii în valoare de 5,8 miliarde de dolari și aproximativ 6.600 de angajați în șapte țări.
Această situaţie reprezintă un regres major pentru planurile Europei de a dezvolta o industrie proprie de baterii pentru vehicule electrice, limitând dependenţa de rivalii chinezi precum CATL şi BYD.
Împrumut de 100 de milioane de dolari primit de la Scania
Împrumutul de 100 de milioane de dolari face parte dintr-un pachet de finanţare totală de 245 de milioane de dolari destinat să sprijine compania în perioada restructurării.
De asemenea, producătorul suedez de camioane Scania a anunţat că oferă un împrumut de 100 de milioane de dolari către Northvolt pentru a susţine producţia de baterii în Skellefteå, Suedia.
În contextul unei pieţe EV care creşte mai încet decât se aştepta, Northvolt se confruntă cu concurenţă acerbă din partea Chinei, care controlează aproximativ 85% din producţia globală de celule de baterii, conform datelor Agenţiei Internaţionale pentru Energie.
În ultimele săptămâni, Northvolt a redus producţia la fabrica sa din nordul Suediei şi a ratat anumite ţinte interne, reflectând provocările întâmpinate în creşterea producţiei.
Producția anunțată în fața judecătorului este de 300.000 de baterii pe an
În cadrul ședinței de judecată ce a avut loc joi târziu, judecătorul american Alfredo Perez a aprobat unele etape inițiale de rutină în cadrul falimentului Northvolt, inclusiv permiterea companiei să plătească salariile datorate angajaților și să tragă primii 51 de milioane de dolari din împrumutul Scania.
În declarația depusă joi în instanță, compania a declarat că are capacitatea de a produce 300.000 de baterii pe an.
În ultimii ani, mai multe companii suedeze au optat pentru un plan de protecție împotriva falimentului conform capitolului 11, cum ar fi compania aeriană scandinavă SAS și colectorul de creanțe Intrum, un proces ce permite conducerii să păstreze controlul asupra companiei și derularea în continuare a operațiunilor.
Viceprim-ministrul suedez Ebba Busch a declarat marți pentru Reuters că executivul suedez nu intenționează să preia o participație în Northvolt, însă susține în continuare industria bateriilor pentru vehicule electrice.
(Citește și: Northvolt, cel mai mare producător de baterii din UE, se restructurează pentru a supraviețui scăderii pieței de mașini electrice)
****