17 mai, 2025

O amplă operațiune de influențare țintită a alegătorilor din diasporă, cu videoclipuri generate de AI și informații false, continuă pe rețelele sociale, arată compania tech Refute, cu sediul în Londra, deși campania electorală s-a încheiat sâmbătă dimineața la ora 7.00.

Biroul Electoral Central a făcut sâmbătă apel către competitorii electorali să nu emită în spaţiul public mesaje ce încalcă legea, odată ce campania electorală s-a încheiat.

”În contextul în care, începând cu ora 7 din preziua votării, continuarea acţiunilor de propagandă electorală este interzisă, reprezentând campanie ilegală, BEC solicită competitorilor electorali să nu emită în spaţiul public mesaje care încalcă, direct sau indirect, această interdicţie, precum şi orice mesaje de natură a induce în eroare alegătorii”, a transmis, sâmbătă, BEC, într-un comunicat de presă.


Compania britanică Refute, în care românul Vlad Galu este co-fondator și CTO, a transmis sâmbătă un comunicat în care precizează că operațiunea internațională de influență ce vizează alegătorii români din diaspora aflați pe TikTok și alte rețele de socializare, continuă.

Campania include videoclipuri neautentice, unele generate de AI, care vizează deliberat locații cu populații mari de români din diaspora din întreaga Europă.  

Refute a detectat aproximativ 32,500 de videoclipuri pe TikTok care conțin sloganuri care promovează candidatul populist George Simion și pe fostul candidat Călin Georgescu, arată un comunicat al RePatriot.

Constatările companiei Refute

  • Multe dintre aceste videoclipuri sunt neautentice, cum ar fi videoclipuri care au fost duplicate într-un mod coordonat pe zeci de conturi.  
  • Deşi doar 24% dintre cetățenii români trăiesc în afara României, 48% din interacțiunile cu aceste videoclipuri (40 de milioane de like-uri și comentarii) au provenit din afara României.
  • Țările din afara României cu cea mai mare pondere a interacțiunilor au fost Regatul Unit (15%), Italia (7%), Germania (7%), Spania (5%) și Franța (2%).  

Campania cu videoclipuri generate de AI ar putea influența semnificativ rezultatul în diaspora

“Faptul că aproape jumătate din interacțiunile cu videoclipurile care promovează candidați populiști provin din afara României -de două ori mai mare decit procentul românilor care trăiesc în străinătate – indică faptul că alegătorii români din diaspora sunt vizați în mod disproporționat pentru a influenta al doilea tur al alegerilor,” a declarat Vlad Galu, co-fondator și CTO al Refute, originar din România.  


“Această creștere a interacțiunilor din partea conturilor cu sediul în afara României ar putea avea un impact semnificativ asupra rezultatelor alegerilor de duminică”, a adăugat Vlad Galu, citat în comunicat. 

Mecanismul și tacticile folosite în această campanie

Videoclipurile generate de AI includ frecvent imagini banale, fără legătură cu narațiunile politice menționate în audio. Aceste videoclipuri sunt adesea copiate și distribuite de alte conturi, inclusiv de cele create pentru a imita alți utilizatori de pe platformă.  

Exemple

Contul de TikTok “danielbudurescu88” este aproape identic cu utilizatorul “daniewov66p”:  

Clipul video de mai jos a fost clonat de pe contul original “daniewov66p” și distribuit de “danielburudescu88”, dar în audio include o înregistrare a unui discurs al lui Călin Georgescu.


Aceasta este o tactică folosită de influenceri care încearcă să capteze atenția privitorilor printr-un anumit conținut vizual, în timp ce avansează narațiuni specifice prin intermediul audio-ului sau “efectului sonor” al videoclipului.  

“Am mai văzut deja utilizarea influencerilor și a fermelor de boți la alegerile din noiembrie 2024, dar acesta este un nou exemplu de operațiune sofisticată de influență care transcende granițele internaționale pentru a influența alegătorii români din străinătate,” a adăugat Tom Garnett, co-fondator și CEO al Refute.  

“Tehnologia Refute folosește învățăminte din comportamentele observate la alegerile de anul trecut pentru a evalua și a prezice automat comportamente coordonate și neautentice cu o viteză și o acuratețe fără egal.”  

Despre Refute  

Refute combate dezinformarea, detectând și răspunzând campaniilor cu viteza agresorilor. Refute adoptă o abordare cantitativă care îmbinǎ date interconectate și urmărește narațiunile pe multiple canale. Folosește aceste date pentru a modela și evalua comportamentele de amenințare, în context și în timp, permițând un răspuns eficient în canal, cu viteza agresorilor.  

Co-fondatorii Tom Garnett și Vlad Galu au, însumat, peste patruzeci de ani de experiență în crearea unor sisteme de analiză a datelor de talie mondială pentru a combate atacurile teroriste, atacurile cibernetice, furturile de identitate și spălarea banilor. Au creat și operat platforme de securitate cibernetică și identitate la scară globală, care fac internetul mai sigur pentru miliarde de oameni zilnic, și sunt pasionați de rezolvarea amenințării globale a dezinformării.  

(Citește și: Alegerile din România – dezbătute în Parlamentul European pe baza Raportului fracez privind manipularea prezidențialelor. Măsuri propuse de Comisia Scutul european al democrației)


****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: