14 iulie, 2025

Președintele Nicușor Dan a susținut luni dimineață o conferință de presă în care a adresat principalele subiecte vehiculate în acest moment în spațiul public, printre temele abordate fiind situația economică și pachetele fiscal-bugetare anunțate de Guvern, reformele din domeniul justiției și prioritățile de politică externă ale României.

Majorarea TVA a fost inevitabilă deoarece Comisia și piețele internaționale nu mai aveam încredere în promisiuni de reducere a cheltuielilor, a explicat președintele.

Magistrații care aleg să rămână în sistem se vor bucura la pensionare de aceleași măsuri aplicabile în momentul în care au îndeplinit condițiile de pensionare, a dat asigurări Nicușor Dan.


Componenta economică a politicii externe trebuie îmbunătățită, a mai precizat șeful statului.

Redăm în continuare principalele declarații făcute de președinte:

Măsurile fiscale

  • Despre măsurile fiscale, transmit românilor că este o chestiune provizorie, că România are potențial economic. Așa cum am spus, la sfârșitul anului 2026 vom intra în OCDE dacă nu facem greșeli, iar România va fi interesantă pentru investitori străini. Vreau să asigur investitorii și piețele că suntem oameni serioși. Am promis că facem reformele, le vom face.

  • În momentul în care va veni rectificarea bugetara pe 2025, Administrația Prezidențială va propune o reducere cu 20% a bugetului propriu pentru a participa la acest efort colectiv.

  • A fost o presiune a piețelor financiare. Singurul răspuns credibil pentru ele a fost creșterea veniturilor.

TVA

  • Angajamentul guvernul a fost că TVA nu va crește și că vom avea o reevaluare în septembrie pentru a vedea dacă măsurile sunt suficiente.

  • În acea lună pe care am avut-o înainte de numirea primului ministru m-am uitat în foarte foarte multe date financiare și în cunoștință de cauză am avut această discuție cu coaliția și premierul desemnat. Aceasta a fost înțelegerea pe care am avut-o la formarea guvernului.

  • Pentru ca corecțiile să fie făcute cu păstrarea TVA la 19%, trebuia un set de măsuri administrative, discuții, un complex de măsuri ce ar fi trebuit luate. Sunt convins că era o direcție. Când am numit guvernul cu această condiție, toate discuțiile, măsurile, au intrat în atributul guvernului. Discuția e complexă. Eram într-o situație în care planul de măsuri trebuia să fie rapid, credibil, pentru Comisia Europeană și agențiile de rating. Semnalele au fost că “nu mai credem. România a promis de multe ori că face reduceri de cheltuieli. Să credem că vă redresați, trebuie să măriți niște venituri pe care putem să estimăm că vor reduce deficitul în luna următoare a punerilor în practică”.

  • Într-un an, un an și jumătate, am putea avea un set de măsuri echilibrate asupra impozitării și taxării în România.

Pensiile magistraților

  • A fost o greșeală a politicului ca pensia să fie mai mare decât salariul. A doua greșeală a fost că în ultimii ani au fost mesaje heirupiste care au făcut ca din zona de magistrați și procurori foarte mulți să iasă la pensie și în felul ăsta calitatea actului de justiție, prin pierderea unor profesioniști, calitatea actului de justiție a scăzut în România.

  • Există o prevede tranzitorie care spune că persoanele care îndeplinesc condiția de pensionare își păstrează drepturile pe care legea le prevede în acest moment în care ei îndeplinesc condițiile.

  • Această prevedere tranzitorie va rămâne în modificarea legii magistraților. Mesajul meu este că toți cei care îndeplinesc vârsta de pensionare în acest moment nu trebuie să se precipite să iasă din sistem.

CSM – Justiție

  • Referitor la CSM, cred că și-au ales prost persoana împotriva căreia să iasă cu un comunicat de presă. Sunt unul dintre politicienii care au fost des în instanța de judecată, care înțelege că sunt mulți magistrați ce lucrează sâmbăta și duminica pentru a redacta, care înțelege că volumul de muncă de peste puterile unei persoane.

  • Înțeleg că acest oprobiu public asupra magistraților face rău democrației din România. CSM ar trebui să se gândească la mine ca la un partener. Sunt vreo 40-50 de cereri de pensionare care au ajuns la mine. Când m-am uitat la ele, am văzut că sunt incomplete. Era doar o rezoluție, nu și toate actele pe care ei le primiseră de la procurori, judecători. Dosarele au venit ulterior complete, ele au ajuns la mine, n-am avut timp să mă uit pe ele, dar n-am avut când să le semnez. Nu este război.

Despre legea privind sancționarea antisemitismului

  • Este o obligație constituțională a președintelui ca pentru orice lege votată de camera decizională din parlament, în 20 de zile, s-o promulge sau s-o trimită la CCR. Am promulgat vreo 40-50 de legi, pe aceasta am trimis-o la CCR și pe cea cu codul rutier le-am trimis înapoi sau la CCR. Nu sunt o persoană care încurajează tipul acesta de manifestări. Să întrebăm toți Parchetul ce s-a întâmplat cu sutele de amenințări primite de jurnaliști în noiembrie-decembrie 2024. Vorbim de fapte concrete, amenințări la adresa unor jurnaliști.

  • Dacă ne uităm la conținutul legii, așa cum probabil ați citit sesizarea către CCR, veți vedea că sunt chestiuni extrem de neclare. În Făgăraș există o asociație ce se ocupă de promovarea rezistenței din Munții Făgăraș, face expoziții, evenimente. Între membrii rezistenței din Făgăraș, sunt câteva persoane care în trecutul lor au fost parte din mișcarea legionară. Această asociație are sau nu caracter legionar? Legea nu ne spune. Oamenii trebuie să facă pușcărie sau nu? Eu cred că nu, e legitim să promovezi rezistența anti-comunistă din Făgăraș.

  • Trebuie să avem o lege care să condamne manifestări xenofobe, antisemite, rasiste, dar o astfel de lege trebuie să fie foarte clară, ca să nu lase loc la abuzuri.

Politică externă


Președintele Nicușor Dan a anunțat două vizite externe la sfârșitul acestei luni, în Germania și Austria, în cadrul cărora se va întâlni cu oficiali din cele două state, dar și cu oameni de afaceri.

  • Pe 16 iulie, Comisia Europeană va publica proiectul fondurilor europene 2028 – 2034. Va începe o dezbatere pe cum vor arăta fondurile pe acest interval.

  • 29 iulie momentul până la care România trebuie să transmisă Comisiei Europene schița de proiecte pe care dorește să le finanțeze din programul SAFE, de înarmare. Sunt împrumuturi totale în valoare de 150 mld. euro, la condiții de împrumut foarte bune

  • Este foarte important ca dimensiunea economică din relațiile noastre externe să fie dezvoltată. Din păcate în acest moment componenta noastră economică din relațiile externe este deosebit de slabă.

Director SRI/ Conducere Parchet, DNA

  • Pentru SRI într-un timp relativ scurt, o să vedem când o să avem sesiuni parlamentare. Discuţia asta am avut-o şi cu partidele, şi înainte de formarea Guvernului. Propunerea va veni de la mine, evident că îi voi consulta, dar propunerea va veni de la mine. Am nişte persoane în cap aşa cum am avut şi pentru Curtea Constituţională. Încă sunt în proces de analiză. La fel şi pentru SIE

  • Nu sunt mulțumit, am spus asta de mai multe ori, nici de DNA, nici de Parchetul General, pentru că, în opinia mea, nu există un management care să facă o ierarhie a activității parchetului pe tipuri de infracțiuni și o alocare de resurse care să fie corespunzătoare

(Citește și: ”Ministrul Finanțelor: Până nu finalizăm digitalizarea integrală nu o să reuşim scăderea gap-ului de TVA; rezistența din sistem este foarte mare. Datoria publică va ajunge la 60% din PIB în 2025”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: