Startup-ul de inteligență artificială Perplexity AI a făcut o ofertă nesolicitată de 34,5 miliarde de dolari pentru browserul Chrome al Google, potrivit CNBC.
Această sumă este mai mare decât evaluarea actuală a Perplexity, însă compania a declarat că mai mulți investitori au fost de acord să susțină tranzacția. În iulie, Perplexity a fost evaluată la 18 miliarde de dolari, ca parte a unei runde suplimentare de finanțare, după ce cu câteva luni înainte fusese evaluată la 14 miliarde de dolari.
Google nu a răspuns imediat solicitării CNBC pentru comentarii. The Wall Street Journal a fost prima publicație care a relatat despre ofertă.
Perplexity este cunoscută în special pentru motorul său de căutare bazat pe inteligență artificială, care oferă utilizatorilor răspunsuri simple la întrebări și trimite către sursele originale de pe internet. Luna trecută, compania a lansat propriul browser cu inteligență artificială, numit Comet.
Startup-ul concurează companii precum și Meta și OpenAI
Startup-ul se află în mijlocul unei lupte pentru supremație în domeniul AI generativ, concurând cu companii precum Meta și OpenAI, care oferă salarii uriașe și bonusuri de semnare pentru cei mai buni ingineri.
Giganții tehnologici investesc anual zeci de miliarde de dolari în infrastructură AI pentru a construi modele lingvistice mari și a rula procese complexe, în timp ce startup-urile atrag miliarde de dolari de la investitori de capital de risc, fonduri speculative și companii tehnologice, pentru a acoperi costurile de hardware și personal necesare competiției.
Perplexity a fost abordată de Meta la începutul acestui an în legătură cu o potențială achiziție, dar companiile nu au finalizat o înțelegere.
Departamentul de Justiție al SUA a propus ca Google să renunțe la Chrome, în cadrul procesului antitrust pierdut anul trecut de companie
Oferta Perplexity vine după ce Departamentul de Justiție al SUA (DOJ) a propus ca Google să renunțe la Chrome, în cadrul procesului antitrust pierdut anul trecut de companie. Judecătorul în cauză a decis că Google a menținut un monopol ilegal în piața sa principală — căutarea pe internet.
În replică, Google a afirmat că DOJ promovează „o agendă radicală, intervenționistă” și că propunerea agenției este „extrem de exagerată”. Compania nu a dezvăluit încă modul în care își va adapta afacerea după verdictul antitrust.
Lansat în 2008, Chrome oferă Google date pe care compania le folosește ulterior pentru direcționarea reclamelor. DOJ a declarat într-un document depus după hotărârea instanței că obligarea companiei să renunțe la Chrome ar crea condiții de concurență mai echitabile pentru rivalii din domeniul căutării.
„Pentru a remedia aceste prejudicii, [Proiectul inițial de hotărâre finală] obligă Google să renunțe la Chrome, ceea ce va opri definitiv controlul Google asupra acestui punct critic de acces la căutare și va permite motoarelor de căutare rivale să aibă acces la browserul care, pentru mulți utilizatori, este o poartă către internet”, a scris DOJ.
Startup-ul a depus în ianuarie o propunere de fuziune cu aplicația video TikTok
Oferta Perplexity pentru Chrome nu este prima tentativă îndrăzneață a companiei.
Startup-ul a depus în ianuarie o propunere de fuziune cu aplicația video TikTok. Viitorul TikTok în SUA este incert încă din 2024, când Congresul a adoptat o lege care ar interzice platforma, cu excepția cazului în care proprietarul său chinez, ByteDance, renunță la controlul asupra acesteia.
Până în august, structura propusă de Perplexity pentru un acord cu TikTok nu s-a materializat.
(Citește și: ”OpenAI lansează ChatGPT-5 – Cursa globală pentru inteligența artificială accelerează”)
***