5 noiembrie, 2025

Carrefour România SA, cea mai mare entitate a grupului francez din țara noastră, a plătit în anul 2024 un impozit general echivalent cu 70% din profitul brut anual, ca urmare a unei puternice alterări generate de impozitul pe cifra de afaceri (IMCA), a afirmat Liviu Sav, co-fondator BRIDGE-to-INFORMATION, la conferința anuală ”Bugetul și fiscalitatea 2026: Efectele fiscalității și așteptările economiei” organizată marți de Conferințele CDG, la Academia de Studii Economice (ASE).

„Știrea lunii octombrie a fost potențiala plecare a Carrefour. Au fost diverse interpretări, cum că există o problemă la nivel mondial sau că sunt turbulențele economice din România. Eu vreau să prezint o altă perspectivă. Haideți să ne uităm cum a performat Carrefour în ultimii ani: avem o cifră de afaceri în creștere cu 71% din 2018 până în 2024, în același timp profitul companiei a scăzut cu 80%. Iar dacă ne uităm pe perioada 2021-2024 vedem un trend descrescător atât din punct de vedere al ratei de profit net, cât și pe partea de pondere a capitalurilor proprii în total active. Cum am menționat, avem în continuare o creștere a cifrei de afaceri pe această perioadă, dar dacă ne uităm la datele din 2024 avem o alterare puternică a IMCA asupra impozitului general pe care l-a plătit compania. În loc de un interval de 17%-21% cât a fost în cei 6 ani precedenți sărim la 70% în acest caz (în 2024)”, a punctat SAV.

Presiunea fiscală reduce profitabilitatea IMM-urilor românești

Potrivit analizei realizate de Sav, la nivelul mediului privat din România, între 2018 și 2024, cifra de afaceri a crescut cu 79%, iar profitul cu 103%. Totuși, în perioada recentă, 2023-2024, creșterea cifrei de afaceri a fost modestă (+3%), iar profitabilitatea a început să scadă, atât din perspectiva valorică, cât și a marjei profitului.


Potrivit acestuia, analiza profitului brut arată un punct de inflexiune. Între 2021 și 2022, profitul brut a înregistrat creșteri semnificative (+44% în 2021 față de 2020 și +35% în 2022 față de 2021), însă după 2022 a început să scadă.

În paralel, impozitul pe profit și venit a crescut accelerat: după stagnarea perioadei 2018-2020, s-a înregistrat o creștere în 2021, urmată de creșteri tot mai mari între 2022 și 2024. Corelația dintre scăderea profitului brut și creșterea impozitului indică presiunea fiscală tot mai mare asupra companiilor.

(Citește și: ”Finanțele României 2026 – lupul (deficitul), capra (bugetul) și varza (economia): cum trecem pe malul celălalt?”)

***

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: