Guvernul a aprobat miercuri metodologia privind organizarea și funcționarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar, un document ce nu conține obiective cuantificabile, nici date actuale, dar prin care autoritățile declară că intenționează reducerea „semnificativă” a acestui fenomen.
Finanțarea programului este asigurată din bugetul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), inclusiv cu sprijinul fondurilor europene, iar instituțiile de învățământ superior vor putea accesa fonduri suplimentare prin proiecte și parteneriate.
Principalele măsuri incluse în Strategie:
- colaborarea cu unitățile de învățământ preuniversitar
- organizarea de cursuri demonstrative în mediul rural, oferirea de cursuri remediale pentru elevii care susțin Bacalaureatul
- dezvoltarea de programe de consiliere
- instituțiile de învățământ superior elaborează un plan de acțiuni privind reducerea abandonului universitar, adaptat la categoriile de studenți înmatriculați, aflați în risc de abandon, și la particularitățile de risc identificate la nivelul instituției și programelor de studii
- dezvoltarea unui sistem integrat de sprijin pentru studenții aflați în risc de abandon, care include atât consilierea academică, cât și sprijinul psihologic
- sprijinirea centrelor de consiliere și orientare în carieră în toate instituțiile de învățământ superior, cu monitorizarea atentă a progresului studenților și implementarea de măsuri personalizate, cum ar fi pachetele de sprijin integrate, cursuri remediale și activități suplimentare
- dezvoltarea unor politici de reînmatriculare
- sprijinirea studenților care își întrerup studiile, în vederea facilitării reîntoarcerii acestora în sistemul de învățământ
- măsuri pentru a încuraja implicarea activă a studenților în viața universitară, prin dezvoltarea sentimentului de apartenență și implicare în activități extracurriculare
Strategie elaborată pe baza situației de acum un deceniu
Nota de fundamentare cuprinde și cifrele care îngrijorează, însă aceste statistici sunt vechi de un deceniu – este vorba de datele dintr-un studiu publicat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) în 2022, cu numeroase date din 2015:
- Rata medie a abandonului universitar, pentru ciclul de licență, a fost de aproximativ 47,97% pentru generația 2015.
- De asemenea, abandonul universitar diferă semnificativ în funcție de tipul instituției de învățământ. În instituțiile private, rata de abandon pentru generația 2015 a fost de 62,21%, în timp ce pentru instituțiile publice aceasta s-a situat la 45,47%.
- Formele de învățământ alternative, precum învățământul la distanță și învățământul fără frecvență, au înregistrat rate mult mai mari de abandon, de până la 65,77%.
- Datele privind abandonul universitar, menționate în studiul UEFISCDI, arată o situație similară și pentru generația 2016, iar monitorizarea fenomenului la nivelul UEFISCDI indica nevoia unei intervenții sistemice. Descompunerea fenomenului abandonului pe diverse categorii, inclusiv comparații de la nivel internațional, sunt evidențiate în studiul privind abandonul universitar.
(Citește și: Primul studiu privind impactul abandonului școlar din ultimul deceniu asupra economiei. Componentele socio-economice care duc la pierderea a 5,23% din PIB)
****