Valoarea totală a proiectelor de investiții din Programul Anghel Saligny pentru care nu s-au efectuat deloc decontări este de 27,92 miliarde de lei, iar numărul total al proiectelor cu valoare decontată zero este de 2.574, arată datele transmise de Ministerul Dezvoltării la solicitarea CursDeGuvernare.ro.
În același timp, pentru proiectele din Anghel Saligny aflate într-un stadiu de execuție de sub 30%, valoarea totală este de 40,26 miliarde de lei, numărul total al acestor proiecte fiind de 3.430.
Amintim că mixul de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar include și o reprogramare a investițiilor din programele naționale Anghel Saligny, PNDL și cele ale CNI, urmând a fi suspendate angajamentele de noi investiții și anumite proceduri de achiziții publice, în cazul investițiilor pentru infrastructura locală non-critică.
Investițiile finanțate prin Anghel Saligny și modul de funcționare. Unele investiții sunt ineficiente. Multe nici n-au început
Anghel Saligny finanțează în principal investiții ale autorităților publice locale pentru infrastructura de drumuri, apă-canalizare și distribuție gaze, iar aici trebuie notat că doar 20% din bugetul Ministerului Dezvoltării din acest an merge către proiectele aflate în fază incipientă (0%-40% execuție).
În același timp, conform criteriilor de prioritizare ale Ministerului Dezvoltării:
- 50% din bugetul Ministerului Dezvoltării ar trebui să meargă către obiectivele de investiții pentru care au fost transferate de la bugetul de stat sume de peste 80% din valoarea totală contractului (adică prezintă grad de execuție de peste 80%);
- 30% pentru proiectele cu execuţie între 40% şi 80%.
Amintim că Programul Național de Investiții ”Anghel Saligny” dispune de un buget multianual total de 65,5 miliarde de lei, după cum urmează:
- 22,5 miliarde pentru domeniile de alimentare cu apă și canalizare;
- 30 miliarde pentru domeniile drumuri și poduri;
- 13 miliarde pentru domeniul sisteme de distribuție a gazelor naturale.
În anul 2024 au fost efectuate transferuri de la bugetul de stat pentru realizarea obiectivelor de investiții prin Programul național de investiții „Anghel Saligny” în valoare totală de aproximativ 11,8 miliarde lei, pentru toate solicitările de transferuri depuse de beneficiarii programului până la data de 14 octombrie 2024. La acestea s-au adăugat restanțe plătite până în T1 2025 de 3,7 miliarde de lei.
(Citește și: ”ANRE: Unele investiții în rețele de gaze, finanțate prin programul Anghel Saligny, sunt nefezabile – Localitățile sunt prea departe de sistemul Transgaz”)
”Prioritizarea” și ”reeșalonarea” investițiilor a fost anunțată de toți liderii partidelor pro-europene, măsură susținută inclusiv de șefia PSD
Președintele PNL Ilie Bolojan afirma în data de 13 iunie că reducerile de cheltuieli nu se pot face de pe o zi pe alta, pentru că înseamnă contracte, înseamnă audit, înseamnă proceduri şi, prin urmare, e nevoie de o eşalonare de investiţii:
„Ele nu se pot face de pe o zi pe alta, pentru că înseamnă contracte, înseamnă audit, înseamnă proceduri. E nevoie să facem o eșalonare de investiții. Anul acesta erau investiții programate de 150 de miliarde de lei. Anul trecut au fost de 120 de miliarde, o creștere destul de mare. Nu cred că vor putea fi închise toate aceste bugete de investiții, va trebui făcută o eșalonare a acestora pentru că nu toate sunt la fel de urgente, nu toate sunt la fel de importante și unele poate nu sunt la fel de bune. Deci o analizare a investițiilor, a programelor derulate de România și o amânare a acestora sau chiar anulare, dacă va fi cazul, este foarte necesară. În ce ponderi și cum vor fi împărțite aceste lucruri nu este un subiect ușor de decis, din acest motiv discuțiile au fost destul de lungi”.
De notat că, în ceea ce privește ideea de reprogramare a investițiilor finanțate din bugetul de stat, 13,5 miliarde lei au fost alocate prin bugetul pe 2025 pentru programele Anghel Saligny, PNDL și cel al Companiei Naționale de Investiții (CNI), aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării.
- Anghel Saligny are buget de 10 miliarde de lei, din care 6,3 miliarde de lei era la momentul adoptării bugetului suma pentru investițiile nefacturate, restul de 3,7 miliarde fiind, la momentul lunii februarie, valoarea restanțelor.
- Bugetul pentru investițiile rămase de finanțat prin PNDL este de 1 miliard de lei. În cazul acestui program, la momentul aprobării bugetului de stat, facturile restante se ridicau la 40% din bugetul alocat.
- Bugetul alocat în 2025 pentru Compania Naţională de Investiţii este de 2,5 miliarde de lei, fără facturi restante, o creștere semnificativă comparativ cu bugetul inițial 2024.
- Specificul Ministerului Dezvoltării este că, în a doua parte a anului, investițiile având un anumit ritm, în măsura posibilităților financiare se mai alocă suplimentări financiare pentru bugetul Ministerului Dezvoltării.
La momentul aprobării bugetului de stat, se vorbea despre faptul că pe parcursul anului vor mai fi aduse suplimentări de buget, așa cum a fost și anul trecut. Aceste suplimentări sunt acum, în mod evident, puse sub semnul întrebării, în condițiile în care se caută investițiile de unde se poate tăia și de unde se pot face reduceri de cheltuieli.
Distribuția geografică a proiectelor cu decontare 0% se poate regăsi în tabelul de mai jos:
| Județ | Nr. proiecte |
| ALBA | 40 |
| ARAD | 53 |
| ARGEȘ | 76 |
| BACĂU | 61 |
| BIHOR | 50 |
| BISTRIȚA-NĂSĂUD | 54 |
| BOTOȘANI | 45 |
| BRAȘOV | 72 |
| BRĂILA | 34 |
| BUCUREȘTI | 24 |
| BUZĂU | 36 |
| CARAȘ-SEVERIN | 85 |
| CĂLĂRAȘI | 36 |
| CLUJ | 70 |
| CONSTANȚA | 75 |
| COVASNA | 87 |
| DÂMBOVIȚA | 80 |
| DOLJ | 56 |
| GALAȚI | 55 |
| GIURGIU | 69 |
| GORJ | 65 |
| HARGHITA | 105 |
| HUNEDOARA | 101 |
| IALOMIȚA | 50 |
| IAȘI | 43 |
| ILFOV | 84 |
| MARAMUREȘ | 57 |
| MEHEDINȚI | 66 |
| MUREȘ | 89 |
| NEAMȚ | 53 |
| OLT | 82 |
| PRAHOVA | 79 |
| SATU MARE | 60 |
| SĂLAJ | 65 |
| SIBIU | 49 |
| SUCEAVA | 41 |
| TELEORMAN | 43 |
| TIMIȘ | 55 |
| TULCEA | 52 |
| VASLUI | 73 |
| VÂLCEA | 42 |
| VRANCEA | 62 |
Totodată, distribuția geografică a proiectelor cu valoare decontata mai mică de 30%, este:
| Județ | Nr. proiecte |
| ALBA | 78 |
| ARAD | 81 |
| ARGEȘ | 95 |
| BACĂU | 79 |
| BIHOR | 84 |
| BISTRIȚA-NĂSĂUD | 75 |
| BOTOȘANI | 72 |
| BRAȘOV | 86 |
| BRĂILA | 53 |
| BUCUREȘTI | 25 |
| BUZĂU | 51 |
| CARAȘ-SEVERIN | 112 |
| CĂLĂRAȘI | 54 |
| CLUJ | 79 |
| CONSTANȚA | 93 |
| COVASNA | 94 |
| DÂMBOVIȚA | 91 |
| DOLJ | 74 |
| GALAȚI | 65 |
| GIURGIU | 80 |
| GORJ | 98 |
| HARGHITA | 115 |
| HUNEDOARA | 135 |
| IALOMIȚA | 59 |
| IAȘI | 68 |
| ILFOV | 87 |
| MARAMUREȘ | 74 |
| MEHEDINȚI | 95 |
| MUREȘ | 109 |
| NEAMȚ | 70 |
| OLT | 111 |
| PRAHOVA | 110 |
| SATU MARE | 76 |
| SĂLAJ | 94 |
| SIBIU | 61 |
| SUCEAVA | 84 |
| TELEORMAN | 59 |
| TIMIȘ | 88 |
| TULCEA | 72 |
| VASLUI | 96 |
| VÂLCEA | 64 |
| VRANCEA | 84 |
| Total | 3430 |
PNDL: Valoarea investițiilor cu decontare zero și a celor cu execuție sub 30%
În ceea ce privește Programul național de dezvoltare locală (PNDL), pentru ambele etape, numărul, valoarea alocată și distribuția geografică pentru obiectivele de investiții cu valoare decontată zero, la 30 mai 2025, pot fi regăsite în tabelul de mai jos:
| Județ | Număr obiective de investiții | Valoare totală alocată 2015-2025 (lei) |
| Bihor | 2 | 679.486 |
| Gorj | 2 | 2.982.201 |
| Harghita | 2 | 76.309 |
| Iași | 1 | 1.343.699 |
| Maramureș | 2 | 1.981.616 |
| Sălaj | 1 | 629.353 |
| Timiș | 5 | 9.921.284 |
| Total | 15 | 17.613.949 |
Numărul, valoarea alocată și distribuția geografică pentru obiectivele de investiții cu stadiu de realizare sub 30% (financiar), la 30 mai 2025, pentru Programul național de dezvoltare locală (PNDL), sunt următoarele:
| Județ | Număr obiective de investiții | Valoare totală alocată 2015-2025 (lei) |
| Alba | 7 | 71.044.464 |
| Arad | 4 | 22.734.950 |
| Argeș | 3 | 13.035.222 |
| Bacău | 2 | 6.771.019 |
| Bihor | 14 | 82.660.173 |
| Bistrița-Năsăud | 1 | 8.522.133 |
| Botoșani | 10 | 59.444.252 |
| Brașov | 9 | 64.693.485 |
| București | 7 | 126.305.561 |
| Buzău | 3 | 7.798.814 |
| Caraș-Severin | 19 | 75.563.387 |
| Călărași | 3 | 6.381.201 |
| Cluj | 9 | 50.122.595 |
| Constanța | 4 | 19.155.624 |
| Covasna | 1 | 1.160.627 |
| Dolj | 6 | 19.353.110 |
| Galaţi | 1 | 618.493 |
| Giurgiu | 3 | 21.060.491 |
| Gorj | 5 | 11.190.220 |
| Harghita | 5 | 17.193.221 |
| Hunedoara | 4 | 7.515.011 |
| Ialomița | 1 | 6.210.498 |
| Iași | 7 | 20.765.876 |
| Ilfov | 4 | 79.802.568 |
| Maramureș | 5 | 5.487.402 |
| Mehedinți | 5 | 16.626.051 |
| Mureș | 6 | 28.593.759 |
| Neamț | 9 | 36.214.575 |
| Olt | 9 | 18.033.070 |
| Satu Mare | 3 | 2.236.568 |
| Sălaj | 4 | 19.116.796 |
| Sibiu | 1 | 2.815.540 |
| Suceava | 2 | 5.117.472 |
| Teleorman | 1 | 2.163.122 |
| Timiș | 11 | 49.173.135 |
| Vaslui | 5 | 21.152.190 |
| Vâlcea | 2 | 7.313.175 |
| Vrancea | 7 | 30.997.359 |
| Total | 202 | 1.044.143.210 |
Proiectele Companiei Naționale de Investiții:
Cu privire la proiectele de investiții derulate de către CNI SA:
Valoarea totală a proiectelor PNCIPS (Programul național de construcții de interes public sau social) contractate, cu valoare plătită zero, la data de 31.03.2025 este de 140.533.609 lei. Numărul total al proiectelor PNCIPS contractate, cu valoare plătită zero, la data de 31.03.2025 este de 12 proiecte, conform datelor transmise de Ministerul Dezvoltării la solicitarea CursDeGuvernare.ro.
Valoarea totală (valoarea indicatorilor tehnico-economici aprobați) a proiectelor PNCIPS fără proiectant/executant, la data de 31.03.2025 este 10.083.207.020 lei. Numărul total al proiectelor incluse pe lista de investiții, cu indicatori tehnico-economici aprobați, fără proiectant/executant este de 469 proiecte.
În același timp, valoarea totală a proiectelor contractate cu stadiu fizic mai mic de 30%, la data de 31.03.2025, este de 10.232.402.298 lei. Numărul total al proiectelor contractate cu stadiu fizic mai mic de 30% este de 685 proiecte.
(Citește și: ”Economia României în timp real”: Producția Totală de Piață (TMPI) își reia coborârea, după ce pâlpâise puțin la începutul anului. La vecini crește – o comparație cu Polonia)
(Citește și: ”Ilie Bolojan – ieșire publică: „Se conturează majoritatea, desemnarea premierului va veni săptămâna viitoare – Reducerea deficitului nu se poate fără creșterea taxelor”. Lista de măsuri și reforme asumate deja de Bolojan”)
***