21 mai, 2025

Google plănuiește să-și reinventeze motorul de căutare, adăugând funcționalități care îl vor face să funcționeze similar cu un chatbot AI, în contextul în care compania caută soluții pentru a ține pasul cu rivali precum OpenAI, potrivit Financial Times.

Începând de marți, toți utilizatorii din SUA vor putea activa „modul AI” în căutarea Google și în browserul Chrome, ceea ce va oferi o experiență conversațională, de tip întrebare-răspuns, asemănătoare cu ChatGPT al OpenAI, în locul unei liste tradiționale de linkuri.

Sundar Pichai, directorul general al companiei-mamă Alphabet, a descris această schimbare drept o „reimaginare totală a căutării” în cadrul conferinței anuale pentru dezvoltatori I/O, desfășurată în Mountain View săptămâna aceasta.


Această lansare reprezintă cel mai recent efort de a integra inteligența artificială generativă în motorul de căutare dominant al Google, chiar dacă investitorii își exprimă îngrijorarea că noile produse ar putea afecta principala sursă de venit a companiei.

Investitorii, îngrijorați că noile produse ar putea afecta principala sursă de venit a companiei

Noul „Mod AI” vine după introducerea funcției „AI Overviews” la I/O anul trecut. Răspunsurile scurte generate de AI la subiecte comune au devenit populare în rândul utilizatorilor, dar au dus la scăderea ratei de clic pe reclame, pe care compania se bazează pentru o mare parte din veniturile sale.

Pichai a fost criticat pentru ritmul lent al lansărilor AI, deși Google a fost anterior liderul din industrie care a dezvoltat cercetările din spatele boomului AI generativ. Această întârziere a permis start-up-urilor precum OpenAI și Anthropic să devină companii de miliarde de dolari, care încep să conteste monopolul Google asupra căutărilor online.

Ca răspuns, Google a fost nevoit să accelereze calendarul de lansări și să îmbunătățească rapid modelul său lingvistic de mari dimensiuni, Gemini. Compania susține că cea mai recentă versiune, 2.5, depășește ChatGPT de la OpenAI și Claude de la Anthropic în multe teste de referință, în special în programare.

Planul standard de abonament „AI Pro” costă 25 de dolari pe lună

Pichai a declarat că Google se bucură în continuare de un avantaj uriaș de distribuție față de rivali, cu cele 8,5 miliarde de interogări zilnice. „Căutarea aduce AI mai multor oameni decât orice alt produs din lume”, a spus el.


Totuși, oficialii Google nu au oferit detalii clare despre cum vor integra reclamele în noua căutare AI. Google a obținut 50 de miliarde de dolari din publicitatea prin căutare în primul trimestru, mai mult de jumătate din totalul de 90 de miliarde de dolari al Alphabet.

Pe măsură ce se reorientează către AI, Google se îndepărtează tot mai mult de modelul gratuit susținut prin reclame. Planul standard de abonament „AI Pro” costă 25 de dolari pe lună.

Cei care doresc acces anticipat la cele mai avansate funcții vor trebui să plătească 250 de dolari pe lună pentru noul pachet „Ultra”, mai scump decât cel mai mare abonament OpenAI, de 200 de dolari pe lună.

Google s-a alăturat și el valului de companii care oferă agenți AI, cu prototipul numit Project Mariner, care va fi lansat pentru abonați în cursul verii. Utilizatorii pot permite agentului să preia controlul asupra browserelor și altor programe pentru a executa sarcini precum rezervarea de călătorii, cumpărături sau realizarea de rapoarte complexe de cercetare.

Utilizatorii Google pot, de asemenea, să acorde Gemini acces la datele lor istorice pentru a oferi un „context personal” mai profund acțiunilor și răspunsurilor. Totuși, experții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la confidențialitate, în condițiile în care companiile AI încep să integreze memorii de lungă durată în modelele lor.

Multe funcționalități anunțate de Google sunt deja oferite de concurență


Multe dintre funcționalitățile „agentice” anunțate marți sunt deja oferite de rivali mai mici, precum Anthropic și OpenAI, care și-au lansat propriile versiuni de agenți pentru utilizarea computerului în octombrie și respectiv ianuarie. Totuși, aceste produse rămân instabile și au adesea dificultăți cu sarcinile de bază. Google ar putea obține un avantaj dacă reușește să ofere o experiență mai fiabilă, folosindu-și resursele vaste și baza imensă de date ale utilizatorilor.

La fel ca Microsoft, care găzduiește propria conferință pentru dezvoltatori în Seattle săptămâna aceasta, Google a anunțat că va adopta Model Context Protocol (MCP) dezvoltat de Anthropic — un cadru care permite agenților AI să comunice între ei într-un format standardizat, esențial pentru navigarea între multiple aplicații și site-uri web.

Google a prezentat și o versiune îmbunătățită a Project Astra, un agent „multimodal” care poate răspunde și acționa în funcție de comenzi vocale în timp real, utilizând camera unui telefon mobil sau ochelari inteligenți pentru a „vedea” lumea din jur. Un videoclip demonstrativ a arătat un bărbat care cerea sfaturi despre cum să repare o bicicletă și comanda piese de schimb de la un magazin local în timp ce lucra.

(Citește și: ”Plan de investiţii record în Polonia – 155 mld. euro în 2025 – Șefii Microsoft, IBM și Google, așteptați la Varșovia pentru discuții”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: