Evaluarea profesională anuală a bugetarilor, propusă printr-un proiect de lege introdus recent de PSD și minoritățile naționale este contestată de Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA). Reglementarea este considerată „abuzivă și total inadecvată”, întrucât îi obligă pe funcționari să memoreze și să reproducă, în mod fidel, mii de pagini de legislație ce se schimbă continuu, spun sindicaliștii.
O asemenea măsură este imposibil de aplicat și creează un climat de intimidare în rândul funcționarilor publici, spun sindicaliștii, care sunt convinși că aceste evaluări vor fi „adaptate” de la caz la caz, în funcție de loialitatea față de șefii numiți politic.
FNSA cere intervenția publică a prim-ministrului României și a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP), întrucât măsurile sunt incompatibile cu principiile meritocrației și vor discrimina funcționarii publici în raport cu alte categorii profesionale, cum ar fi justiția sau sistemul de ordine publică.
Contraargumentele FNSA – se încurajează memorarea mecanică, în locul gândirii critice, este înlocuită meritocrația și oferă un instrument împotriva funcționarilor nealiniați politic
- Noile evaluări vor transforma activitatea funcționarilor într-un exercițiu mecanic de memorare, în loc să promoveze gândirea critică și adaptabilitatea acestora la schimbările legislative.
- De asemenea, sindicaliștii sunt de părere că acest sistem va descuraja interesul pentru funcția publică, iar evaluarea pe o scară de la 1 la 5, cu riscul pierderii postului în cazul unui punctaj mediu, ar putea duce la excluderea celor care nu se aliniază politic.
- În pofida faptului că politicienii din coaliția guvernamentală promovează digitalizarea și soluțiile tehnologice moderne pentru eficientizarea administrației publice, sindicaliștii consideră că propunerea de lege este învechită și contraproductivă. În loc să fie folosite softuri de legislație pentru a facilita accesul rapid și actualizat la texte, proiectul de lege impune o metodă arhaică, bazată pe memorarea manuală a actelor normative, ceea ce ar submina capacitatea funcționarilor de a analiza și adapta legile în mod critic.
- „Acest demers face parte dintr-o politică de eliminare a salariaților incomozi, profesioniști care nu sunt conectați la jocurile politice. În loc să modernizeze administrația publică, se reduce la un simplu proces de memorare”, a declarat un reprezentant al FNSA. Sindicaliștii consideră că acest proiect este o formă de persecutare a funcționarilor publici, care nu doar că va afecta integritatea acestora, dar va dăuna întregului sistem administrativ.
Ce propune proiectul înregistrat de PSD
Potrivit proiectului de act normativ, „procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici de execuție și a funcționarilor publici de conducere reprezintă aprecierea obiectivă a cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului și a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, prin compararea gradului și a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale și a criteriilor de performanță stabilite cu rezultatele obținute în mod efectiv de către funcționarul public”.
Modificare a Codului administrativ
Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici va cuprinde, pe lângă evaluarea gradului și a modului de atingere a obiectivelor individuale și a gradului de îndeplinire a criteriilor de performanță, și evaluarea, prin verificarea în scris, a cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului funcționarului public, prevede proiectul.
„Evaluarea prevăzută în codul administrativ se realizează anual, în scopul aprecierii cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului funcționarului public și a performanțelor obținute, prin raportarea rezultatelor obținute în mod efectiv și a criteriilor de performanță la obiectivele stabilite”, mai stipulează documentul.
Proiectul prevede că verificarea cunoștințelor teoretice se va face la sediul autorității sau a instituției publice, se va desfășura în prezența persoanei competente a stabili întrebările sau a unui funcționar public delegat de persoana competentă pentru a asista pe durata desfășurării procedurii. Funcționarului public i se va prezenta documentul conținând întrebările la care va răspunde în scris și timpul alocat pentru a răspunde.
Calificativ nesatisfăcător pentru nota 3, pe o scară de la 1 la 5
Fiecare răspuns va fi evaluat cu note de la 1 la 5, fiind acordată câte o notă finală de către fiecare membru al comisiei de evaluare, stabilită ca medie aritmetică a notelor pentru răspunsul la fiecare întrebare.
Obținerea unei note mai mici de 3 la verificarea cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului funcționarului public atrage acordarea calificativului nesatisfăcător.
Prevederile se aplică înalților funcționari publici, funcționarilor publici de execuție și conducere, precum și funcționarilor publici debutanți.
Inițiatorii apreciază, în expunerea de motive a proiectului, că „actuala procedură nu reglementează un instrument eficace și adecvat pentru evaluarea cunoștințelor teoretice actualizate ale funcționarilor publici, sub aspectul cunoașterii actelor normative ce reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului funcționarului public”.
De asemenea, inițiatorii apreciază și că „în contextul evoluției legislative și a necesității corelării permanente și aplicării în ansamblu și integrat a normelor naționale și europene, apare ca evidentă exigența unei bune cunoașteri de către toți funcționarii publici a acelor norme care reglementează activitățile pe care aceștia le realizează, conform atribuțiilor stabilite prin fișa postului”.
„O bună cunoaștere teoretică, legislativă este condiția esențială a performanței individuale și a realizării criteriilor și obiectivelor stabilite funcționarului public”, mai arată inițiatorii proiectului.
(Citește și: Proiect de lege privind evaluarea anuală, în scris, a funcționarilor publici, la cunoștințele legislative)
****
Un răspuns
Buna ziua, eu sunt IT-st (INGINER) si lucrez in administratie. De ce sa fiu evaluat din legislatie???