Un val tot mai mare de falimente din economia Germaniei, care se clatină, îi determină pe antreprenorii cehi și polonezi să cumpere companii aflate în dificultate de peste graniță, pentru a-și alimenta extinderea pe cea mai mare piață din Europa și dincolo de aceasta, transmite Reuters.
Tendința evidențiază faptul că, la trei decenii după căderea Zidului Berlinului, companiile din Europa Centrală post-comunistă sunt adesea mai suple și mai agile decât omologii lor germani din „Mittelstand”, ale căror proprietari din generația baby-boom se apropie acum de vârsta pensionării.
Producătorul ceh de băuturi spirtoase din fructe R. Jelinek a cumpărat la începutul acestui an cel mai mare distilator artizanal din Berlin, BLN, pentru a-și consolida poziția pe piața germană și a obține acces la mari lanțuri de supermarketuri precum REWE și Edeka.
„Principalul nostru obiectiv a fost să pătrundem pe o piață cheie prin achiziția unui brand local și a unui personal cu expertiză în piața germană”, a declarat pentru Reuters vicepreședintele R. Jelinek, Zdenek Chromy.
„Ciclul economic a creat în mod natural o nevoie de consolidare, ceea ce a deschis oportunități”, a spus el despre economia germană, care traversează cea mai lungă perioadă de declin de la Al Doilea Război Mondial, cu o creștere a falimentelor de peste 9% la începutul lui 2025.
Copiii proprietarilor companiilor din Mittelstand nu vor să preia afacerile
Aceste întreprinderi mici și mijlocii, dintre care mii intenționează să se închidă până la sfârșitul anului, fac parte din cele 99% dintre firmele germane cunoscute sub denumirea de Mittelstand. De obicei conduse de familii, multe dintre ele se confruntă cu o „barieră demografică”, deoarece copiii proprietarilor îmbătrâniți nu doresc să preia afacerile.
„Într-o perioadă de slăbiciune economică și având în vedere numeroasele succesiuni nerezolvate ale companiilor, există oportunități de intrare pe piața germană”, a declarat pentru Reuters Marc Tenbieg, președintele asociației Mittelstand.
Nu doar că evaluările companiilor germane sunt afectate de stagnarea creșterii economice, dar firmele cehe și poloneze profită și de lichidități ample și de o perioadă cu costuri relativ scăzute de împrumut.
„Germania este relativ mai ‘ieftină’ astăzi… ceea ce crește atractivitatea activelor pentru cumpărătorii străini, inclusiv cei din Polonia”, a declarat Lukasz Chrabanski, șeful biroului extern al Agenției Poloneze pentru Investiții și Comerț din Frankfurt, pentru Reuters.
Deși datele precise care ilustrează această tendință sunt limitate, cele mai recente cifre ale Bundesbank arată că investițiile cehe în Germania au crescut cu aproape 30%, ajungând la aproape 5 miliarde de euro în 2023. De la începutul acestui an au fost notificate șase preluări de entități germane de către companii poloneze, față de doar două în tot anul 2024, potrivit datelor Navigator Capital.
Companiile cehe și poloneze au ajuns acum la maturitatea necesară pentru a-și extinde activitatea dincolo de granițe
Petr Kozel, proprietarul companiei cehe de transport VCHD, a declarat pentru Reuters că este momentul potrivit pentru ca afacerea sa să-și extindă operațiunile în Germania, unde puțini jucători noi intră pe piață, iar cei existenți se confruntă cu probleme de succesiune.
„Companiile de dimensiuni medii, cu structuri suple și proprietari direcți care pot lua decizii rapide și pe termen lung, sunt acum avantajate”, a spus el.
Multe dintre companiile cehe și poloneze care caută oportunități în Germania au fost fondate la începutul anilor ’90, după căderea comunismului, și au ajuns acum la maturitatea necesară pentru a-și extinde activitatea dincolo de granițele proprii.
Acestea pot, de asemenea, să-și procure servicii din țările de origine, unde costurile forței de muncă sunt adesea mai mici, introducând în același timp structuri manageriale mai agile în firmele de familie germane, potrivit companiilor și economiștilor.
„Germania a fost întotdeauna fratele mai mare pentru noi, cu companii germane venind în principal în Cehia”, a declarat Adam Jares, director pentru Germania în cadrul biroului CzechTrade al guvernului ceh, pentru Reuters.
„În prezent, companiile cehe se află într-un punct în care au avut 25-30 de ani pentru a-și construi afacerile și sunt acum pregătite pentru o nouă etapă de creștere.”
231.000 de proprietari de IMM-uri intenționează să își închidă afacerile până la sfârșitul acestui an
Pentru companiile cehe și poloneze care doresc să pătrundă pe cea mai mare piață a Europei, întreprinderile mici și mijlocii de peste graniță reprezintă o alegere logică, având în vedere că acestea generează jumătate din producția economică a Germaniei și aproape 60% din locurile de muncă.
Szymon Bartkowiak, directorul general al firmei poloneze TT PSC, a spus că achiziția din 2025 a furnizorului german de servicii IT x-Info Wieland Sacher a adus deja un val de noi contracte.
Achiziția anunțată anul acesta de compania poloneză de gestionare a deșeurilor Grupa Recykl a firmei germane HRV este, de asemenea, o situație de tip „câștig-câștig”, a afirmat CEO-ul companiei poloneze: Grupa Recykl va avea acces la o piață de aproape trei ori mai mare decât cea de origine, în timp ce HRV va beneficia de un partener internațional solid din punct de vedere financiar.
Un sondaj realizat de banca germană de dezvoltare de stat KfW a arătat că aproximativ 231.000 de proprietari de IMM-uri intenționează să își închidă afacerile până la sfârșitul acestui an – cu 67.500 mai mulți decât anul trecut – oferind o gamă largă de opțiuni pentru companiile cehe și poloneze cu lichidități disponibile.
„În opinia mea, pentru firmele cehe există o fereastră de oportunitate de trei până la cinci ani pentru a achiziționa participații în companii germane”, a declarat pentru Reuters David Havrlant, economist-șef la ING.
(Citește și: ”CEPA: Cancelarul Merz ridică tonul la China, dar declarațiile fără accțiune nu ajută deloc economia Germaniei”)
***