Iulie a marcat a șaptea creștere consecutivă a celui mai important indicator de încredere din Germania, evoluție calificată drept ”remarcabilă” de economiștii ING Bank.
În iulie, indicele Ifo a atins nivelul de 88,6, în ușoară creștere de la 88,4 în iunie, ajungând astfel la cel mai ridicat nivel din vara trecută. În timp ce așteptările au rămas neschimbate, componenta care evaluează situația curentă s-a îmbunătățit , sugerând că economia germană ar putea înregistra din nou creștere în al treilea trimestru, scriu ei într-o notă transmisă investitorilor.
“Se pare că economia germană a fost cuprinsă de un val de optimism, însă rămâne neclar dacă acest lucru se bazează pe fundamente mai solide sau doar pe dorințe nerealiste. Probabil că este o combinație a ambelor. Și, ca să fim mai exacți, valul de optimism a cuprins companiile, nu și gospodăriile. În timp ce indicele Ifo pare de neoprit, încrederea consumatorilor a scăzut două luni la rând și rămâne slabă”, notează ei.
Companiile germane ar avea mai multe motive să fie optimiste: după doi ani de acumulare de stocuri și scădere a comenzilor, ciclul stocurilor a început să se îmbunătățească în prima parte a acestui an. Prețurile la energie au scăzut de la niveluri extrem de ridicate, iar perspectiva unui stimul fiscal a dat încredere.
”De fapt, companiile germane par să se concentreze pe partea plină a paharului în ceea ce privește noul guvern german, în loc să se teamă de incertitudinile continue și tensiunile comerciale. Și cel puțin din punct de vedere vizual, noul guvern oferă o imagine bună. Companiile germane erau tot mai dezamăgite de conflictele interne continue din cadrul guvernului anterior. Acum, simplul fapt că noul guvern (condus de cancelarul Friedrich Merz, în imagine, n.r.) a evitat greșelile majore, precum controverse deschise sau anunțuri de politici incoerente, și că a început să implementeze stimulentele fiscale promise, i-a crescut popularitatea”, scriu economistii băncii olandeze.
Ultimul episod în construirea încrederii a fost summitul din această săptămână între guvern și liderii din mediul de afaceri. O inițiativă a marilor companii germane, denumită „Made for Germany”, a promis investiții de 631 miliarde de euro în următorii trei ani.
Deși cifra principală este impresionantă, doar 100 de miliarde din această sumă reprezintă investiții cu adevărat „noi”. Restul sunt investiții deja planificate.
”100 de miliarde în trei ani echivalează cu aproximativ 0,7% din PIB anual. Rămâne de văzut dacă aceste investiții vor ajunge cu adevărat în economie, cât din alte investiții vor fi „înghesuite” de acestea și dacă ele vor contribui într-adevăr la inovare sau tehnologii noi”, atrag ei atenția.
Analitșii mai punctează că perspectivele pe termen scurt ale economiei germane vor fi în continuare afectate de tensiunile comerciale în curs, posibilele tarife din partea SUA și un euro mai puternic.
”Este remarcabil faptul că firmele germane par să ignore aproape complet aceste riscuri. Însă acest val de optimism ar putea primi o „palmă rece” săptămâna viitoare, când va fi publicată prima estimare a creșterii PIB-ului în trimestrul doi. Cu toate acestea, perspectivele pe termen lung continuă să se îmbunătățească”, se mai arată în analiza citată.
(Citește și: ”Economia germană își arată mușchii: 61 de companii lansează programul „Made for Germany”, angajându-se la investiții de 631 mld. euro”)
***