Add Your Heading Text Here

26 octombrie, 2024

Ministerul Finanţelor a pus în transparenţă Planul bugetar-structural naţional pe termen mediu – 2025-2031, care prevede asigurarea unei traiectorii de ajustare a deficitului bugetar pentru o perioadă de 7 ani având ca punct de pornire un deficit bugetar estimat de 7,9% pentru anul 2024 şi ca punct de sfârşit anul 2031 cu un deficit bugetar de 2,5% din PIB.

Planul, care a fost prezentat vineri la Bruxelles, trebuie aprobat de Comisia Europeană înainte de a fi pus în aplicare.

(Descărcați AICI planul pe 7 ani de revenire în ținta de deficit)

Cele 10 reforme și contribuția fiecăreia la reducerea deficitului bugetar

Planul guvernamental conține 10 tipuri de reformă:

Reforma 1: Reforma fiscală


necesară pentru ajustarea fiscal-bugetară și privește modificări aduse sistemului de impozite și taxe potrivit jaloanelor 207, 208 și 237 estimate la un impact bugetar de cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025 net de impactul majorării plafonului neimpozabil pentru veniturile din pensii, reformă care contribuie la ajustarea fiscală în mod semnificativ;

Reforma 2: Reforma impozitării microîntreprinderilor

are la bază jalonul 206 din PNRR și include modificări care o mare parte au fost deja implementate prin cererea de plată nr.3 depusă în PNRR iar restul de măsuri urmează a fi implementate în funcție de deciziile care se vor aproba de către Guvernul României. Impact bugetar estimat 0,1% din PIB. Asigură măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, îmbunătățirea colectării, reducerea gap-ului de impozite și taxe precum și pentru modernizarea sistemului fiscal al României;

Reforma 3: Reforma Administrării impozitelor și taxelor

digitalizarea, reducerea gap-ului de impozite și taxe, îmbunătățirea colectării impozitelor și taxelor și actualizarea cadrului legal specific insolvenței. Impact bugetar estimat 0,5% din PIB;

Reforma 4: Reforma sistemului de cheltuieli al operatorilor economici de stat/ locali

eficientizarea sistemului de cheltuieli operaționale, îmbunătățirea administrării patrimoniului public și a bogățiilor naturale, introducerea normativelor de cheltuieli, monitorizarea sistemului de investiții publice,
reducerea dependenței față de bugetul general consolidat. Impact bugetar estimat de 0,25% din PIB;

Reforma 5: Restructurarea sistemului de cheltuieli publice

introducerea normativelor de cheltuieli, realizarea sistematică a analizelor tematice de cheltuieli publice, extinderea sistemului de achiziții centralizate, digitalizarea sistemului de cheltuieli publice. Impact bugetar estimat de 0,35% din PIB

Reforma 6: Reforma salariului minim


Intrarea în vigoare a actului care reglementează noul sistem de stabilire a salariului minim. Impact bugetar: +0,11% din PIB;

Reforma 7: Reforma sistemului de salarizare în sectorul public

Realizarea unei evaluări globale a impactului Legii privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, inclusiv a unei evaluări a impactului fiscal al noii legi; adoptarea și intrarea în vigoare a noului cadru juridic privind remunerarea funcționarilor publici. Asigură reducerea ponderii cheltuielilor de personal cu aproximativ 1% din PIB de-a lungul perioadei de prognoză 2025-2031;

Reforma 8: Reforma pensiilor

Îmbunătățirea cadrului legal pentru a asigura sustenabilitatea Pilonului II de pensii, creșterea contribuției de la 4,75% la 6% până în anul 2031. Reforma sistemului de pensii, pe baza principiului contributivității. Impact bugetar 2025: -1,1% din PIB – 2025, -0,8% din PIB – 2026. De-a lungul perioadei de prognoză asigură o reducere a ponderii acestei categorii în PIB cu -1,8% din PIB;

Reforma 9: Reforma pensiilor speciale

Reducerea cheltuielilor cu pensiile speciale. Impact bugetar 2025: -0,02% din PIB, 2026: -0,03% din PIB;

Reforma 10: Reformarea sistemului de finanțare a mediului de afaceri. Atragerea de investitori

Atragerea de investitori: sprijin pentru marile investiții în economie, înființarea Fondului de Investiții pentru sprijinirea mediului de afaceri, reglementarea creditului pentru investiții și granturi alocate pentru sprijinul industriei prelucrătoare;

  • I1: Investiții în infrastructura de irigații pentru combaterea schimbărilor climatice: asigură
    valorificarea potențialului agricol al României și împreună cu investițiile în industria agroalimentară
    asigură reducerea deficitului balanței comerciale a României. Impact bugetar – 0,11% din PIB/an;

  • I2: Investiții în industria prelucrătoare: asigură alocarea fondurilor naționale prin programe
    naționale în industria prelucrătoare ca bază pentru dezvoltarea economică a României pe termen
    lung. Impact bugetar -0,12% din PIB/an;

(Citește și: ”Gafă? Statul îi anunță pe investitori, prin Planul fiscal, la ce dobânzi și la ce curs al Euro se așteaptă”)

***

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

Articole recomandate:

citește și

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. De ce guvernanții își propun ca în șapte ani să reducă deficitul bugetar la 3% și nu la ZERO ?
    ZERO la sută deficit bugetar și echilibrarea balanței comerciale trebuie să fie țintele viitoarelor guverne .
    Restul este gargară !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. De ce guvernanții își propun ca în șapte ani să reducă deficitul bugetar la 3% și nu la ZERO ?
    ZERO la sută deficit bugetar și echilibrarea balanței comerciale trebuie să fie țintele viitoarelor guverne .
    Restul este gargară !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: