Confederația Patronală Concordia, care reprezintă 16 dintre cele mai importante sectoare ale economiei
naționale, a dat publicității luni un document de poziție referitor la criza energiei, propunând soluții ”care să țină cont de nevoile tuturor, de posibilitățile bugetului de stat și de cadrul european”.
Documentul elaborat de Confederația Patronală Concordia are la bază 11 principii și formulează soluții pentru:
- Distribuitori
- Furnizori
- Consumatori de energie (companiile)
- Consumatori vulnerabili (persoanele fizice)
- Securitatea aprovizionării
(Descărcați AICI documentul de poziție și soluțiile propuse de Concordia)
Principiile pe care se fundamentează analiza Concordia:
- La nivel internațional ne confruntăm cu o situație fără precedent care necesită o
intervenție echilibrată a statelor în piața de energie cu obiectivul de a retrage
această intervenție pe măsură ce economia se adaptează și depășește punctul critic. - Criza din România este generată de efectele economice post-pandemie și de războiul
declanșat de Federația Rusă în Ucraina, pe fondul lipsei de măsuri de stimulare a
investițiilor în capacități noi de producție de energie la nivel național. Din acest punct
de vedere, problemele din România au foarte multe similarități cu cele din alte țări
europene, dar și anumite particularități care țin de modul în care producem și
consumăm energie și de unele decizii din trecut ale căror efecte se fac simțite și
astăzi. - Având în vedere punctul 2, considerăm că trebuie să existe un cadru și un răspuns la
nivel european care mai apoi să fie ajustat la nivel național în funcție de specificul
României. Astfel, este necesar ca spiritul noului Regulament al Consiliului privind o
intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie să fie
respectat în definirea măsurilor naționale deja aplicabile având scopul de a asigura
accesibilitatea la energie. - Costurile acestei crize și ale acestui război nu pot fi puse pe seama consumatorilor
vulnerabili din România, aceștia trebuie sprijiniți. - În același timp, măsurile trebuie să își propună să preîntâmpine falimentul acelor
companii care sunt viabile și competitive în absența acestui șoc extern și să păstreze
locurile de muncă. - Mediul privat nu poate asigura pre-finanțarea acestui pachet de măsuri mai ales dacă
statul nu se angajează să ramburseze aceste cheltuieli într-un termen extrem de
scurt de 30 sau 45 de zile. Niciun sector economic nu poate asigura capitalul de lucru
necesar pentru această pre-finanțare. - Este important ca România să poată importa și exporta energie. Integritatea pieței
europene de energie este esențială pentru securitatea energetică a României. - Mecanismele de sprijin pentru consumatorii casnici sau industriali trebuie să pună
accent pe reducerea și eficientizarea consumului și nu pe subvenționarea masivă a
prețului. Consumatorii trebuie să își schimbe comportamentul în raport cu noile
realități energetice ale Europei, statul putând oferi doar o protecție temporară care
să permită această ajustare. - Cu toate că înțelegem implicațiile piețelor interconectate la nivelul UE, având în
vedere dependența României în proporție de 10% de importurile de energie electrică
și 20% de importurile de gaz, dar și definirea prețurilor prin cantitățile marginale
necesare acoperirii cererii, considerăm necesară abordarea cu precădere a
problemelor specifice României. - OUG 119/2022 a creat o serie de disfuncționalități în piața de energie care trebuie
corectate imediat pentru a evita un blocaj al pieței sau un colaps al anumitor
operatori economici (furnizori care nu mai pot duce povara pre-finanțării sau
companii care nu pot avea acces la energia necesară funcționării). - Trebuie protejate în egală măsură interesele tuturor actorilor din lanțul economic
(producători, furnizori, consumatori) astfel încât pe toată perioada de manifestare a
crizei energetice niciunul să nu fie avantajat în dauna celorlalți.
Concordia consideră că România are nevoie de o soluție ”care să țină cont de întreg lanțul economic, de producătorii de energie, de distribuitori și furnizori și de consumatorii mari sau mici”.
***