23 aprilie, 2025

Circa 22,84% dintre companiile din România s-au promovat, în 2024, pe internet, sub media UE, de 32,59%, potrivit datelor Eurostat.
Companiile din România se remarcă printr-o amplă utilizare a publicității comportamentale – aproape 60% dintre companiile care își fac reclamă pe internet (al doilea cel mai ridicat procent din UE, după cel din Cehia) apelează la acest tip de promovare.

România s-a clasat astfel pe ultimele poziții la nivel european din acest punct de vedere, alături de Polonia (23,23%) și Portugalia (23,57%). Dintre țările membre ale UE, publicitatea pe internet a fost utilizată de peste 3 din 5 întreprinderi din Malta (60,41%) și de aproape jumătate dintre întreprinderile din Finlanda (49,76%) și Cipru (49,44%)

Publicitatea contextuală, cea mai răspândită formă de publicitate online în rândul companiilor din UE

Cea mai populară formă de publicitate online direcționată folosită de întreprinderile din UE a fost utilizarea informațiilor din conținutul paginilor web vizualizate de utilizatorii de internet (publicitate contextuală).


Publicitatea contextuală online este un tip de publicitate direcționată pe internet care utilizează tehnologii încorporate în site-uri web și aplicații, care aleg reclamele pe baza conținutului paginilor web vizualizate de utilizatorii de internet. Utilizatorii de internet sunt expuși la reclame pe care sisteme automatizate le-au selectat pentru ei, în funcție de conținutul paginii web pe care navighează. În mod similar, publicitatea contextuală poate fi bazată pe cuvintele-cheie specifice utilizate în ultima căutare a utilizatorului de pe același dispozitiv.

”Acest lucru se datorează, cel mai probabil, faptului că tehnologiile încorporate în paginile web sunt ușor de implementat. Aproximativ 76,83% dintre întreprinderile din UE care au plătit pentru publicitate pe internet au folosit informații din conținutul paginilor vizitate de utilizatori sau cuvinte-cheie din căutările acestora pentru a identifica cu precizie publicul țintă înainte de a trimite reclame relevante”, precizează experții Eurostat.

În 4 țări ale UE, acest tip de publicitate a fost utilizat de peste 80% dintre întreprinderile care au plătit pentru reclame pe internet în 2024, cel mai mare procent fiind înregistrat în Slovenia (92,13%).

România, pe locul 2 în UE la folosirea publicității comportamentale

Publicitatea comportamentală a fost utilizată de 41,57% dintre întreprinderile din UE care au plătit pentru publicitate online, în timp ce geo-direcționarea a fost folosită de 44,29%.

”Aceasta se bazează pe informații despre activitățile anterioare de navigare ale unui utilizator, înregistrate prin intermediul cookie-urilor. Urma digitală a activităților unui utilizator pe internet, de-a lungul timpului, reprezintă o sursă importantă de informații despre interesele, preferințele și activitățile sale de cumpărare. Întreprinderile pot folosi aceste informații pentru a stabili dacă un utilizator de internet face parte dintr-un anumit public-țintă, trimițându-i ulterior reclame online care corespund profilului său”, explică specialiștii biroului european de statistică.


Cele mai mari procente în privința utilizării publicității comportamentale au fost înregistrate în Cehia (63,37%), România (59,47%), Cipru (58,07%) și Finlanda (52,80%).

Geo-direcționarea a fost folosită cel mai mult de întreprinderile care au făcut publicitate online în Cipru (88,07%), urmate de Malta (60,30%), Țările de Jos (53,82%) și Cehia (53,21%).

Geo-direcționarea este un tip de publicitate care se referă la utilizarea locației geografice a unui utilizator de internet, cum ar fi țara, regiunea, orașul și, adesea, codul poștal, pentru a direcționa reclame potrivite, de exemplu, despre restaurante din apropiere.

Mai puțin de jumătate dintre companiile IT din UE folosesc publicitatea online

Aproape jumătate dintre întreprinderile din domeniul informației și comunicațiilor din UE (47,7%) au plătit pentru reclame pe internet în 2024.

După cum arată Figura 3, în 2024, mai mult de 40% dintre întreprinderi au plătit pentru publicitate pe internet în domeniul informațiilor și comunicațiilor (47,70%), în activitățile de cazare și servicii de alimentație (41,63%) și în comerțul cu ridicata și cu amănuntul (41,62%).


”În aceste 3 sectoare economice, publicitatea contextuală și geo-direcționarea au fost cele mai populare tipuri de publicitate pe internet, fiind utilizate de mai mult de 20% dintre întreprinderi. Publicitatea comportamentală a fost folosită cel mai mult de întreprinderile din domeniul informațiilor și comunicațiilor, cu mai mult de un sfert dintre întreprinderi (26,51%) raportând că au plătit pentru acest tip de publicitate pe internet în 2024”, potrivit Eurostat.

(Citește și: ”Inteligența artificială în industrie – doar 1,3% din companiile românești o folosesc, media UE este de 10,57%”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: