Ministrul Educației propune ca inspectorii școlari generali să fie asumați politic, ceea ce înseamnă, la fel cum s-a întâmplat în cazul prefecților, renunțarea la pretinsa independență a acestora, despre care Daniel David spune că este o ipocrizie, atât timp cât ei sunt numiți de miniștrii, adică de politicieni.
„Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general, care reprezintă ministerul în județ, poate să fie un om independent de programul de guvernare”, a explicat Daniel David în podcastul Friendly Fire.
În viziunea sa, inspectorii generali și adjuncți ar trebui asumați politic, iar directorii de școală și inspectorii de specialitate să fie profesioniști numiți prin concurs.
Transparența în numiri ar elimina ipocrizia actuală în care numirile politice există, dar nu sunt recunoscute public, deși toată lumea le cunoaște.
„Am spus foarte clar: hai să nu ascundem politicul, că de aia e puternic, că-l ascundem și nu știm unde se termină și unde începe. Am spus: îl asumăm explicit, îi spunem explicit unde sunt limitele, ce poate face, ce nu poate să facă. Profesionalizăm nu doar directorii de școală și inspectorii de specialitate, inspectorul general vine și pleacă cu ministrul și cu programul de guvernare, exact cum se întâmplă în Statele Unite și în alte țări”, a declarat Daniel David.
Cum vede ministrul rolul inspectori școlari șefi:
- Numirile politice ale inspectorilor școlari generali și adjuncți sunt necesare pentru că aceștia reprezintă ministerul Educației în teritoriu și trebuie să implementeze programul de guvernare al ministrului.
- Atunci când vine un nou ministru cu un nou program, este nevoie de cineva în teritoriu care să-și asume și să pună în aplicare acest program, iar această responsabilitate trebuie asumată politic și recunoscută explicit, nu ascunsă ipocrit.
- Inspectorii generali trebuie să vină și să plece odată cu ministrul și cu programul său de guvernare, așa cum se întâmplă în alte țări, precum Statele Unite.
- Ceilalți inspectori ar trebui să fie numiți prin concurs și să beneficieze de profesionalizare prin traininguri de leadership și management.
Marele merit al acestei variante, în care se merge pe profesionalizarea directorilor de școli și a inspectorilor specializați, ar fi depolitizarea sistemului de învățământ și eficientizarea lui.
Politizarea actuală, transmisă spre școli, conduce la o gestionare mai puțin profesională și la o lipsă de stabilitate în conducerea unităților școlare, afectând educației și implementarea coerentă a politicilor educaționale la nivel local.
Pe termen lung, inspectoratele vor fii desființate
Inspectoratele școlare județene, structuri birocratice și ineficiente, vor fi desființate, în aproximativ zece ani, și înlocuite cu centre regionale care să coordoneze școlile.
Această reformă nu poate fi însă aplicată imediat, din cauza autonomiei scăzute a școlilor generată chiar de politizarea nerecunoscută din prezent.
Schimbarea propusă de Daniel David are ca scop reducerea dimensiunii și complexității actualei structuri, care este considerată „mamut”, și adoptarea unui model regional inspirat din alte țări, unde coordonarea se face la nivel regional, nu județean.
Condițiile necesare funcționării acestor centre regionale vor fi create prin consolidarea autonomiei școlare și prin profesionalizarea inspectorilor de specialitate și de management.
(Citește și: Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării, prezentat de ministrul Daniel David – Propunerile pentru construirea societății bazate pe cunoaștere și problemele care ne pot împiedica)
****