31 august, 2025

Toate măsurile de reformă prin care guvernul actual ”dă țara peste cap” (pe bună dreptate, că țara asta chiar trebuie dată peste cap) se vor dovedi inutile peste 5-7 ani, când vom ajunge în aceeași situație financiar-bugetară de astăzi.

Asta pentru că reformele sunt aplicate pe o matriță greșită, iar ele se ”vor strâmba la loc” odată cu trecerea timpului.
Cât de mare e miza? 47% din populație și 87% din tetritoriu se află în ”responsabilitatea” administrației locale rurale.

Totul pleacă la fundamental-inadecvata administrație a României – o structură care afectează toate celelalte structuri de servicii pe care statul e obligat să le asigure economiei și societății:
e România desenată administrativ de Ceaușescu și care nu poate funcționa decât sub regimul Ceaușescu.
Mai jos, vom dovedi asta plecând de la niște exemple vizibile cu ochiul liber, dar ignorate de clasa politică,
interesată să folosească administrația locală pentru altceva decât pentru eficiență și creare de prosperitate.


Așadar, să pornim de la ce poate asigura administrația locală comunității locale, mai ales rurale, acolo unde doar 1,3% din localități rurale au venituri proprii mai mari decât cele de funționare, astfel încât să rezolve problemele curente ale comunităților – restul sunt bani dirijați.

A), În regimul comunist – administrația locală a lui Ceaușescu

Ceaușescu desenase administrația locală după un design care asigura serviciile necesare populației numai în stilul comunist:

1, Existau profesori suficienți pentru că profesorul era obligat să meargă acolo, prin repartiție la nivel național

2, Existau medici comunali pentru medicii erau obligați să meargă acolo prin repartiție obligatorie punctuală.


3, Exista post de miliție pentru că așa arăta desenul obligatoriu.

4, Existau venituri la buget prin existența structurilor economice de stat (IAS-urile – întreprinderea agricolă de stat, SMA-urile, stațiile de mecanizare a agriculturii, CAP-urile – cooperativele agricole de producție).

5, Cotribuabilii erau, în majoritate, salariați la cele de mai sus, plus la celelalte entități de stat (magazinul, cârciuma, poșta etc) – si plăteau taxe.

6, Problema demografică era rezolvată cu decretul de interzicere a avorturilor și cu lipsa mijloacelor de contracepție.

Toate cele de mai sus erau adaptate specificul locului (unde erau păduri erau si direcții silvice, nu CAP, sau unde erau dealuri existau entități de exploatare viticolă etc, etc) – dar toate respectau aceleași principii: statul rezolva totul pentru că impunea totul.


B), România 2025 – adică la 35 de ani de la căderea comunismului și moartea lui Ceaușescu – funcționează după desenul lui Ceaușescu:

Design care NU se mai potriveste, pentru că ne aflăm în democrația capitalistă, în care comunitățile funcționează cu autonomie, după principii la 180 de grade față de România comunistă:

1, O primărie care nu are venituri proprii care să-i asigure salariile și un minimum de investiții NU are de ce să existe: înseamnă că nu primăria e făcută pentru cetățeni, ci cetățenii există pentru a justifica o primătie – exact ca pe timpul lui Ceaușescu.

În 2023, doar 25% din primăriile din România aveau venituri care să le acopere salariile și cheltuielile de funcționare.

Pe cale de consecință, între 75 și 80% din comune nu pot finanța investiții și depind total de centru: de la București, sau de la Consiliie județene.


2, Comunele s-au depopulat dramatic: nu numai din cauza scăderii natalității, ci și din cauza emigrației.

Nici măcar legea actuală nu e respectată – o comună să aibă minimum 1500 de locuitori (sunt comune cu 300-400-500 de locuitori si au primării care au nevoie de costuri de salarii si de funcționare).

Chiar dacă ar fi respectată legea cu minimum 1500, situația tot s-ar baza pe un fals: câți dintre cei 1500 chiar locuiesc și muncesc în comună? Asta pentru că sunt multi localnici care au buletin românesc și figurează ca locuind aici, dar de ani de zile lucrează, continuu sau cu pauze, în străinătate.

Genul ăsta de cifre contează, pentru că e vorba de numărul REAL de contribuabili.

3, IAS-urile, SMA-urile etc, etc nu mai exită: locurile de muncă sunt puține – cu excepția unor zone turistice (cum e în ”secuime” sau Maramureș) sau localitățile din periurban:

Comasările de terenuri sunt, în unele locuri imposibile din cauza problemelor încă nerezolvate cu cadastrul, orizontul economic al multor astfel de entități e la fel de sumbru ca acum 20 de ani.

4, Această încapacitate a comunității locale de-a-și întreține administrația se lovește de o forță care vine din sens invers:

Sistemul de Educație e croit după chipul și aemănarea ACESTUI FEL de administrație: Sistemul de Sănătate, la fel. Sistemul de ordine publică – poliția locală – la fel.

*

Câtă vreme vor exista problemele de la punctul B, administrația locală nu doar că va fi o gaură neagră pentru bugetele publice, dar nici nu va avea posibilitatea unei dezvoltări – cu efecte economice latente, pe care niciun economist nu va fi tentat să le ia în calcul:
de aia nu ne putem hrăni singuri desi suntem în top UE la terenul arabil,
de aia nu se leagă nimic, sau se leagă foarte greu, când e vorba de investiții private mici cu specific local,
de aia avem mii de scoli cu sub 25 de elevi,
de aia avem un medic de familie la 2-3-4 comune etc, etc).

Chiar acum, când scriu, vine știrea că pachetul de reformă pe administrația locală e amânat 2 săptămâni la ajungerea în Parlament – coaliția nu s-a înțeles câte zeci de mii de posturi din primării să taie.

Dar e o abordare gresită: e greu să tai niste posturi dintr-o primărie cu 15-20 de salariați: dar ai putea avea 25-30 de salariați la o comună mai mare, obținută prin comasare:

O propunere:

1, Comasarea comunelor (unele pot fi absorbite de urbanul mic – uneori la fel de nenorocit – pe lângă care există) – până la o limită de locuitori capabilă ”să-și permită primărie”: minim 2000? Minim 2500? Dar să fie populație reală.

2, Comuna să beneficieze de fonduri de dezvoltare de la centru, dar numai dacă:

-, poate să asigure functionarea primăriei

-, poate întreține o școală și un dispensar

-, are un 10-15% din veniturile proprii pentru investiții

-, iși poate permite să angajeze personal pentru consultanță si responsabilitate privind atragerea fondurilor europene. (Comunele Ciugud din Alba și Peștera din Constanța sunt doar 2 exemple de cum se pot face minuni).

Adică ”Centrul” ajută, dar nu face tot, nu dă salarii… .

Iar dacă există (și există) orgolii locale, la comasare nicio localitate nu trebuie să-și schimbe numele, istoria, specificul local: e o chestiune numai și numai de organizare și cheltuire a banilor comunităților.

Dacă o entitate administrativă oficială nu poate face toate acestea, înseamnă că ea nu are nici rațiune economică (depinde de altcineva financiar), dar nici socială (nu poate garanta nici calitatea educației, nici a sănătății, nici alte servicii necesare unei comunități.

Desigur, asta e o chestiune care cere 2-3 ani: dar ea trebuie începută azi, dacă tot îi spunem REFORMĂ:

astfel că, ori mergem cu România desenată de Ceaușescu – funcționând după regulile (cele 6 de mai sus) ale lui Ceaușescu, ori trecem la o organizare omenească, logică, în respect față de comunități.

Cât de mare e miza? 47% din populație și 87% din tetritoriu se află în ”responsabilitatea” administrației locale rurale.

*

În ”prostia” lor, polonezii, după revoluție, au început cu reorganizarea administrativă: știau că, dacă merg după desenul comunist, vor arunca zeci si sute de miliarde în găurile negre ale lipsei de organizare logică și eficientă:

au făcut o reformă administrativă chiar în 1990 – privind autonomia locală – și apoi încă una, în 1998, privind organizarea după ”gmina” (cam ce inseamnă la noi UAT-urile – unitatea administrativă de bază, unde intră atât comunele, cât și orașele).
La o suprafață cu 40% mai mare decât cea a României, Polonia are 1500 de comune rurale (România are circa 2850). Și treaba merge.

*

Fără rezolvarea problemelor de la bază, oricât ne-am chivernisi noi banii și oricăte ”tăieri” de bugete am face, peste 5 ani tot aici o să ne întoarcem:

Azi, chiar azi au ieșit din tipar CRONICILE de toamnă, sub titlul ”Tichia de mărgăritar a reformei”: pentru că pe un astfel de design al administrării României, orice reformă e tichia de mărgăritar de pe capul chelului:

La fel ca orice reformă care e doar un set de măsuri luate pe o politică fiscal-bugetară profund toxică (politicile pro-ciclice de 30 de ani încoace – adică arunci cu bani din elicopter atunci când creste economis, și sufoci economia cu taxe atunci când ai rămas fără bani), sau care desenează sitemul de educație și cel de sănătate pe structura profund strâmbă a administrației:

În secțiunea 5 (din cele 10) a CRONICILOR, ne străduim să atingem – cu cifre, se-nțelege – tocmai problemele temeliei de lut a unei reforme clamate cu surle și trâmbițe.

”O vrăjeală” – am fost tentati să scriem pe copertă, dar ne-am abținut:
nu-i o glumă ca, la 35 de ani de la căderea comunismului, tu să mai încerci să faci administrația unei țări democratice și capitaliste după desenul lăsat pe pământ de Ceaușescu.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Prin comasarea comunelor se vor reduce zeci de mii de posturi: mii de primari și viceprimari, zeci de mii din împuținarea tuturor structurilor din subordinea primăriilor: direcții agricole, servicii de state civilă, asistență socială șamd. Problema e ca aceasta reducere e văzută atât din partea politicienilor, cât și a comunităților locale ca o pierdere. Politicienii pierd posturi și funcții pentru aparatul de partid și aparținători lor, iar comunele și orașele mici pierd locuri de muncă, fără a exista alte opțiuni locale. De aceea va fi o rezistență enormă la orice reducere a numărului de comune și a retrogradării unor UAT-uri, de exemplu de la municipiu la oraș. Momentul optim a fost 1990-1991, dar în acei ani președintele invita minerii la București…
    Reorganizarea administrativ teritoriala e absolut necesara, dar se va lovi de multiple frâne, atât din partea beneficiarilor, cât și a decidenții.

  2. România este o țară mare și diversă, atât ca peisaj, cât și ca populație, cu câteva excepții regionale. Este o țară multietnică și pluriconfesională. Nu cred că avem nevoie nici de mai puțini parlamentari, nici de mai puțini politicieni care să ne reprezinte în structurile locale. Mai important ar fi să separăm clar reprezentarea politică de serviciile administrative locale.

    Aș propune desființarea comunelor, astfel încât fiecare sat să aibă propriul primar și câțiva consilieri. Peste sate ar trebui reînființate structuri intermediare – de tipul plășilor, care au mai existat în România – unde să fie mutate toate serviciile publice, cu digitalizare obligatorie. Ar fi nevoie de aproximativ 300–400 de plăși (LAU 1), organizate în jurul orașelor și municipiilor, cu tot atâtea birouri administrative care să depindă de județ.

    Primarii ar putea lucra part-time, în funcție de volumul de muncă, sau chiar pro-bono, dacă doresc.

    Foarte important este și sistemul electoral. În comune și orașe mici, consilierii locali ar trebui aleși uninominal. În orașele mai mari, ar fi mai potrivite listele civice. Nu e normal ca aceleași partide care domină Parlamentul să fie singura opțiune și la nivel local. La nivel local nu contează ideologia de partid, ci mai degrabă cine poate rezolva problemele comunității. Din păcate, ne-am obișnuit cu ideea că banii vin mai ușor dacă primarul e din același partid cu șefii din județ sau de la guvern.

    Merită studiat ce soluții mai există în Uniunea Europeană – Polonia sau Ungaria pot fi exemple bune.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Prin comasarea comunelor se vor reduce zeci de mii de posturi: mii de primari și viceprimari, zeci de mii din împuținarea tuturor structurilor din subordinea primăriilor: direcții agricole, servicii de state civilă, asistență socială șamd. Problema e ca aceasta reducere e văzută atât din partea politicienilor, cât și a comunităților locale ca o pierdere. Politicienii pierd posturi și funcții pentru aparatul de partid și aparținători lor, iar comunele și orașele mici pierd locuri de muncă, fără a exista alte opțiuni locale. De aceea va fi o rezistență enormă la orice reducere a numărului de comune și a retrogradării unor UAT-uri, de exemplu de la municipiu la oraș. Momentul optim a fost 1990-1991, dar în acei ani președintele invita minerii la București…
    Reorganizarea administrativ teritoriala e absolut necesara, dar se va lovi de multiple frâne, atât din partea beneficiarilor, cât și a decidenții.

  2. România este o țară mare și diversă, atât ca peisaj, cât și ca populație, cu câteva excepții regionale. Este o țară multietnică și pluriconfesională. Nu cred că avem nevoie nici de mai puțini parlamentari, nici de mai puțini politicieni care să ne reprezinte în structurile locale. Mai important ar fi să separăm clar reprezentarea politică de serviciile administrative locale.

    Aș propune desființarea comunelor, astfel încât fiecare sat să aibă propriul primar și câțiva consilieri. Peste sate ar trebui reînființate structuri intermediare – de tipul plășilor, care au mai existat în România – unde să fie mutate toate serviciile publice, cu digitalizare obligatorie. Ar fi nevoie de aproximativ 300–400 de plăși (LAU 1), organizate în jurul orașelor și municipiilor, cu tot atâtea birouri administrative care să depindă de județ.

    Primarii ar putea lucra part-time, în funcție de volumul de muncă, sau chiar pro-bono, dacă doresc.

    Foarte important este și sistemul electoral. În comune și orașe mici, consilierii locali ar trebui aleși uninominal. În orașele mai mari, ar fi mai potrivite listele civice. Nu e normal ca aceleași partide care domină Parlamentul să fie singura opțiune și la nivel local. La nivel local nu contează ideologia de partid, ci mai degrabă cine poate rezolva problemele comunității. Din păcate, ne-am obișnuit cu ideea că banii vin mai ușor dacă primarul e din același partid cu șefii din județ sau de la guvern.

    Merită studiat ce soluții mai există în Uniunea Europeană – Polonia sau Ungaria pot fi exemple bune.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: