4 iulie, 2025

Guvernul nu renunță la niciuna dintre măsurile de austeritate anunțate, iar sindicatele vor continua și își vor coordona acțiunile de protest, la nivel național, este concluzia Consiliului Național Tripartit desfășurat vineri, format în care premierul Ilie Bolojan și reprezentanții organizațiilor patronale și ai confederațiilor sindicale au abordat criza bugetară și soluțiile de corecție.

Singura concesie a Guvernului a fost că acele echipe de lucru tripartite organizate la ministere chiar vor exista și funcționa pentru pregătirea temeinică a celorlalte două pachete de măsuri, ce urmează a fi elaborate și finalizate în iulie și august, însă patronatele și sindicatele nu mai cred în promisiunile Guvernului Ilie Bolojan.

Următoarele două pachete vor conține măsurile de reducere a cheltuielilor prin reorganizări și comasări ale instituțiilor și companiilor de stat.


În timpul discuțiilor, în Piața Victoriei au protestat cu bannere și umbrele, câteva zeci de angajați din mai multe ministere, nemulțumiți de reducerea veniturilor ca urmare a măsurilor din primul pachet de austeritate.

Cele cinci confederații sindicale pregătesc proteste comune, la fel ca în criza din 2009 – 2011, iar patronatele li s-ar putea alătura.

Demersurile pentru organizarea protestelor la nivel național vor începe imediat după discuțiile de vineri, au anunțat sindicatele.

În cadrul consultărilor, conform unui comunicat al Guvernului:

  • reprezentanţii patronatelor au subliniat importanţa stabilităţii şi predictibilităţii fiscale, a consolidării măsurilor de combatere a evaziunii fiscale şi de creştere a eficienţei cheltuirii banilor publici, a debirocratizării şi a promovării turismului românesc, arată comunicatul Guvernului

  • reprezentanţii sindicatelor au prezentat propriile analize privind impactul aplicării măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare, cu accent asupra modificărilor referitoare la domeniul educaţiei

  • cei trei parteneri sociali au convenit că vor continua dialogul social, în contextul actual, care impune aplicarea unor măsuri structurale de reducere a cheltuielilor publice şi de creştere a veniturilor, în scopul îmbunătăţirii credibilităţii economice a României şi asigurării stabilităţii economice. „Vreau să avem o colaborare bazată pe respect pentru a lua decizii bune pentru România”, a declarat prim-ministrul.

Premierul, după ședința Consiliului: Este extrem de important să câştigăm credibilitatea în relaţia cu Comisia Europeană, cu investitorii şi cu finanţatori

După încheierea ședinței Consiliului Tripartit, cu mai puțin de o oră înainte de începerea ședinței în care Executivul urmează să aprobe proiectul de lege cu măsurile din primul pachet de austeritate, premierul a transmis:

”Promovăm, în prima etapă şi în perioada imediat următoare, o serie de măsuri structurale pentru reducerea cheltuielilor bugetare şi creşterea veniturilor. Este extrem de important să câştigăm credibilitatea în relaţia cu Comisia Europeană, cu investitorii şi cu finanţatorii noştri. Acest prim pachet de măsuri va fi discutat în şedinţa ECOFIN din 8 iulie. Este esenţial să stabilizăm într-un timp cât mai scurt relaţia cu pieţele, iar până la sfârşitul lunii iulie să venim cu al doilea pachet de soluţii, care va însemna îndeplinirea jaloanelor din PNRR şi ne va permite accesarea fondurilor europene aferente cererii de plată numărul 4”.

Dan Șucu, președinte Confederația Patronală Concordia: Ne opunem categoric majorărilor de taxe și considerăm profund nedrept să plătim din nou pentru iresponsabilitatea guvernelor

Prezentăm principalele afirmații din comunicatul transmis după Consiliul Tripartit de către Dan Șucu, președinte Concordia:

  • Îi solicităm ultimativ domnului prim-ministru Bolojan să dimensioneze cheltuielile bugetare în conformitate cu resursele reale. Somăm guvernul să înceteze transmiterea ineficienței și proastei gestiuni, specifice zonei publice, către firmele private și cetățeni. Această nouă criză, pornită de clasa politică, nu se rezolvă prin majorări de taxe, ci printr-o bună gospodărire a banului public.

  • Majorările succesive de taxe și impozite din ultimii doi ani, care au condus la creșterea substanțială a veniturilor statului, au fost introduse sub justificarea că vor conduce la scăderea deficitului bugetar, aflat deja la un nivel îngrijorător. Cu toate acestea, am experimentat un dezmăț al cheltuielilor care a condus la o creștere a deficitului, în locul scăderii promise.

  • Ne opunem categoric majorărilor de taxe și considerăm profund nedrept ca sectorul privat să plătească din nou pentru iresponsabilitatea guvernelor din ultimii ani.

  • Este profund nedrept când știm că România pierde enorm la colectarea TVA – o treime din acest impozit nu ajunge în bugetul de stat. Știm că există rețele sofisticate de eludare a TVA-ului, susținute de demnitari care ar trebui să apere interesele publice.

  • Și, cu toate acestea, noi discutăm despre creșterea TVA exact pentru cei care îl plătesc onest. Sunt industrii care se confruntă în acest moment cu dificultăți majore. Multe firme care și-au plătit la timp și corect impozitele, timp de decenii, sunt acum în situații limită. Aceste companii au acum nevoie de ajutor pentru a supraviețui, nu de taxe suplimentare care să le împingă spre faliment. Vorbim de zeci de mii de angajați care ar pleca în șomaj și de mii de antreprenori, în mare parte români, care și- ar vedea visurile zdrobite.

Propunerile BNS

  • Fără majorarea TVA, sau o majorare cu doar 1% procentual.

  • Cota redusă de TVA să se aplice și la facturile de energie electrică și gaze, pentru populație.

  • Trecerea HORECA, a locuințelor și a îngrășămintelor la cota standard de TVA de la 1 ianuarie 2026.

  • Cheltuielile aferente creșterilor salariale operate în sectorul public de sănătate trebuie să fie asumate de bugetul public, în mod transparent.

  • Acoperirea CASS pentru șomeri si beneficiarii de venit minim garantat de către instituțiile ce plătesc aceste drepturi, mai ales că fondul de șomaj înregistrează excedent anual.

  • Introducerea unor controale extinse țintite către zonele de mare evaziune fiscală și muncă la negru.

  • Elaborarea procedurii de sistare a activității angajatorilor ce utilizează muncă la negru, conform Codului Muncii, această sancțiune ne se poate aplica pentru că din 2017 de la itroducerea acestei prevederi, până în prezent, Inspecția Muncii nu a elaborat această procedură.

  • Reglementarea clară a conceptului de muncă dependentă și asigurarea unui tratament fiscal identic indiferent de tipul venitului. Este nedrept ca un salariat să plătească impozit si contribuții la întregul salariu, în timp ce în unele sectoare se practică contract de muncă pe salariul minim și restul venitului ca drepturi de autor de exemplu, caz în care contribuții sociale se plătesc doar pentru salariul minim.

  • Reducerea fiscalității pe muncă și reașezarea sarcinii fiscale între angajat și angajator trebuie să fie o prioritate. Constituirea unui grup de lucru pentru a analiza fiscalizarea pieței muncii, precum și efectele produse de unele măsuri adoptate în trecut, ca de exemplu capcana salariilor mici generată de deductibilitatea sumei de 300 de lei pentru cei ce sunt încadrați cu salariul minim.

  • Reglementarea muncii pe platforme și fiscalizarea corectă a acesteia.

  • Revizuirea sistemului de redevențe pentru exploatarea resurselor naturale concesionate, o atenție sporită trebuie acordată celor care concesionează resurse dar din diverse motive întârzie exploatarea lor.

  • Scăderea veniturilor exagerate, date fără criterii de performanță (la managerii regiilor autonome, Consiliile de Administrație, Curtea Constituțională, pensiile speciale etc.).

  • Impozitarea multinaționalelor pe profit cu cotele de impozit pe profit similare celor existente in Uniunea Europeană și nu pe cifra de afaceri, interzicerea externalizării profiturilor către firmele mamă.

  • Controlul firmelor care nu depun bilanț (din 2 milioane de firme înregistrate la ONRC la MFE sunt depuse bilanțuri numai pentru 1,6 milioane).

  • Redimensionarea indemnizațiilor de zeci de mii de euro de persoana din Consiliile de Administrație (ex. EXIM BANK etc).

  • Extinderea sarcinii de recuperarea deficitului bugetar și asupra altor categorii profesionale (parlamentari, deputați, judecători, magistrați, armată, poliție etc).

  • Modificarea legii achizițiilor în sensul în care nu se mai permite subcontractarea unor părți din contracte aferente activității de bază. Se evită astfel situația actuală în care firme mari câștigă licitații de lucrări pe care le subcontractează către entități private ce lucrează la negru.

Continuă protestele bugetarilor față de austeritate și politicieni, care își păstrează privilegiile

Continuă protestele angajaților din instituțiile publice față de măsurile de austeritate adoptate de Guvernul condus de premierul Ilie Bolojan, în special împotriva ordonanței care plafonează sporul pentru condiții vătămătoare la 300 de lei net și limitează zilele de concediu suplimentar pentru muncă grea sau periculoasă la maximum cinci zile lucrătoare, față de zece zile anterior.

Sindicatele, precum Blocul Național Sindical (BNS), Federația Națională Solidaritatea Socială a Muncii și CNSLR-Frăția, au exprimat nemulțumirea profundă față de aceste măsuri considerate inechitabile și discriminatorii, subliniind că ele afectează grav veniturile angajaților din sănătate, asistență socială, administrație fiscală, casele județene de pensii, protecția mediului și alte sectoare publice

Bugetarii amenință cu sistarea organizată a activității, proteste ample și chiar grevă generală, dacă măsurile nu vor fi retrase sau modificate.

Protestele au inclus vineri întreruperi ale activității de câteva ore, manifestații cu pancarte în fața instituțiilor, precum Ministerul Finanțelor, Ministerul Proiectelor Europene, Administrațiile Bazinale de Apă și casele de pensii din mai multe județe

Deși Guvernul urmează să adopte vineri OUG cu primul pachet de austeritate, bugetarii insistă să se realizeze o analiză riguroasă și obiectivă înainte de aprobarea documentului.

(Citește și: Întâlnirea premierului cu sindicatele – Confederațiile îl somează pe Ilie Bolojan să includă partidele pe lista celor care vor suporta măsuri de austeritate)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Îmi place cum dă domnul Șucu ultimatum si îl somează pe prim-ministru. Am răsuflat ușurat !
    Nu am auzit să aibă stimatul domn Șucu aceeași vehemență împotriva acelei părți din mediul de afaceri care nu plătește taxe , impozite , face evaziune fiscală , folosește muncă la negru , etc. , etc.
    Pe de altă parte , unele propuneri ale BNS par logice și ar trebui analizate .
    În acest moment , ne place , nu ne place , trebuie să ne mulțumim cu această șaorma cu de toate , pentru rezolvarea crizei.
    Poate după acest moment impulsiv , guvernanții vor analiza situația , vor asculta opiniile celor competenți și până la sfârșitul anului vor prezenta un pachet argumentat și acceptabil pentru societate.
    Și atenție , TRANSPAREMNȚĂ !
    Să ne spună Guvernul ce impact va avea fiecare măsură. Altfel……
    În rest , numai de bine.

  2. In Ro, dupa 1989, DEMOCRATIA este mimata, deoarece nu se poate vorbi de o separatie a puterilor in stat, ci numai de amestecul dintre ele, de ingerinte si influiente reciproce de tip imoral, neortodox sau MAFIOT. COABITAREA damboviteana este o intelegere HAIDUCEASCA balcanica si nicidecum o aplicatie constitutionala sau morala ori care sa refelecte normalitatea.
    Premierii si ministri isi pastreaza totdeauna functiile de conducere detinute in partidele din care provin, in loc sa se autosuspende si activeaza si ca parlamentari exercitand in acelasi timp atributii legislative cat si executive contrar principiului separatiei puterilor in stat incasand unii dintre ei cumulat pensii nesimtite (speciale), salarii de la Guvern si de la Parlament. De unde si cine sa se mai gandeasca la saraci ori sa conceapa si sa implementeze Politici publice, PROIECTE de TARA progresiste ori STRATEGII de DEZVOLTARE generala si SECTORIALE sau de combaterea a CORUPTIEI ori a imoralitatii in procesul de guvernare a tarii?????
    Parlamentarii si Guvernantii activeaza si exercita functii in Sistemul Judiciar (fie ca avocati, experti, membrii ai unor comisii ori asociatii juridice, etc) sau in organisme de DECIZIE nerespectand principiul separatiei puterilor.
    Parlamentarii si falsii revolutionari (atacatori ai umanitatii)sustinuti de baronii locali isi atribuie fara nici o rusinare in mod abuziv si discretionar drepturi si facilitati imorale (anormale) ignorand orice nuanta a demnitatii umane, in timp ce profesorii, medicii, inginerii, artistii, functionarii, etc traiesc din minciunile si glumele proaste spuse (promise) de guvernanti.
    Numarul emigrantilor in cautarea unor locuri de munca, a supravietuitorilor si cersetorilor romani din tarile U.E si din localitatile Ro a crescut exagerat. Administratia statului Ro nu are nici o strategie privind forta de munca (piata muncii) ingrijirea in sistem organizat a handicapatilor, a neajutoratilor, bolnavilor cronici, oamenilor strazii etc……..
    In Ro cheltuielile, tarifele si preturile sunt aliniate la nivelul tarilor europene iar salariile si veniturile a 85% din populatia Ro sunt comparabile cu lumea a treia din Asia sau Africa.
    Parlamentul si Presedintia exercita ingerinte in functionarea puterii judiciare si executive prin numirea Avocatului poporului, a unor membri in CCR, la Curtea de Conturi, in CSM sau la ANI, etc. ceea ce permite promovarea unor jocuri de interese nelegitime sau mafiotice.
    Alesii pentru functii publice (exculs cea de presedinte a Ro) inclusiv lideri de sindicat, au mandate fara numar, perioade nelimitate in detinerea aceleeasi functii, situatie ne mai intalnita in tarile civilizate, ceea ce ofera posibilitatea creerii unui sistem social plurii dictatorial si mafiotizat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Îmi place cum dă domnul Șucu ultimatum si îl somează pe prim-ministru. Am răsuflat ușurat !
    Nu am auzit să aibă stimatul domn Șucu aceeași vehemență împotriva acelei părți din mediul de afaceri care nu plătește taxe , impozite , face evaziune fiscală , folosește muncă la negru , etc. , etc.
    Pe de altă parte , unele propuneri ale BNS par logice și ar trebui analizate .
    În acest moment , ne place , nu ne place , trebuie să ne mulțumim cu această șaorma cu de toate , pentru rezolvarea crizei.
    Poate după acest moment impulsiv , guvernanții vor analiza situația , vor asculta opiniile celor competenți și până la sfârșitul anului vor prezenta un pachet argumentat și acceptabil pentru societate.
    Și atenție , TRANSPAREMNȚĂ !
    Să ne spună Guvernul ce impact va avea fiecare măsură. Altfel……
    În rest , numai de bine.

  2. In Ro, dupa 1989, DEMOCRATIA este mimata, deoarece nu se poate vorbi de o separatie a puterilor in stat, ci numai de amestecul dintre ele, de ingerinte si influiente reciproce de tip imoral, neortodox sau MAFIOT. COABITAREA damboviteana este o intelegere HAIDUCEASCA balcanica si nicidecum o aplicatie constitutionala sau morala ori care sa refelecte normalitatea.
    Premierii si ministri isi pastreaza totdeauna functiile de conducere detinute in partidele din care provin, in loc sa se autosuspende si activeaza si ca parlamentari exercitand in acelasi timp atributii legislative cat si executive contrar principiului separatiei puterilor in stat incasand unii dintre ei cumulat pensii nesimtite (speciale), salarii de la Guvern si de la Parlament. De unde si cine sa se mai gandeasca la saraci ori sa conceapa si sa implementeze Politici publice, PROIECTE de TARA progresiste ori STRATEGII de DEZVOLTARE generala si SECTORIALE sau de combaterea a CORUPTIEI ori a imoralitatii in procesul de guvernare a tarii?????
    Parlamentarii si Guvernantii activeaza si exercita functii in Sistemul Judiciar (fie ca avocati, experti, membrii ai unor comisii ori asociatii juridice, etc) sau in organisme de DECIZIE nerespectand principiul separatiei puterilor.
    Parlamentarii si falsii revolutionari (atacatori ai umanitatii)sustinuti de baronii locali isi atribuie fara nici o rusinare in mod abuziv si discretionar drepturi si facilitati imorale (anormale) ignorand orice nuanta a demnitatii umane, in timp ce profesorii, medicii, inginerii, artistii, functionarii, etc traiesc din minciunile si glumele proaste spuse (promise) de guvernanti.
    Numarul emigrantilor in cautarea unor locuri de munca, a supravietuitorilor si cersetorilor romani din tarile U.E si din localitatile Ro a crescut exagerat. Administratia statului Ro nu are nici o strategie privind forta de munca (piata muncii) ingrijirea in sistem organizat a handicapatilor, a neajutoratilor, bolnavilor cronici, oamenilor strazii etc……..
    In Ro cheltuielile, tarifele si preturile sunt aliniate la nivelul tarilor europene iar salariile si veniturile a 85% din populatia Ro sunt comparabile cu lumea a treia din Asia sau Africa.
    Parlamentul si Presedintia exercita ingerinte in functionarea puterii judiciare si executive prin numirea Avocatului poporului, a unor membri in CCR, la Curtea de Conturi, in CSM sau la ANI, etc. ceea ce permite promovarea unor jocuri de interese nelegitime sau mafiotice.
    Alesii pentru functii publice (exculs cea de presedinte a Ro) inclusiv lideri de sindicat, au mandate fara numar, perioade nelimitate in detinerea aceleeasi functii, situatie ne mai intalnita in tarile civilizate, ceea ce ofera posibilitatea creerii unui sistem social plurii dictatorial si mafiotizat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: