Cu 52 de voturi „pentru” și 47 „împotrivă”, senatorii americani au anulat taxa pentru emisiile de metan, proiectul de lege urmând să fie promulgat de președintele Trump. Această dereglementare a provocat, după cum era de așteptat, reacții dure din partea organizațiilor de mediu.
Ofensiva împotriva metanului a fost declanșată la începutul mandatului președintelui democrat Joe Biden. Metanul este considerat a fi un gaz cu efect de seră chiar mai puternic decât bioxidul de carbon. Astfel, metanul a fost desemnat ca țintă principală în cadrul politicilor de tranziție energetică. Companiile de petrol și gaze au intrat în vizorul reglementărilor schimbărilor climatice, impunându-se sancțiuni financiare pentru așa-zisele emisii de metan.
Companiile energetice salută anularea taxei pe metan
Agentia pentru Protectia Mediului a fost desemnat organismul executiv, stabilind limite de emisii pentru metan si sancționând orice depășire a acestor norme. Deși inițial nu s-a opus acestei măsuri, Institutul American pentru Petrol (API) a salutat anularea acestei reglementări considerând că este o „taxă punitivă impusă producției americane de energie, care sugrumă inovația din domeniu”, conform AP.
Odată ce taxa pe metan a fost anulată în Congresul SUA, rămâne de văzut ce reacție va avea Uniunea Europeană. Bruxeless-ul, la fel ca administrația Biden, este într-o ofensivă puternică împotriva emisiilor de metan și a elaborat un regulament privind penalizarea metanului la importurile de energie, adică importurile de gaze naturale. În timpul mandatului său, președintele Joe Biden a cerut UE să considere importurile de GNL din SUA, care respectă regulamentul privind emisiile de metan, ca fiind în conformitate cu legile UE. Acum, dacă SUA a eliminat taxa, reciprocitatea nu mai este valabilă în acest domeniu climatic sensibil. Iar Uniunea Europeană este dependentă de importurile de GNL din SUA.
Marile companii petroliere (Big Oil) au fost și ele inițial de acord cu reglementările privind emisiile de metan – pentru că dispun de resursele financiare pentru investiții în modernizarea infrastructurii în scopul eliminării pierderilor de gaze. Însă producătorii mai mici de petrol și gaze au fost puternic afectați de această măsură.
„Amendă” de 900 dolari pe tona de metan
Conform agenției AP „majoritatea marilor companiilor energetice nu erau în pericol de a plăti amenzi pentru pierderile de metan, de 900 dolari pe tonă, valoare care urma să crească la 1.500 dolari în 2026”. Acesta este motivul pentru care nu s-au împotrivit reglementării de mediu și nici nu salută acum abrogarea acestei taxe.
„Ar trebui să majorăm producția de gaze naturale, nu să o restricționăm. În schimb, taxa pe emisiile de metan constrângea producția de gaze naturale în SUA, ducând la creșterea prețurilor pentru energie și oferind un implus industriei de profil din Rusia”, a declarat pentru AP președintele Comisiei pentru energie și lucrări publice din Senatul SUA.
UE trebuie să ia măsuri față de importurile de GNL din SUA
„Administrația Biden și democrații din Congres au adoptat taxa pe metan pentru a faulta industria petrolului și a gazelor naturale, în ciuda cadrului său de reglementare EPA deja împovărător”, a declarat președintele Asociației Independente a Petrolului din America, Jeff Eshelman, conform AP.
Rămâne de văzut cum va proceda Uniunea Europeană care are un regulament privind evidențierea emsiilor de metan la importurile de energie, adică de gaze naturale lichefiate. Fără această taxă penalizatoare aplicată la sursă, adică în SUA, UE ar trebui să suprataxeze importurile de GNL, în condițiile în care Europa este dependentă de gazele lichefiate livrate de SUA.
Cititi si: Experți: Creșterea importurilor de GNL din SUA va atenua criza energetică din Europa prin corectarea creșterilor de preț la gazele naturale
***